Renovace k desátému výročí

Obchodní centrum Nový Smíchov slaví desáté výročí svého otevření. K tomuto jubileu si majitel centra nadělil dárek – renovaci. Nejen o ní jsme hovořili s ředitelem OC Davidem Pažitkou.

Co vše bylo součástí renovace?

Renovace se odehrála v několika rovinách. Tou nejviditelnější byla změna designu, především opláštění sloupů, vstupy, stánky a jiné části interiéru osazené moderním materiálem Corian a zásadní renovace podlahy. Další oblastí je zeleň: instalovali jsme tři vegetační sloupy čítající celkem více než pět tisíc rostlin, vytvořili vegetační zónu ve druhém patře, obojí s jedinečným systémem zalévání a hnojení, které je jednak automatické, jednak díky recyklaci také ekologické. Třetí významnou oblastí je osvětlení. Bylo zde instalováno osvětlení LED namísto klasických spotů a byly přidány LED pásy v celém prostoru obchodního centra, které umožňují tisíce různých kombinací barev a intenzity světla.

A pak nesmíme zapomenout na funkční část projektu renovace, směřující k vyššímu komfortu našich zákazníků. Spočívala především v náhradě schodů za eskalátory, přidání nových eskalátorů v přízemí, dotykové navigaci řízené skrze WiFi a v nové navigaci v celém obchodním centru, ve vytvoření odpočinkových zón, hracího koutu pro rodiny, WiFi zóny a v neposlední řadě ve vybudování nových toalet v přízemí, tolik žádaných zákazníky v každém průzkumu, který jsme dělali. Samozřejmě že v rámci renovace došlo k opravě a vylepšení řady stávajících technologií.

S renovací by se též dala očekávat změna, přichází nějaká?

Doufám, že změnu pocítí především naši zákazníci, pro které jsme tuto renovaci dělali. Sama změna designu či větší světlost centra by nicméně byla poloviční, kdyby nebyla podpořena i úrovní služeb, o které chceme tvrdit, že je stejně jako centrum „pětihvězdičková“. Já věřím, že všichni, kteří se o naše zákazníky a jejich pohodlí starají, budou v novém prostředí ještě pozitivnější než doposud. Renovaci bude také následovat otevření obchodů nových značek i nových konceptů značek zavedených a dalších služeb v dosud nepřístupných částech centra.

Jak se vůbec daří obchodnímu centru Nový Smíchov udržet svoji pozici mezi největšími hráči na trhu?

Nechci unavovat čtenáře a používat klišé „lokalita“. Lokalitu jako klíčový faktor úspěchu Nového Smíchova nicméně nelze oddiskutovat. Dalšími faktory jsou kvalitní služby, atraktivní mix značek, rozumný přístup majitele centra a náš tým, motivovaný a profesionální. To vše podle mého názoru před pár lety uvedlo Nový Smíchov do pohybu po „spirále úspěchu“, kdy ke spokojenosti zákazníka lze vybírat z těch nejlepších značek, nejlepších dodavatelů a třeba i zainvestovat rozsáhlou renovaci.

Je pravda, že lokalita, v níž se OC nachází, je pro takové zařízení špičková. Jak se snažíte z polohy vytěžit?

Křižovatka Anděl je jednou z nejfrekventovanějších v Praze, což znamená, že na rozdíl od některých jiných center máme zajištěnu kvantitu návštěvníků. Záměrně říkám návštěvníků, protože pokud naše komerční nabídka nebude dostatečně atraktivní a kvalita služeb zůstane průměrná, nikdy se nestanou zákazníky. Lokalita je totiž podmínka nutná, nikoli však postačující.

Jak se změnilo nakupování za posledních deset let z pohledu OC Nový Smíchov?

Poměrně významně, pokud mohu posoudit ze svého pohledu. Když se centrum v roce 2001 otevíralo, těžilo nejen ze své lokality, ale i ze své jedinečnosti: z center, která dnes považujeme za konkurenční, nestálo ani jedno. Na druhou stranu celé okolí Nového Smíchova vypadalo úplně jinak, šlo o čtvrť, která budila spíše obavy a vzpomínám, že jako tehdejší nájemce centra jsem vůbec nečekal, že se z něho stane takto úspěšný projekt. Také je třeba zmínit, že teprve během těchto deseti let přišlo na český trh mnoho mezinárodních značek, které umožnily rozvoj obchodních center nejen v Praze. Samozřejmě že čísla návštěvnosti a obratů ovlivnily i další faktory – ekonomické zpomalení v roce 2009, odchod Carrefouru a příchod Tesca nebo zvyšování nároků našich zákazníků na kvalitu.

Vnímáme ji především zprostředkovaně skrze naše nájemce, hlavně v oblastech jako elektro, cestovní kanceláře, domácí potřeby, hračky, hudba, kde je třeba nabízet v kamenných obchodech něco navíc, přidanou hodnotu pro zákazníka. Na druhé straně mají obchodní centra stále v portfoliu převahu nájemců, kteří tuto konkurenci příliš nepociťují – výroba klíčů, nový účes, skvělá káva se zákuskem, teplý chléb, antibiotika, modeláž nehtů, ale především móda, jejíž nákup je stále obřadem. To jsou hlavní důvody, proč budou mít dle mého názoru i v nejbližších letech obchodní centra stále svůj „raison d´etre“.

SÉGÉCÉ Česká republika tento objekt spravuje, ale patří především do portfolia francouzského zakladatele. Spravuje tu SÉGÉCÉ ještě nějaká OC?

V České republice spravujeme pro společnost Klépierre mimo OC Nový Smíchov ještě OC Novodvorská Plaza a Plaza Plzeň, na Slovensku pak centrum Danubia v Bratislavě.

Jaký je cíl pro SÉGÉCÉ v ČR?

Naším cílem je beze zbytku naplnit motto mateřské společnosti, které zní „Navrhovat, stavět a spravovat obchodní centra“. Naše oddělení developmentu v Praze i v Paříži dělá vše pro to, aby Nový Smíchov nezůstal jediným developerským počinem naší společnosti v ČR. Pokud jde o správu, je náš cíl jasný – spokojenost zákazníků, nájemců, akcionářů, zaměstnanců i obyvatel městských částí, kde naše centra tvoří jejich neodmyslitelnou součást. A nesmím zapomenout ani na hodnoty trvale udržitelného rozvoje od úspor energií po společenskou zodpovědnost a charitu.

Jak se daří mateřské firmě? Expanduje, či udržuje své portfolio?

Na to, v jaké situaci se nachází trh, si naše mateřská společnost vede úspěšně. Jako dceřiná společnost BNP Paribas je dostatečně stabilní, jako majitel či správce takřka 500 obchodních center má jasně danou dlouhodobou strategii, která přináší své ovoce. Mezi projekty, jež bych mohl za poslední dobu zmínit, je akvizice skandinávské společnosti Steen & Strom či otevření regionálních obchodních center v Paříži (Le Millénaire), Budapešti (Corvin) nebo v Portugalsku (Aqua Portimao). Těším se, že zanedlouho k nim přibude i projekt v České republice.