Šéfka odborů: Bojujeme za vyšší platy

Odbory v kolínské automobilce TPCA chtějí podle jejich šéfky Ludmily Kodlové vyšší platy a novou kolektivní smlouvu.

Krize nekrize, o malá auta je na trhu stále zájem. Zaměstnanci v kolínské automobilce TPCA se o práci bát nemusí. Tvrdí to předsedkyně tamní odborové organizace Ludmila Kodlová. „Fabrika vyrábí podle plánu. Náznaky, že by mohlo dojít k omezování výroby, nemáme,“ řekla v rozhovoru pro týdeník Sedmička.

Odbory nyní vyjednávají o nové kolektivní smlouvě. V jaké fázi jste?

Vyjednáváme, bohužel se nám však nedaří dosáhnout našich požadavků. Zatím. Ani se jim to neblíží. Víc se k tomu nyní říct nedá.

Čeho chcete dosáhnout?

Nejdůležitějším bodem je samozřejmě navýšení platů.

Zaměstnanci tedy nejsou spokojení se svojí mzdou?

Průměrná mzda je u nás 26 800 korun (průměrná mzda ve Škodě Auto byla v roce 2009 zhruba 30 tisíc korun – pozn. aut.). Není tajemstvím, že v loňském roce, kdy se mzdy navyšovaly o pouhá dvě procenta, byla většina zaměstnanců velice zklamaná. O to větší je jejich letošní očekávání.

O kolik chcete zvednout platy?

Nezlobte se, ale přesná čísla nemohu říct. To je věcí taktiky jednání.

Kolik zaměstnanců sdružují odbory v TPCA?

Do loňského listopadu měla naše členská základna 590 členů, v té době odbory však příliš nefungovaly a lidé neměli zájem do nich vstupovat. Dnes se situace vyvíjí správným směrem, odborářů již máme kolem osmi stovek. Nebude dlouho trvat a pokoříme první tisícovku.

Dá se tedy říct, že pozice odborů v automobilce stále sílí?

V loňském roce prošly naše odbory určitou krizí. Po změně ve vedení a závodním výboru se situace stabilizovala a postupně se daří získávat důvěru zaměstnanců zpátky.

Máte signály o tom, že by se mělo v TPCA propouštět či naopak vznikat nová pracovní místa?

Ne, o propouštění žádné zprávy ani náznaky nemáme. Zvyšování počtu zaměstnanců však také neočekáváme. Kapacita továrny je naplněna.

Co dělá firma pro své zaměstnance?

Máme na to zvláštní systém. Zaměstnanci mají účet, na který firma zasílá každý měsíc body, jež pak mohou využít pro nákup poukazů na dovolenou, hrazení nájmu či hypotéky, splátky leasingu na koncernové vozy nebo na sportovní a kulturní vyžití. Ale také třeba na kurzy angličtiny.

Poslední otázka bude trochu z jiného soudku. V některých evropských továrnách vlastněných

Japonci se zaváděli japonské zvyky a pravidla. Lidé museli například povinně cvičit. Nestalo se něco takového i v kolínské fabrice? Ne, to určitě ne (úsměv). Žádné rozcvičky se nekonají. Ale najde se pár desítek lidí, kteří si před zahájením směny zacvičí sami od sebe.