Školení, etický kodex a závazek prodávajícímu

Každá realitní kancelář vás bude logicky přesvědčovat, že právě ona je ta pravá: jediná poctivá, s širokým spektrem služeb, solidní cenou. Až klient nabude dojmu, že je úplně jedno, na koho se obrátí. Podle slov jsou všichni skvělí, praxe je však jiná…

Co může realitní kancelář skutečně udělat pro zvýšení kvality a spolehlivosti svých služeb? Pokusím se naznačit několik cest, které klientům poskytují alespoň částečnou záruku, že nešlápli vedle.

#####Školení

Vše začíná už výběrem těch správných lidí, a to jak na pozicích franšízantů či ředitelů kanceláří, tak i na pozicích samotných makléřů. Pro každou z těchto dvou skupin by měla být po nástupu připravena série školení - u managementu s důrazem na personalistiku, leadership, motivační dovednosti, řízení kanceláře, marketing a další činnosti.

„Přesně tak to děláme,“ potvrzuje Štěpán Gjurič z české centrály společnosti Century 21. „U makléřů se zaměřujeme na právní a daňové dovednosti, obchodní a argumentační schopnosti, na schopnost připravit nemovitost k prodeji a sestavit účinný marketingový plán. A především na to, jak pečovat o klienta a jak ho rozmazlovat,“ usmívá se.

„Z Century 21 v USA jsme převzali dva základní školicí programy: IMA pro manažery a CREATE 21 pro makléře. Tyto programy jsme detailně přizpůsobili českému trhu, a to jak po stránce terminologické, tak především obsahové,“ vysvětluje odborník. „Vznikly tak kurzy šité na míru českému realitnímu trhu, ale doplněné o obrovské množství zkušeností našich kolegů z realitně vyspělejších částí světa. A ukazuje se, že jsme na dobré cestě: podle našich statistik je produktivita absolventů programu CREATE 21 téměř dvojnásobná ve srovnání s makléři, kteří tímto kurzem neprošli.“

#####Závazek prodávajícímu

Důležitý základ pro práci realitní kanceláře tvoří vždy etický kodex. Ten by měl být poměrně přísný, ale hlavní je, aby se dodržoval.

[file:13120:small:right]

„Co je vám platný přísný etický kodex, když se jím makléři neřídí?“ ptá se logicky Štěpán Gjurič. „Každá realitní kancelář si tam koneckonců může napsat, co chce… My proto považujeme za podstatnější dokument písemný Závazek prodávajícímu, kde je v konkrétních bodech popsáno, k čemu se makléři realitní kanceláře zavazují. Naše realitní síť se prodávajícímu zavazuje 21 konkrétními body. Tak precizní závazek, aspoň pokud vím, nemá žádná jiná tuzemská kancelář.“

Možná i to je důvodem rychlé expanze značky Century 21 na českém realitním trhu. Zatímco před třemi lety ji znali jen odborníci, dnes patří ke společnostem, které zaznamenaly na tuzemském trhu nejvýraznější růst. V lednu 2009 prodala společnost Century 21 svou první franšízovou licenci, ke 20. únoru 2012 jich má prodáno celkem 77.

Realitní síť si však naštěstí uvědomuje, že počet licencí není to hlavní. „Zájemce o licenci pečlivě prověřujeme. Nechceme do sítě pouštět podnikatele, u nichž tušíme, že by nectili etická pravidla - mohli by brzdit celkový rozvoj sítě. Rozdávat licence na počkání, to může být zrádná politika,“ prohlašuje Aleš Mazgaj, generální ředitel Century 21 Česká republika a spolumajitel tzv. Master franšízy.