Rekonstrukce svinovských mostů: nervozita řidičů na vrcholu
Obyvatele nejen Ostravy čeká v souvislosti s probíhající rekonstrukcí svinovských mostů nová zatěžkávací zkouška. Od 20. dubna dojde k dalším změnám nejen pro řidiče aut, ale také pro lidi jezdící městskou hromadnou dopravou.
Novinky se budou konkrétně týkat prostoru pod mosty. „Ulice Bílovecká bude z důvodu připravované rekonstrukce uzavřená. Doprava se odkloní na nově postavený úsek ulice Peterkovy,“ oznámil minulý týden náměstek ostravského primátora Aleš Boháč.
Policisté rozdávají množství pokut
Ke stejnému datu se zprovozní také jižní a severní bypass napojení na ulici Opavskou jako provizorní komunikace, které jsou nutné, aby se stavaři mohli vrhnout do budování nových okružních křižovatek na ulici Bílovecké. „Uzavřeným úsekem by měli první řidiči jezdit v polovině měsíce srpna,“ slíbil náměstek Boháč.
K uzavření druhé poloviny mostů by tak mohlo dojít o zhruba tři týdny dříve. „Tedy někdy uprostřed prázdnin,“ dodal Boháč.
Už od 16. ledna, kdy rekonstrukce začala, je cítit velká nervozita řidičů a obyvatel přilehlých obvodů. Dá se očekávat, že bude ještě růst.
Strážníci už řešili 367 přestupků, většinou za nerespektování dopravního značení nebo vjezd na uzavřenou část mostu. „Blokové pokuty uložili 349 řidičům v celkové výši 167 000 korun,“ uvedla tisková mluvčí magistrátu Andrea Vojkovská.
Někteří řidiči neovládají své emoce
Neukáznění řidiči dokonce přinutili vedení svinovské radnice uzavřít celou ulici Radhošťskou pro veřejnou dopravu mimo dopravní obsluhu a cyklisty. I když je tam obytná zóna, řidiči v ní nedodržovali nejvyšší povolenou rychlost, přestože po ní chodí místní obyvatelé, kteří se tak právem cítili ohrožení. „Nicméně i přes umístění zákazu vjezdu jej desítky řidičů denně porušovaly, a proto zde pravidelně hlídkují strážníci městské policie,“ upozornila starostka Eva Poštová.
V zácpách zase bují agresivita ze stresových situací. Příkladem za všechny je ulice Bratří Sedláčků, kde je železniční přejezd se závorami a světelnou i zvukovou signalizací. Při spuštěných závorách se zde tvoří až několikasetmetrová kolona, stojící auta brání vjezdu a výjezdu z bočních ulic a soukromých pozemků.
„Agresivní řidiči slovně napadají místní obyvatele, kteří se dožadují uvolnění vjezdu nebo výjezdu. I zde někteří motoristé nedodržují nejvyšší povolenou rychlost, proto jsme tam nechali nainstalovat zpomalovací práh. V nejbližších dnech tam necháme přidat další,“ nechala se slyšet Poštová. A zároveň přidala varování: „Dopravní i městská policie tam měří rychlost.“
Nepozornost motoristů ohrožuje chodce
Dalším rizikovým místem je podle Poštové křižovatka ulic Bratří Sedláčků, Nad Porubkou a Polanecké, kde provoz řídí světelná signalizace. V době dopravní špičky se na ní krátkodobě tvoří fronty. „Problémem je nepozornost některých řidičů, kteří na přechodu pro chodce ohrožují pěší. Většinou rodiče s dětmi při přecházení přes ulici Polaneckou u nedaleké mateřské školy,“ podotkla starostka Svinova.
Nicméně celkově provoz po objízdných trasách hodnotí pozitivně už jen kvůli dobrému naplánování. „S velkým nasazením policistů, jak městských, tak republikových, je provoz plynulejší, než jsme očekávali,“ pochvaluje si Poštová. Ta zároveň opět apelovala na řidiče, aby dodržovali pravidla silničního provozu. A vyhnuli se tak zbytečným pokutám od přítomných policistů.
„Hlavní objízdná trasa vede po dálnici D1, která je po dobu stavby bez poplatku. Motoristé mohou využít také Rudnou,“ připomněla.
Původně měl být harmonogram jiný
Ačkoliv dopravní situace ve Svinově není zdaleka uspokojující, vedení magistrátu tvrdí, že se snažilo pro hladký průběh rekonstrukce udělat co nejvíce.
Původně totiž měl být průběh stavby mnohem hladší, nebýt odvolání společnosti Skanska proti výsledkům výběrového řízení. Více než půlroční zpoždění tak rozbilo původní časový harmonogram.
Ten totiž předpokládal v první fázi rekonstrukci komunikací pod mosty, přibližně po devíti měsících úplné ukončení spodní části stavby a teprve poté zahájení prací na mostech. Přepracovaný plán ovšem musel jít do kompromisů. V jejich důsledcích poběží od 20. dubna obě stavby současně.
Tato situace ovšem přináší mnohem více složitějších nejen dopravních komplikací. Dopravní studii, ze které vedení magistrátu při organizaci dopravy vycházelo, zpracovala společnost UDIMO Ostrava. Samotná ulice Opavská, na které se nacházejí svinovské mosty, je v úseku před křižovatkou u vodárny se svými až pětačtyřiceti tisíci vozidly denně nejvytíženější komunikací v kraji.
„Jsme si vědomi, že jakékoliv omezení provozu na této silnici má zásadní vliv na možnost vzniku dopravní zácpy. Proto jsme v řešení zohlednili celou řadu problémů, které mohou nastat, a to jak z hlediska individuální, tak i veřejné dopravy,“ ujistil náměstek primátora Boháč.
Infokampaň jsme zvládli, tvrdí úředníci
Stejně tak úředníci věnovali velkou pozornost rozsáhlé informační kampani, zahrnující jak tištěná média, tak soukromé rozhlasové stanice. A podle nich měla úspěch. „Kromě prvních dvou dnů, kdy došlo k uzavření jedné části mostu, se v následujících dnech provoz na objízdných trasách stabilizoval. Do dnešního dne je provoz zcela pod kontrolou, při ranní špičce je doprava maximálně na stupni tři z pěti možných,“ řekla mluvčí magistrátu Vojkovská.
Stížnosti podle ní přišly po zahájení omezení v prvním a druhém týdnu. Ale byly spíše dílem neznalosti či neinformovanosti. „Byly to ojedinělé případy, na které jsme reagovali především mailovou komunikací,“ poznamenala mluvčí, která obyvatelům Ostravy i nadále doporučuje hlavně využívat MHD. „Po dobu omezení provozu jezdí bez zpoždění a zaručuje jisté spojení mezi Porubou a ostatními částmi města,“ zdůraznila.
Rovněž vedení Moravskoslezského kraje cítí s motoristy. „Je namístě předem se omluvit všem motoristům, kterých se rekonstrukce negativně dotýká,“ řekl náměstek hejtmana Miroslav Novák.
Bohužel podle něj v minulých letech i přes tlak ze strany kraje a města stát nerealizoval výstavbu silnic Prodloužené Rudné a Severního spoje – západní části, které by dokázaly bezproblémově pojmout převedenou dopravní zátěž z ulic Opavské a 28. října.