Rychlost především, pětina e-shopů zvládá doručit zboží v den objednávky

ilustrační foto, sklad logistické a zásilkové firmy Amazon v Německu

ilustrační foto, sklad logistické a zásilkové firmy Amazon v Německu Zdroj: Anna Vackova

ČTK
Doručit zboží hned do druhého dne od objednání zvládnou dvě třetiny e-shopů v Česku, pětina do 48 hodin a další pětina dokonce už v den přijetí objednávky. Podnikatelé z oboru se na rychlost přepravy zaměřují, výrazně totiž ovlivňuje zákaznickou spokojenost. Tvrdí to průzkum Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu mezi 400 provozovateli e-shopů.

Otevřít kamenný obchod plánuje osm procent tuzemských e-shopů, polovina internetových obchodů ho již má a další již otevírat nehodlá. Dalších 41 procent kamennou pobočku nemá ani ji neplánuje. „Internet je natolik dobrým prostředkem k podnikání, že peníze vynaložené za pronájem a provoz kamenné prodejny jsou pro mnoho podnikatelů pouze zbytečným výdajem navíc, který se navíc nemusí vyplatit,“ uvedla Zuzana Lhotáková ze společnosti SAS Institute, jež se podílela na analýze výsledků výzkumu.

Podle průzkumu se nejvíc e-shopů zaměřuje na prodej dětského zboží (23 pct.) a zboží z kategorie dům, byt a zahrada (21 pct.). Tuzemské e-shopy jsou ohledně své budoucnosti velmi optimistické, 40 procent z nich má v plánu vstup na zahraniční trhy. Nejčastěji jde o Slovensko a jiné země východním směrem, jako jsou Bulharsko, Ukrajina či Rumunsko. V těchto zemích není tak vysoká konkurence jako na západě.

Z e-shopů, které se do výzkumu zapojily, uvedlo 92 procent, že jejich roční obrat nepřesahuje 50 milionů Kč. Tuto hranici přesáhlo 7,4 procenta on-line obchodů. Český on-line trh je tak složen spíše z řady menších subjektů než z několika obřích e-shopů. „Konkurenceschopnost nově vzniklých subjektů je tak velmi dobrá, na rozdíl od západoevropských zemí (Francie, Anglie, Německo), kde je saturace trhu obrovská, je zde stále velký prostor pro růst a expanzi,“ dodala zakladatelka logistické společnosti Zásilkovna.cz Simona Kijonková.