Severská architektura proniká postupně do celého světa

Jednoduchost tvarů, organická inspirace, hluboký respekt k přírodě - známky severské architektury z rukou silné střední generace pod hlavičkou UNStudia a BIG pronikají do všech koutů naší planety. Setkat se s nimi můžete nejen v blízkosti jihokorejské metropole Soulu, ale i na druhé straně zeměkoule -v New Yorku. Zkrátka kvalitní architektura nezná hranic.

Stále objemnější portfolio amsterodamského UNStudia, jež obohacuje světovou architekturu již od roku 1988, roste každým rokem o několik výrazných staveb. Vzhledem k velkému zájmu Asie o ultramoderní výstavbu, rozšířilo UNStudio před dvěma lety svoji působnost o kancelář v čínské Šanghaji. Odtud už je jen skok k jedné z unikátních staveb dokončených závěrem loňského roku v blízkosti Soulu - nákupní galerii Centercity Cheonan. Stejnojmenné město je s korejskou metropolí spojeno novou rychlodráhou, kolem jejíhož terminálu vzniká rozsáhlá developerská oblast. Právě efektní, stále proměnlivý povrch kompaktní budovy se stal jakousi vstupní branou do nově vznikající čtvrti.

Hlavním tématem nákupní galerie o rozloze 66 tisíc metrů čtverečních je dynamické plynutí - a netýká se pouze speciální dvouvrstvé fasády, během dne neprostupně monochromatické. V noci budova převléká svůj kabát a rozehrává počítačově ovládanou hru jemných tónů barev a světel. Pod taktovkou UNStudia předvádí obrazy spojené s módou, uměním, veřejným životem či aktuálními akcemi, a částečně tak nahrazuje mediální obrazovky. Vnitřní vrstva fasády, obsahující strategicky rozmístěné otvory, zajišťuje dostatek přirozeného světla, v interiéru podpořeného důsledně použitou bílou. Vrchní vrstva tvořená lamelami jednak chrání před přímým slunečním zářením, čímž ochlazuje vnitřek stavby, jednak na spodním podkladu vytváří proměnlivou iluzorní hru dvojitých obrazů. Plynutí opticky neuchopitelného exteriéru pokračuje uvnitř budovy s nemenší fantazií.

#####Nový rozměr moderních nákupních center

Čtyři zóny věnované různorodým náplním se spirálovitě vinou v třípatrových sloupcích od jednoho kulatého plata ke druhému. Opakující se zakřivené linie zdůrazněné hadem svítidel na stropech jednotlivých platforem vybízejí proud lidí k plynulému pohybu od přízemí až po střední terasu. Jednotlivá plata rotující v prostoru se sbíhají v centrálním otevřeném atriu. Od prvního šroubku po poslední promyšlený obraz se Galleria Centercity Cheonan stala demonstrací nákupních center jako míst vytvářejících svou vlastní kulturu sociální komunikace. Místo setkávání, shromažďování lidí, nákupů, návštěv restaurací a kaváren, uměleckých galerií, trávení volného času - to je nově vznikající sociální a kulturní fenomén, který zakladatel UNStudia Ben van Berkel komentuje slovy: „Pokud se dnes díváme na muzeum jako na supermarket, proč se nepodívat na supermarket jako na muzeum?“ Nejen uměním a nákupy živ je člověk. Stále rostoucí objem kancelářských profesí si žádá také ekvivalentně se vyvíjející progresi ve výstavbě „office center“.

[file:10880:small:right]

Tentokrát se s UNStudiem podíváme do nizozemského Groningenu, kde byla během letošního roku dokončena jedna z nejekologičtějších kancelářských budov světa. Na pozemku 31 tisíc metrů čtverečních v blízkosti malé přírodní rezervace Sterrenbosvznikl komplex poskytující útočiště státnímu daňovému úřadu a zároveň vzdělávací agentuře. Organický tvar a přísně ekologická kritéria 92 metrů vysoké jedenáctipodlažní stavby mají zapůsobit na podvědomé pozitivnější vnímání veřejnosti. Velká pozornost věnovaná přirozenému a transparentnímu pohybu po chodbách se snaží prezentovat státní instituce v měkčím, lidštějším a přístupnějším světle. Aerodynamický tvar všech částí komplexu vznikl jako výsledek intenzivních studií místních povětrnostních a slunečních vlivů. Koncept maximálně šetřící použitý materiál i energie počítá s denním světlem pro interiéry při současném odstínění slunečních paprsků a regulací vzdušných proudů. „Projekt budovy představuje plně integrovaný, inteligentní přístup designu k otázce ekologické udržitelnosti,“ podotýká Ben van Berkel.

