Řidiči stůj! Máš staré auto
Už za pár let majitelé starých aut v některých částech města nezaparkují. Alespoň to plánuje ostravský magistrát. Radní si od nové vyhlášky slibují omezení dopravy a snížení emisí z výfukových plynů. V současné době si nechávají zpracovat studii, která má odpovědět na to, jakého počtu obyvatel a automobilů by se takové omezení týkalo.
„Ostrava má v podstatě tři centra – historické, Porubu a Jih. Takže bude důležité, jaké lokality nakonec zvolíme. Řešíme ještě, jak budou auta označená a kdo to bude kontrolovat,“ informoval náměstek ostravského primátora Aleš Boháč, který má na starosti dopravu.
Radní nemají jasno zatím ani v tom, kterých aut se omezení bude týkat. „Podle našeho návrhu by to nejprve platilo pro auta, které splňují normu Euro 2, což se týká vozů vyrobených zhruba v roce 1996. Následně bychom mohli zpřísnit na Euro 3. To odpovídá roku výroby 2000 u benzínových motorů a 2003 u dieselových,“ uvedl Boháč.
Podle jeho slov musí Ostrava nejprve postavit na krajích města odstavné parkoviště či parkovací domy, kdy bude omezení vjezdu platit, je proto těžko předvídatelné. „Bude to velice opatrné rozhodování, aby to mělo efekt na životní prostředí,“ podotkl náměstek.
Nápad má početný tábor příznivců, především z řad odborníků. „Určitě to ovzduší pomůže. Ale osobáky až takový problém nejsou, tady jde hlavně o nákladní vozidla, to je daleko větší hrůza,“ tvrdí Martin Fojtík ze Stanici technické kontroly v Mariánských Horách.
Jiří Bílek ze Zdravotního ústavu Ostrava se domnívá, že omezení vjezdu by ovzduší v centru zlepšilo o více než deset procent. „V Porubě, kde je situace ještě horší, by to mohlo být až o třicet procent,“ říká Bílek. Podle něj by nešlo jen o výfukové zplodiny, ale rovněž o prach za projíždějícími auty.Majitelé starších aut mají pochopitelně na opatření odlišný názor. „Starých aut už tolik nejezdí, je to spíš obecně o velkém počtu aut,“ myslí si Miroslav Jucha, vlastník starého fiata. Renáta Bochňáková říká, že pokud jí radnice zakáže vjezd s její starou felicií, tak se přizpůsobí. „Co by mi jiného zbývalo. Ale stejně mi takové opatření připadá divné. Ať zakážou vjezd do centra všem autům a pustí tam jen tramvaje a trolejbusy,“ prohlásila Bochňáková.
Jiná cesta
Zatímco ostravská radnice uvažuje, že půjde cestou omezení podobě jako v Německu, v anglickém Birminghamu na to jdou z jiné strany. „Snaží se vychovávat lidi, aby jezdili autobusy,“ říká Aleš Stejskal z firmy, která se zabývá organizací dopravy v kraji. Stejskal na vlastní kůži pocítil i německou cestu. „Loni jsem si v Berlíně zapomněl koupit zelený terčík. Dostal jsem od strážníků lísteček za okno, ale bylo to jen upozornění, žádná pokuta,“ přiblížil Stejskal.