Severočeští ultralightoví letci balí na unikátní cestu nad Balkánem

Pět severočeských ultralightů se na konci května chystá přeletět okruh nad celým Balkánem. V sobotu se letka poprvé představila na leteckém dni v Ústí nad Labem.

Dvanáct triček, slipy, plavky a balík sušeného masa. Tak bude vypadat obsah batohu deseti nadšenců z Ústeckého kraje, kteří se na přelomu května a června vydají na leteckou expedici Balkán 2010.
„O moc víc do letadel nedostaneme. Přednost mají náhradní díly. Naštěstí ale letíme bez ženských, takže váhový limit dodržíme,“ směje se vedoucí expedice René Růžička z Ústí nad Labem. Ve světě ultralehkých letadel se podobná výprava uskutečnila před čtyřmi lety mezi státy západní Evropy, kde již letecký provoz s amatérskými piloty běžně počítá. Na Balkán si však zatím podobná expedice netroufla. „Asi se zatím nenašel takový blázen, jako jsem já,“ komentuje to Růžička se smíchem.

Neprobádané území

Jedním z cílů expedice je tuto oblast zmapovat pro další piloty. Východní země se sice leteckému provozu otevírají, stále je tam však nutné počítat s některými zvláštnostmi. Například v Turecku musí pilot ultralightu podat stejný letový plán, jako by letěl dopravním boeingem, a z trasy se nesmí odchýlit. V Rumunsku musel mít ještě loni na palubě rumunsky mluvícího člověka. V zemích bývalé Jugoslávie je zase spousta letišť stále pod vojenským režimem. „Protože většina zemí není členem Schengenského prostoru, budeme muset přistávat na letištích s mezinárodním odbavením. Takže si třeba nebudeme moct postavit stan někde pod křídlem, jak by to šlo na malých letištích, ale musíme do hotelu,“ popisuje Růžička. Piloty čeká také náročný přelet Karpat. Protože ultralighty mohou létat jen při dobré viditelnosti, velkou roli bude hrát i počasí.
Náročná bude i cesta nad mořem. „Hlavně na psychiku. Letadlo má jen jeden motor. Kdyby vysadil, musíme doklouznout někam blíž ke břehu nebo k lodi, aby nás vytáhli na palubu,“ upřesňuje Růžička. Ultralehká letadla mají svůj vlastní záchranný padák. Kdyby bylo potřeba, pilot raketovým motorem spustí padákový systém a snese se i s letadlem.

Dobrodružná výprava

Křest ohněm bude expedice pro Ústečana Petra Zámostného. „Právě jsem dokončil pilotní výcvik. Z týmu tak mám nejmíň zkušeností,“ přiznal se. Výpravy se ale neobává. „Po výcviku mám v ultralehká letadla ještě větší důvěru než dřív. Když začnete létat, zjistíte, že pokud dodržujete předpisy, nemůže se nic stát. Za pády ultralightů můžou piloti, kteří předpisy nedodržují,“ tvrdí Zámostný.
V sobotu představí členové expedice svá letadla na leteckém dni na letišti v Ústí nad Labem. O den později budou trénovat ve Vodochodech slétávání a let ve formaci, v níž celou cestu absolvují. Piloti se shodují, že na expedici je nejvíc láká dobrodružství. „Odjakživa mě lákaly dlouhé cesty. Jen kolem Řípu by mě létat nebavilo,“ říká další z členů výpravy Josef Klečka z Roudnice nad Labem. Jako riziko vidí vedle počasí přístup lidí na letištích v zemích, kde s létáním pro radost nemají zkušenosti. „Sice nepředpokládám, že by nám třeba nedali palivo, ale přece jen je to Balkán,“ přemítá.
Náročná bude cesta i kvůli tomu, že poletí víc letadel najednou. „Čím víc posádek letí, tím větší je pravděpodobnost, že někomu něco nevyjde. Ale letadla to vydrží,“ ujišťuje Klečka. Pro všechny případy má expedice dohodu se servisní firmou. Pokud bude potřeba, náhradní díly dostane letecky do čtyřiadvaceti hodin.

Obdivuhodný výkon

Expedice se zúčastní pět letadel typu Skylane výrobce AirLony z Horních Počápel nedaleko Roudnice nad Labem. Odstartují 28. května z výstavy AeroExpo Europe na příbramském letišti. Přílet mají piloti navzdory hrozícím překážkám naplánovaný na minutu přesně. Přistát chtějí 5. června na Aviatické pouti v Prachaticích, čtvrt hodiny před rekonstrukcí prvního vzletu aeroplánu Jana Kašpara. Piloti plánují, že poletí vždy tři hodiny dopoledne a tři odpoledne. Na palubě budou mít zařízení, které každých deset minut vyšle signál, a lidé tak budou moci na webových stránkách expedice sledovat polohu letky. Na desetidenní cestě letadla urazí 5330 kilometrů, z toho 220 kilometrů nad mořem. Ve vzduchu stráví dohromady přes padesát hodin. „Je to výkon srovnatelný s přeletem Atlantiku, který v roce 1927 uskutečnil Charles Lindbergh,“ tvrdí předseda ústeckého aeroklubu Milan Businský.
Na příští rok už mají severočeští piloti další plán. Zorganizovat evropský maraton, kterého by se zúčastnila nejméně stovka letadel.