„Zelenější“ přístup k vysokým budovám už není v architektuře novinkou. Do detailů řešená konstrukce i samotná realizace stavby od prvního položení základů plují na současné vlně ekoarchitektury. Přísliby architektury však k realitě každodenního života posunul investor výběrem spravujících firem, jež si na dvacet let zavázal požadavkem důsledně udržitelného provozu a ekologicky přátelské údržby nemovitosti. A co je na budově ještě zajímavé? Je navržena tak, aby se dala s minimálními úpravami a náklady překlopit v obytný dům.

#####BIG zanechal stopy na většině kontinentů

Další ze severských velikánů, progresivní a velmi mladé dánské studio BIG, propůjčil během své šestileté historie jednoduchý design budovám na většině kontinentů. Jeho nekonečná spirála úspěšně prezentovala Dánské království na šanghajském EXPO 2010. Vzdáleně ji čistotou tvaru připomíná nový projekt, s nímž letos na jaře BIG (ve spolupráci s místními subjekty TNT Nuuk, Arkitekti Inge Bisgaard, Ramboll UK a Ramboll Nuuk) zvítězil v soutěži o Národní galerii Grónska v hlavním městě Nuuk. Na příkrém svahu s výhledem do mrazivých vod fjordu leží z leteckého pohledu dokonalý kruh o rozloze 3000 m2. Z boční strany však stavba připomíná organickou hmotu lehce tajícího ledovce, který věrně kopíruje povrch země. Na svou patinu poklidně čekající bílá betonová fasáda odkazuje ke sněhové pokrývce či ledovcům, v grónských zeměpisných šířkách zcela adekvátně. Co však stavbu v místních kruzích povyšuje do novátorské kategorie, je právě její organická odlišnost.

„Dánská funkcionalistická architektura v Nuuk - to jsou především typické krabice, které ignorují unikátnost grónské přírody. Proto jsme navrhli Národní galerii tak, aby byla ve fyzickém i vizuálním smyslu v harmonii s dramatickou přírodou… vytvořili jsme jednoduchý, funkční a symbolický tvar, kruh přizpůsobený místní topografii,“ říká zakladatel BIG Bjarke Ingels. Rampy a schodiště tvoří v interiéru ucelený cyklus, přičemž kruhový tvar galerie, podobně jako v Guggenheimově muzeu v New Yorku, umožňuje flexibilní dělení plochy podle individuálních potřeb výstav. Betonový prstenec uvnitř chrání skulpturální zahradu, která se skrze skleněnou vnitřní stěnu stává součástí expozice. „Budova se svou zjednodušenou hrubostí a souladem s krajinou stane symbolem současného nezávislého grónského uměleckého a architektonického výrazu,“ dodává ke stavbě Andreas Klok Pedersen, partner BIG a hlavní architekt projektu.

#####Centrum New Yorku oživí zelená kapsa

Přírodu, tentokrát do samého centra New Yorku, se snaží BIG přivést i v nejnovějším projektu obytného domu na adrese West 57th Street, který na 80 tisících metrech čtverečních užitné plochy nabízí také kulturní a komerční využití. Proskleným přízemím odlehčená trojúhelníková stavba v nejvyšším bodě přesahující 142 metrů funguje jako spojnice na pomezí nízkopodlažních budov s typicky manhattanskou výškovou architekturou. Asymetrická pyramida se svažuje směrem k nábřeží řeky Hudson a otvírá všech 600 bytových jednotek jižnímu slunečnímu svitu. Svažující se fasáda proděravělá průzory balkonů obklopuje vnitřní nádvoří osázené stromy a vytváří obrovskou „zelenou kapsu“ opticky propojující budovu s přírodou přilehlého parku. Kombinací evropského vnitrobloku s americkým mrakodrapem vznikla hutná a efektivní architektura s panoramatickým výhledem horských hotelů.

„New York se rychle stává zelenějším a obyvatelnějším městem,“ říká Bjarke Ingels. „Prostřednictvím stavby West 57th Street se snažíme pokračovat v transformaci v srdci města, v transformaci v centru městského bloku.“ Dokončení první realizace se značkou BIG na území Severní Ameriky bychom mohli očekávat v roce 2016.