Robert Clark: Základní kameny byznysu Epsonu? Tisk, projekce a wearables

Robert Clark

Robert Clark Zdroj: Epson

Na evropský trh s tiskárnami se blíží vítr změn – firmy v postkrizovém období budou prý pořizovat nová zařízení a své stávající laserové tiskárny nahradí inkoustovými. Takový výhled má pro Evropu jeden z tiskárenských japonských gigantů, Epson. E15.cz exkluzivně hovořil nejen o této situaci s jedním z hlavních šéfů Epsonu v Evropě, viceprezidentem firmy Robertem Clarkem.

Co vedlo Epson k nedávno oznámené padesátimilionové investice na Evropském trhu?

Začnu trochu oklikou. Od roku 2008 jsme pracovali na interních změnách ve firmě. Do té doby jsme byli příliš zaměřeni na soupeření s konkurencí, než na vytváření vztahu s klienty. V průběhu následujících let se firma postupně měnila, redefinovala logiku vývoje technologií a svých cílů na trhu. První výsledky se projevily v posledních letech, kdy jsme dosáhli významného růstu ziskovosti.

Obzvláště v Evropě nás zajímá trh s firemními tiskárnami a firemním tiskem. Mnozí nás stále vnímají jako spíše dodavatele uživatelských řešení, ale, popravdě řečeno, již polovina našich příjmů pochází z firemní sféry. A právě v ní také vidíme velmi vysoký potenciál k dalšímu růstu, minimálně v krátkodobém až střednědobém horizontu. Business inkjet technologie tam nahradí laserové tiskárny. K naplnění tohoto předpokladu ale je zapotřebí investic – jak do prostor, infrastruktury, ale také do lidí a patřičné PR komunikace.

Načasování investice logicky koresponduje s post-krizovým vývojem v Evropě, kdy dochází k silnému boomu evropských SME…

Z tržního hlediska je to pro nás ta nejlepší příležitost – máme vysoce kompetitivní technologické řešení, víceméně stabilní tržní prostředí a rostoucí střední firmy. Věříme, že teď je ta správná příležitost.

Jaké výsledky v rámci tohoto predikovaného růstu očekáváte?

Samozřejmě máme nějaký odhad vývoje, ale jistě pochopíte, že vám jej neprozradím…

Očekáváte nějakou reakci konkurence na váš investiční krok?

Bylo by samozřejmě lehkovážné, pokud by konkurence nereagovala, ale v každé z cílových oblastí máme podle mého velkou výhodu v podobě patentů a již vyvinuté základní technologie. To nám dává významnou konkurenční výhodu.

Můžete přiblížit oblasti, v nichž máte největší očekávání?

Jednoznačně oblast firemního tisku. Očekáváme vytlačení laserových tiskáren z kanceláří těmi inkoustovými. Vzali jsme jednu z největších výhod inkoustových tiskáren – tedy kapacitu zásobníku, a převedli ji do kompaktního řešení – tiskárnu jednoduše někam postavíte a tisknete třeba i celý rok či dva bez přerušení a potřeby údržby, její inkoustový zásobník totiž zvládne pokrýt až 75 tisíc standardních stran A4. Pokud byste něco takového chtěl udělat u laserové tiskárny, potřeboval byste k tomu celou další krabici, inkoustové tiskárně s naší technologií ‚precision core printhead‘ stačí ale jen trocha extra místa pro zásobník.

Robert ClarkRobert Clark | Epson

Nezaznamenává tiskový byznys momentálně takový boom třeba díky tomu, že končí cyklus životnosti dříve prodaných zařízení?

Na to se dá odpovědět dvěma vysvětleními. Jednak opravdu nastává změna. Inkoust dobývá dřívější domény laseru. Vidíme v tom významnou šanci pro expanzi.

A za druhé je opravdu po krizi, lidé také změnili způsob tisknutí. Už nevyjíždějí obsáhlé archiválie, ale jen čas od času pár listů, které jednorázově užijí a následně vyhodí. Změnilo se také to, co lidé tisknou – obsah je velmi bohatý a poměrně náročný například na barvy.

