„Skládám stavbu jako báseň“
Naše stavby jsou na Varnsdorfsku kontroverzní, říká o mnohaleté práci RG projektu Radomír Grafek a mluví zároveň i za kolegu Zdeňka Navrátila. „Když jsme se pustili do první stavby s naším dnes již typickým rukopisem, musela se změnit místní stavební vyhláška. Ta původní nedovolovala ploché zastřešení rodinných domů a nám se mnoho let neměnná opatření podařilo díky pomoci městského architekta prorazit. Lidé nás tu buď milují, nebo nenávidí,“ dodává k současné situaci.
#####Pocta Le Corbusierovi
[file:12320:small:right]
První ze série „jiných“ staveb patřila úspěšnému podnikateli německého původu, který přišel do českého pohraničí péct pardubický perník. Dal tehdy mladému ateliéru důvěru a zainvestoval do vily, která čistotou stylu připomíná mistry funkcionalismu. Ostatně, Radomír Grafek se obdivem k Le Corbusierovi a dalším velikánům světové architektury netají. Uznání a respekt ke zdrojům moderní architektury však sám o sobě nestačí. Pro hlubší zápis do povědomí lidí a vyrytí vlastních iniciál do mapy je potřeba také talentu, píle a vůle prorazit. Stavby s podpisem RG jsou rozpoznatelné svou jednoduchou hmotou, převládajícím bílým laděním a do detailů dotaženými technickými prvky v interiéru. Pro jednotu celkového dojmu ze stavby je nezbytné propojení exteriéru s vnitřním prostorem. I v tomto bodě se návrháři RG projektu setkali u svého prvního velkého investora s naprostou vstřícností.
Purismus venkovních forem přechází plynule do vnitřní části stavby: „Nikdy nerozděluji dům na exteriér a interiér, znamená pro mě jednotný koncept. Vlastně postupuji spíš od vnitřku stavby směrem ven,“ popisuje pan Grafek. Ze společných diskusí s majitelem vznikl jednoduchý interiér neutrálních barev, v němž dominují především materiálové plochy – pásy prosklených stěn po celé délce na jih otevřeného průčelí, horizontální antracitová velkoformátová dlažba spojující celé přízemní podlaží, tentýž princip zopakovaný ve vyšším patře s plovoucí podlahou se vzorem exotického dřeva wenge, vertikální betonová stěna propojující obě podlaží. Temně hnědé dřevěné akcenty a občasná tmavá červeň pak interiér proteplují a do maximální strohosti vnášejí prvky příjemné pro oko i na dotek. Tvůrčím rozletem a precizním zpracováním dvojice Grafek–Navrátil beze zbytku naplnila vize majitele.
#####S požehnáním investorů
„Bez dobrého investora nepostavíte dobrý dům. Vydává se vám napospas a je samozřejmé, že za svoje peníze chce kvalitu. Nemůžu vytvářet domy jen sám pro sebe, jsou zrcadlem lidí, a pokud bych šel proti nim svou vlastní představou, nebudou v takové stavbě bydlet. Nakonec je nejdůležitější, aby v ní měli dobrý pocit. Lidé mají právo říct, po čem touží. Nehodnotím jejich požadavky, ale hledám v nich harmonii, lad, rovnováhu,“ vysvětluje svůj přístup Radomír Grafek. Nutno podotknout, že nezaměnitelné stavby RG projektu rostou v nejsevernější části Čech především na objednávku konkrétního typu lidí. Jedná se často o osobnosti, jejichž působnost a úspěch sahají za hranice naší republiky a jejichž představy se plně neslučují s tradiční místní zástavbou. Novátorský přístup k architektuře zcela jistě souvisí i s širším rozhledem životním.
