Rohlik.cz: roboti s nákupem budou brázdit české ulice už příští rok

Roboti od Starship Technologies na Staroměstském náměstí

Roboti od Starship Technologies na Staroměstském náměstí Zdroj: Jan Pavec

Roboti od Starship Technologies na Staroměstském náměstí
Roboti od Starship Technologies na Staroměstském náměstí
Roboti od Starship Technologies na Staroměstském náměstí
4
Fotogalerie
Společnost Starship Technologies bude provozovat autonomní dovážkové roboty už od příštího roku. Jednou z prvních společností u nás, která je bude využívat, bude Rohlik.cz. Jedná se o řešení hlavně pro malé a rychlé nákupy.

Na dovážku zboží z e-shopů až domů už jsme si zvykli a tento trend se začíná využívat i u potravin. Standardní formou rozvozu jsou dodávky nebo automobily, avšak tento způsob není ekonomicky efektivní při menších nákupech s rychlým dodáním. A právě na tento trh míří autonomní roboti od společnosti Starship Technologies, která byla založená teprve v roce 2014 jedním ze zakladatelů Skypu.

Jak lze vidět na fotografiích, robot je poměrně malý a prostor uvnitř umožňuje naskládat přibližně tři tašky s nákupem. To však vůbec nevadí, protože tito roboti nejsou určení na velké nákupy, které mají vysokou hodnotu. Jak pro web Connect.cz upřesnil Tomáš Čupr, současný šéf Rohlik.cz, u velkých nákupů (obvykle týdenní nákupy) lze ve velkém skladě naskládat do jednoho auta nebo dodávky spousty nákupů a postupně jednotlivé zákazníky objet v dané oblasti.

Rozhodně se ale nevyplatí jet s malým nákupem například v hodnotě 300 korun k jednotlivým zákazníkům zvlášť. Řešením by sice mohlo být poštovné, ale jakmile tvoří například polovinu ceny samotného produktu, nedává to smysl ani pro zákazníka.

Tomáš Čupr uvedl, že například současná dovážka zboží v minimální hodnotě 300 korun je kvůli nízké ceně dopravy, kterou se snaží Rohlik.cz udržet, vysoce nerentabilní. S autonomními roboty by ale bylo možné náklady na dopravu snížit až čtyřnásobně.

Tím se otevírají i zcela nové možnosti – třeba i efektivní dovážka zboží v celkové hodnotě 120 korun. Celá logistika se navíc výrazně zrychlí. Oproti běžným vozům mohou roboti jezdit zvlášť ke každému zákazníkovi a zase se vrátit zpátky do „hubu“. Vzhledem k tomu, že roboti mají dojezd tři až pět kilometrů, v rámci kterých se musí i vrátit, není možné je provozovat na velkém území z jednoho obřího skladu.

Systém tak funguje tak, že se jednotliví roboti starají o vlastní malé území a jednotlivé zákazníky. Mají vlastní mezisklad, do kterého rozváží zboží větší auta a dodávky.

„Meziskladem“ však může být i samotná dodávka, která je naložená roboty s jednotlivými objednávkami. Dodávka tak přijede do konkrétní oblasti a vyjede z ní třeba šest naložených robotů, kteří okamžitě vyrazí za jednotlivými zákazníky. Tento způsob je nejen levnější, ale také mnohem rychlejší pro zákazníky. Nemusí totiž čekat v pořadí jako u současného řešení, kdy jedno auto nebo dodávka postupně objíždí jednotlivé zákazníky za sebou.