Kterým směrem se momentálně ubírá vývoj nových technologií v Epsonu?

Vše se samozřejmě točí kolem tisku. Trojicí nejvýznamnějších oblastí jsou tisk ve firemní oblasti, projekce pomocí naší 3LCD technologie a wearables (nositelná technika). Obzvláště v té ‚nositelnosti‘ jsme pokročili, když jsme představili brýle pro vylepšenou realitu BT2000. S těmito brýlemi bychom rádi ovládli trh B2B – mají hi-res kameru, náhlavní set, je možné je ovládat hlasovými pokyny.

Uživatelům dokážou přehrávat názorné návody třeba na opravu techniky, ve skladištích umí zobrazit dodatečné informace k jednotlivým položkám. Zájem o tyto brýle projevila už i některá muzea, která by je ráda dávala návštěvníkům jako alternativu ke klasickému audioprůvodci…

Můžete jmenovat, se kterými muzei vyjednáváte?

Zatím to, bohužel, nesmím prozradit…

Věříte natolik oblasti wearables?

Minimálně v krátké době dojde k růstu významu wearables, alespoň v B2B oblasti. V B2C to bude mnohem pomalejší trend, v jehož rámci bude muset vzniknout řada aplikací a programů, které by využívání wearables soukromým uživatelům ospravedlnily. Možná až za deset let.

Jedním z významných dřívějších tiskových trendů byl tisk fotografií doma. Kam se poděl?

Kolem tohoto se dříve hodně namluvilo i napsalo. Že to byl jen šum nám ale potvrdil poměrně malý výkyv v prodejích příslušenství – fotopapíru. Podle toho tento trend v podstatě ani nenastal.

Co se momentálně nejvíc tiskne?

Klasické dokumenty, tabulky… Zajímavostí je však nástup stále častějšího tisku webových stránek - dříve se tolik netiskly. Vidíme to jako důsledek přesunu některých služeb do on-line prostředí – lidé si tisknou jízdenky, smlouvy k pojištění a podobně. Právě aerolinky či pojišťovny si díky tomuto trendu také významně snížily interní náklady.

Které z obchodních aktivit Epsonu jsou momentálně „v kurzu“?

Žádná revoluce se nekoná, je to stále tisk. Obzvláště pak v poslední době, poté, co jsme představili řadu Eco Tank, v jejímž rámci jsme prodali už přes deset milionů zařízení. Slušně se daří i v oblasti tisku na textilie, spolupracujeme třeba s italskou firmou Robuselli, která vyrábí až 3,2m široké tiskárny na textilie.

Kategorií samu o sobě, jíž věříme, že má velký význam, je ale robotika. Například pro přesnou výrobu tiskových hlav s technologií ‚micro piezo‘ jsme vyvinuli vlastní robotická vícerá ramena s vysokou přesností. Tato ramena se nyní stala poměrně dobře fungující částí byznysu Epsonu, což může znít jako exotická informace. V době, kdy jsme je potřebovali, však žádné takové řešení na trhu nebylo.

Podíváte-li se na budoucnost tisknutí v delším horizontu, co vidíte?

Při zkušenostech z posledních dvaceti let neočekávám, že dojde k nějaké významné změně v tisknutí. Pár jich určitě bude, ale rozhodně nebudou nějak zásadní. Myslím, že dobře to vystihuje ten vtip o praktičnosti kanceláře bez papíru, která se rovná praktičnosti toalety bez papíru. Ten vtip tu byl již dříve, stále tu je a věřím, že nadále zůstane, stejně jako tisk.

Někdo možná očekával, že s nástupem smartphonů, tabletů či Facebooku dojde k nějaké změně v tiskovém byznysu, třeba že se bude méně tisknout. Ba naopak – lidé dostali více obsahu, který si mohou tisknout!

Robert Clark
Stávající senior viceprezident Epson Europe. Dříve působil na pozici ředitele marketingu a byznys developmentu v Epsonu a ještě předtím pět let jako ředitel inkjet byznysu Epsonu v Evropě. Před nástupem do Epsonu Rob pracoval v IT distribuci, svoji kariéru zahájil jako úředník zodpovědný za oblast IT.