Rodičům školku zmaří jen stávkující dítě. Místo se vždy najde
Maminky předškolních dětí mohou klidně spát. Katastrofické scénáře, že nedostanou své ratolesti do mateřských školek, se nenaplnily.
Kdo chce dát dítě do mateřinky v Ostravě, maximálně ho může postihnout, že mu dítě nevezmou do školky, kterou si vyhlédl. Ovšem dostat se do jiné školky ve stejném městském obvodu už taková potíž není.
Větší problémy mohou zažívat rodiče v malých ostravských obvodech, kde mají často pouze jedinou školku. Například v Hrabové. „Máme kapacitu osmadvacet dětí. A to nestačí, takže jsme museli zájemce odmítat,“ říká starosta Rostislav Naď. Řešení je podle něj jednoduché. Ve vedlejším obvodu v Hrabůvce mají volných míst dost.
„Nejbližší školka v Hrabůvce, kde mají volno, je od té naší jen dvě zastávky autobusem,“ doplňuje starosta Hrabové.
Ostrava-Jih, kam Hrabůvka patří, má ve svých školkách volná místa trvale. Aktuálně dvacet, a sice v mateřské školce Alberta Kučery devět míst, v ulici Patrice Lumumby pět míst a v Mitušově ulici šest míst. „Že bychom museli někoho odmítnout, mítnout, to se nestalo,“ tvrdí místostarosta Radim Miklas.
Také proto, že radní už druhým rokem zvyšují kapacity školek. Letos navíc nechali zřídit třídy pro předškoláky v budovách základních škol.
Školky mají rezervy
„V ojedinělých případech se mohlo stát, že dítě nevzala rodiči vybraná školka. Ale našli jsme pro něj místo v jiné školce,“ poznamenává místostarosta. Kapacity ve třicítce školek v obvodu jsou tak podle něj dostatečné.
Nicméně kdyby nastal nečekaný nárůst počtu dětí, stále mají rezervy. „Máme třídy, které používáme jako sklady či tělocvičny. Kdykoliv je můžeme znovu zprovoznit,“ vysvětluje Miklas. V Moravské Ostravě a Přívozu rovněž žádné rodiče nezklamali.
„Dokonce jsme brali děti z jiných městských obvodů,“ uvádí místostarosta Tomáš Kuřec. Zatímco po začátku školního roku obvod evidoval volná místa, dnes tomu už tak není. „Jedná se o případy, kdy se rodiče přestěhovali, děti dovršily tří let, nebo když se dítě vrátilo ze základní školy zpět do školky,“ vysvětluje Kuřec.
Příprava s předstihem
V Porubě, která má devatenáct školek, se na možný nedostatek s počtem míst ve školkách připravili již několik let zpátky. Když začaly rodit matky silných populačních ročníků ze sedmdesátých let, radní začali zvyšovat kapacitu školek. Ta od té doby vzrostla o téměř dvě stě míst.
Jen za poslední rok to byly dvě třídy, což je padesát dětí navíc. Rovněž se navyšovaly kapacity jednotlivých tříd, kde to hygienické předpisy dovolily. „Takže jsme nemuseli odmítat nikoho, kdo splňoval kritéria. Tedy tři roky věku dítěte, trvalý pobyt v obvodu a rodiče v zaměstnání,“ podotýká porubský místostarosta Jan Dekický. Nicméně přiznal, že v současnosti mají všechny jejich školky plný stav.
Podmínka mít trvalé bydliště v obvodu může být překážkou právě pro některé rodiče z menších obvodů. Ale i to se dá vyřešit. Stačí změnit trvalé bydliště do většího obvodu, kde mají školek dostatek. Další variantou je výběr školky soukromé. Ty se často prezentují výukou angličtiny a jiným lákavým programem. Na druhou stranu není žádný nadstandard zdarma.
Jedna z nejstarších ostravských soukromých školek tohoto druhu, třebovická Monty, nabízí osvědčené výchovné metody, rodilé mluvčí jako učitele a širokou paletu zájmových kroužků. A také odvoz či dovoz do školky. Službám odpovídá cena. Od šesti a půl tisíce korun za dva dny v týdnu až po čtrnáct a půl tisíce korun za pět dní od rána do večera.
Novozélandský učitel
„Máme plno, ale to se může každou chvíli měnit, protože děti odjíždějí do zahraničí. Takže v zásadě to jde, i když ne hned, ale třeba za dva týdny. Vždycky se snažíme nějak vyhovět,“ tvrdí majitel Petr Vidlák.
Deset volných míst mají ještě v Tučňákově školce na Masarykově náměstí. „Máme výhodu v tom, že děti jsou v každodenním kontaktu s rodilým mluvčím. Pracuje teď u nás mladý učitel z Nového Zélandu. Dokonce máme na Novém Zélandu partnerskou školku,“ říká ředitelka Blanka Sanytrová. Ceny zde začínají od pěti a půl tisíce za tři odpoledne v týdnu a dosahují dvanácti tisíc korun za celotýdenní pobyt.
Ačkoliv ceny jsou pro mnohé rodiče nedostupné, odborníci doporučují výuku cizích jazyků v předškolním věku. „Při správné výslovnosti lze dítě v předškolním věku zapojit do výuky cizího jazyka formou hry, pokud vývoj řeči není u dítěte opožděný,“ říká ostravská logopedka Jarmila Rakusová.
Na druhou stranu nedoporučuje, aby rodiče děti doma zkoušeli a striktně vyžadovali opakování slov. „Míru zapojení a mluvní aktivitu necháváme na dítěti samotném,“ podotýká Rakusová.
Poslední problém, který rodiče s umístěním své ratolesti do školky zažívají, je dítě samo. Pokud si postaví hlavu a do školky nechce, může to být tvrdý oříšek. Dětská psycholožka Tamara Cenková má pro tyto situace radu.
„Než dají rodiče svého potomka na celý den do školky, měli by tam s ním chodit na dopoledne, aby dítě získalo jistotu a postupně se otrkalo,“ vysvětluje psycholožka.
Dítě se musí adaptovat
Jak dlouho by se dítě mělo otrkávat, to podle ní nejde říct. Je to individuální. Některým prostředí školky v ničem nevadí. Úzkostným a citlivým dětem, které na mamince visí a vyrůstají v uzavřené rodině, však může trvat déle, než si na cizí děti a učitelky zvyknou. „Každé dítě je jiné, takže i adaptační období ve školce každé prožívá jinak,“ uzavírá Cenková.