„Nepřicházejí k nám lidé, kteří chtějí klasickou stavbu. Chtějí něco jiného a na mně je, zjistit co. Člověk se během konzultací nad projektem stává téměř součástí rodiny. Musí toho o investorovi hodně vědět. Jako by prohlížel rodinné fotografie, album. Dává otázky a potřebuje vycítit, která fotka je nosná a která se dá odhodit,“ říká k procesu tvorby pan Grafek. „Skládám dohromady střípky pocitů, jaké by lidé chtěli doma mít, slova, která vyřknou. Skládám z nich stavbu jako báseň.“
#####Síla je ve spojení
Tím ovšem neprozrazuje celý tvůrčí recept. Tandem Grafek–Navrátil nevznikl roku 1995 náhodně, každý z nich přidává do společného díla vlastní talent, jeden doplňuje druhého. Zatímco Radomír Grafek má svůj rituál, kdy sám v ranních hodinách prociťuje místo stavby a ručně načrtává kresby, Zdeněk Navrátil usazuje fantazie kolegy na pevnou zem a neúnavně rozkresluje projekt do stavební dokumentace. „Jezdím na parcelu nasávat informace, už o nich ani nepřemýšlím. Dávám jim prostor a nechávám je bez omezení pracovat. Z chaosu se pak rodí řešení a základní koncept. Procházím všechny slepé uličky, hodně skicuju, gumuju – a když se na konci ohlédnu, vidím vše jasně. Jednoduchost tak vzniká až ze složitosti na konci tvůrčího procesu,“ dodává pan Grafek.
Že spolupráce dvou odlišných povah funguje, dokládá množství realizací v širokém spektru od rodinných domů přes návrhy bytových a kancelářských interiérů až po řešení občanské vybavenosti. Oba si zakládají na tom, že svoji firmu vydupali z nuly. Každý z nich prošel klikatou cestou (mistrování na stavbách, práce na stavebním úřadu, zaměstnání rozpočtáře), každá z profesí je potřebným stavebním kamenem v současné praxi. Základním zlomem v rozhodnutí založit vlastní projekční ateliér bylo pro Radomíra Grafka setkání s architektem Šonským. Teprve dlouhé diskuse a velkorysá podpora staršího kolegy dodaly odvahu k samostatnému kroku. Profesní průpravou pak byly RG projektu některé ze zásadních realizací, při jejichž výstavbě získal zkušenosti a vydobyl si vlastní styl. K nim patří i polyfunkční objekt, bývalá výměníková stanice tepelné soustavy města Varnsdorf přestavěná v režii místních rodáků na pět samostatných provozoven a prodejních jednotek se společným sociálním zázemím. Ve vertikální hmotě věže jsou situovány kancelářské a skladové prostory.
K dalším milníkům ateliéru patří rekonstrukce bývalého areálu traktorové stanice v Dobranově na sídlo společnosti Krofian CZ a projekt přestřešení zimního stadionu ve Varnsdorfu. Z Varnsdorfu se práce RG projektu rozšířila do Liberce, Děčína, České Lípy i Nového Boru a pomalu natahuje prsty dál přes dvougenerační rodinný dům v Žatci až do Prahy, kde dnes navrhují Viladům v Suchdole.
#####Čistý prostor pro ducha stavby
Budoucí směřování ateliéru nepodléhá konkrétním vizím svého zakladatele, přání Radomíra Grafka se spíše odvíjí od domu k domu. Jedná se tak trochu o permanentní přelévání touhy po dobrých investorech, schopnosti navrhnout pěkný dům a po dobrém pocitu při jeho dokončení. V průměru deset projektů v různých fázích rozpracovanosti najednou často představuje silný tlak. Dodnes si své stavby také majitelé firmy dozorují i mistrují, stává se proto, že ne vždy zaměstnanci vydrží perné tempo a puntičkářský přístup vedení. „Mým přáním je především mít kolem sebe tým tvůrčích a spokojených lidí. Nebaví mě těšit se z hotové práce sám,“ říká ke svým představám pan Grafek. A co je základním filozofickým rámcem, který na stavbách zanechává punc RG projektu? Vidí jej v jasných konturách: „V bílých čistých prostorách s dobrým světlem nemůžete nikoho urazit. Jednoduchý interiér si majitel zateplí po svém, ani puristický dům však nesmí být studený, musí mít ducha. Ano. V čistém prostoru je místo na ducha.“
*
Radomír Grafek, *1970 Zdeněk Navrátil, *1973
Vystudovali Střední průmyslovou školu stavební v Liberci. Od roku 1995 spolupracují v projekčním ateliéru RG projekt. Činnost ateliéru je od jeho vzniku zaměřena na kompletní zpracování dokumentací ve všech oblastech architektonické a designové tvorby, a to od architektonických a urbanistických souborů až po návrhy a realizace interiérů a výrobu vlastní řady designového nábytku. V současné době jsou součástí ateliéru Ing. Pavel Schilling, Ing. Petra Zrnovská a Ing. Helena Grafková. www.rgprojekt.cz