Seznam chce i s hendikepem ovládnout mobilní reklamu v Česku

Seznam.cz

Seznam.cz Zdroj: Jan Sedlak

Seznam dlouhodobě ovládá podstatnou část peněz, které se ročně protočí v tuzemské internetové reklamě. V tom by chtěl pokračovat také v případě postupně sílící reklamy na chytrých telefonech a tabletech. Výchozí pozici ale nemá nejjednodušší, chybí mu totiž jeho vlastní mobilní operační systém a platforma.

„To, že nemáme vlastní mobilní operační systém je samozřejmě hendikep,“ souhlasí David Lorenc, který v Seznamu vede aktuálně pětičlenný tým zaměřený na mobilní reklamu. „Pociťujeme to zejména ve sběru dat jakým je třeba geolokace. S lokačním cílením máme na rozdíl od Googlu a Applu problémy, takže nyní ani tyto možnosti nenabízíme.“

I tak je ale tuzemská internetová jednička v mobilní reklamě v Česku asi nejdál, kam se kdo zatím dostal. „Reklama na mobilních zařízeních nám generuje několik milionů měsíčně, jsou to stabilní čísla,“ počítá Lorenc. „Za celý letošní rok bychom si měli sáhnout na vyšší desítky milionů, a kdybychom se příští rok dostali na 100 milionů, byli bychom spokojeni.“

Jak pomohl responzivní web

V Seznamu se s absencí vlastní mobilní platformy vyrovnávají šikovně. Hodně pomohl například přechod na takzvanou responzivní domovskou stránku. Homepage dříve existovala ve dvou verzích – jedné tradiční a druhé na adrese m.seznam.cz, která byla vytvořena speciálně pro mobily. Responzivní verze už je jenom jedna a prvky se skládají automaticky podle velikosti okna či displeje. Společně s reklamou.

Asi 10 procent návštěv homepage Seznamu tvoří přístupy z mobilních telefonů, další tři procenta pak vygenerují tablety. Seznamu se tak díky responzivní domovské stránce v podstatě podařilo navýšit reklamní prostor o dejme tomu 10 procent. A to především z toho důvodu, že samostatnou mobilní reklamu bylo v minulosti těžké prodávat, kdežto takto v balíku jí inzerenti berou. „Tímto krokem se to dost zlomilo,“ říká Lorenc.

Webový prohlížeč Seznamu pro Android už si stáhlo přes 600 tisíc lidí.

„Stejným směrem se vydáme také u dalších našich služeb,“ naznačuje David Lorenc. Seznam si zvolil vlastní cestu i v tom, že když nemůže i kvůli absenci mobilního operačního systému Googlu tak dobře konkurovat v takzvané výkonnostní reklamě, zkouší to v reklamě brandové.

„Podle mě mobily a chytré telefony stále ještě nejsou výkonnostní kanál, proto si chceme sahat na brandové peníze,“ vysvětluje Lorenc. Jinými slovy, i když mobilní reklama například přivede lidi na e-shop dané společnosti, konverzní poměr těch, kteří si pak přes mobilní zařízení něco koupí, je oproti běžnému webu často poloviční.

„Pomalu se to zlepšuje, ale lidé nejsou ochotní přes mobily realizovat mnoho obchodů. Ty velké určitě ne, utrácí tak do tisícovky, třeba za rychlé nákupy běžného spotřebního zboží,“ popisuje šéf mobilní reklamy v Seznamu.

Úspěšné mobilní aplikace

Seznam se tak snaží s klienty zejména posilovat jejich značky. Skrze AppKlik je dokáže odvádět ke stažení mobilních aplikací, vytváří různých obsah v rámci takzvaných rich media a mnoho dalšího. Zajímavé je třeba spojení Fortuny a Sport.cz. V tomto případě fungují upoutávky na aktuálně hrané zápasy, díky kterým je okamžitě na mobilu možné vsadit peníze.

Důležitou mobilní strategií Seznamu jsou i mobilní aplikace. Hodně už jich firma má a další jsou v přípravě. Mnoho z nich se sice ještě nezaplatí, u některých už se ale karta obrací a navíc jde o strategickou záležitost.

Velice důležitý je třeba webový prohlížeč Seznam.cz, který společnost vydala zatím jenom pro Android. Ten už si stáhlo přes 600 tisíc lidí. Prohlížeč slouží jako rozcestník do dalších mobilních služeb Seznamu (s mobilní reklamou) a jde tedy i o takovou náhradu mobilního operačního systému.

Responzivní homepage Seznamu na chytrém telefonu. Pomáhá prodávat mobilní reklamu.Responzivní homepage Seznamu na chytrém telefonu. Pomáhá prodávat mobilní reklamu.|Jan Sedlak

Také čísla dalších aplikací nejsou špatná. Novinky.cz registrují 235 tisíc stažení, Sport.cz 110 tisíc, Stream.cz 170 tisíc a Email.cz 80 tisíc. Ne všechny služby ale Seznam dokáže na mobilech zpeněžit, třeba u e-mailu či map jsou uživatelé na reklamu citliví, takže se display reklama šíří především u obsahových produktů.

Zvláštní kapitolou v generování mobilních peněz pak mohou být nové Firmy.cz. O nich už jsme psali nedávno a to, že z nich Seznam chce mít miliardový byznys a jakousi verzi Foursquare či Yelpu mluví za mnohé.

Mobilní reklama je v Česku obecně spíše v začátcích a všichni aktuálně hledají cesty, jak na to. Data mohou být dobrý klíč, jak ostatně ukazuje Facebook, který už na chytrých dotykových plackách generuje většinu příjmů.

Počet uživatelů mobilního webu v Česku narostl na 2,9 milionu a počet zobrazených stránek se v květnu přehoupl přes miliardu. I přes tato poměrně silná čísla se podle měření Gemiusu na českém mobilním webu zobrazují pouze 2,4 procenta internetové reklamy. Podíl se nicméně pomalu navyšuje. V případě Seznamu tvoří mobilní reklama podíl na tržbách asi pět procent z celkové display reklamy.