Řidičů „pod vlivem“ přibylo o třetinu
Přecházíte ulici v Budějovicích? Buďte na pozoru. Mohl by vás snadno srazit opilý řidič.
Alespoň podle statistiky dopravních nehod ve městě je takové varování opodstatněné.
Za první pololetí letošního roku řešil správní odbor magistrátu 228 dopravních přestupků, kterých se dopustili řidiči ovlivnění alkoholem nebo jinými drogami.
Za stejné období loňska se zabývali městští úředníci „jen“ 164 takovými případy, to znamená, že odhalených podnapilých řidičů je letos víc o třetinu.
Stále stejní lidé
Správní odbor magistrátu přitom řeší jen případy, kdy má řidič v krvi méně než jedno promile alkoholu. Těžší opilost mají v evidenci policisté a zabývají se jimi státní zástupci a soudy. „Z tohoto počtu přestupků je celá čtvrtina případů, kdy opilý řidič zaviní nehodu. Deset přestupků udělali opilí cyklisté,“ uvedl vedoucí správního odboru Václav Suchopár.
Podle Suchopára se často jedná o takzvané známé firmy, pokutu za alkohol platí stále stejní lidé. U devětadvaceti z nich dokonce testy prokázaly, že řídili pod vlivem drog jako marihuana nebo pervitin.
V souvislosti s alkoholem se objevuje v budějovických ulicích další nebezpečný trend: rychlá jízda řidičů. Za první půlrok způsobili tito lidé ve městě tisíc dopravních nehod. Právě v tom je šance i pro strážníky. V nejbližších dnech začnou s novinkou, budou měřit rychlost aut radarem.
„Rozhodně ale nechceme brzdit provoz a stavět auta na hlavních silnicích. Zaměříme se na místa kolem škol, ve vilových čtvrtích a také tam, kde si obyvatelé stěžují na rychlá auta,“ poznamenal ředitel městské policie Vilém Vávra.
Musí vyznačit, kde měří
Strážníci s radarem přitom podléhají podle zákona předpisům: Úsek měření musí být označený speciálními přenosnými tabulkami, schválený státní policií a odborem dopravy magistrátu. „Máme připravený radar, teď zatím vyřizujeme administrativní stránku věci, tedy povolení úředníků. Radar máme nastavený podle policejních norem. Nechceme, aby se pak nějaký řidič vymlouval na naše nedostatky a prodlužoval tím správní řízení,“ vysvětlil Vávra.
Strážníci se chtějí také víc podívat na alkohol u řidičů. „Máme dva detektory na alkohol. Spíš budeme sledovat rychlou jízdu, ale současně použijeme i testy na alkohol, zvláště pokud se nám bude zdát jízda řidiče podezřelá,“ poznamenal Vávra.
To samé platí i o cyklistech, kteří mají oproti řidičům motorových vozidel jednu velkou výhodu. Neznají strach, že přijdou o řidičák, i když na kole sedí třeba právě opilý šofér kamionu.