Školství se postupně digitalizuje a význam tabletů roste

Práce s tabletem, ilustrační foto

Práce s tabletem, ilustrační foto Zdroj: E15 - Michal Nosek

Vypracovávat domácí úkoly on-line, na tabletu řešit studijní úlohy nebo si ze školního datového úložiště studijních podkladů moci stahovat materiály pro studium. Tyto možnosti jsou důsledkem postupné digitalizace školství, které stále častěji absorbuje nové technologie a metody výuky.

V současnosti nejvyužívanějšími technologiemi na školách jsou stolní počítače, interaktivní tabule a online úložiště výukových materiálů. Vyplynulo to z průzkumu agentury TNS Aisa mezi učiteli, studenty vysokých a středních škol a jejich rodiči. Například více než tři čtvrtiny dotazovaných učitelů by podporovaly větší rozšíření tabletů mezi žáky a jejich využívání pro studijní účely.

Všechny tři skupiny dotazovaných se shodují na tom, že tablet může být vhodnou pomůckou při výuce. Třetina dotazovaných učitelů se domnívá, že studenti, kteří využívají tablet ke studiu, mají lepší studijní výsledky. S tímto názorem souhlasí také téměř polovina rodičů.

Digitální technologie ve školeDigitální technologie ve škole|AISA

„Technologii je však třeba využívat hlavně tam, kde je jejich přínos nenahraditelný, jako je například e-learning pro vzdálenou výuku. Rozhodně není vhodné nutit technologii do všech vyučovaných předmětů,“ uvedla docentka Miroslava Černochová z Katedry infomačních technologií a technické výchovy pedagogické fakulty UK. Podle ní je rovněž na pováženou, že se na většině škol vyučuje ICT pouze v podobě znalostí textových programů, prezentací či tabulkových editorů – v celoevropském měřítku přitom skýtá nejvyšší potenciál znalost základního programování.

Chytrý telefon zbytečně rozptyluje

Méně optimističtí jsou učitelé podle průzkumu při využívání chytrých telefonů, jejichž začlenění do výuky podporuje pouze polovina z nich. Zatímco 70 procent učitelů v poslední době zabavilo během výuky mobilní telefon, u tabletu to byla pouze třetina dotazovaných. Chytrý telefon jako tahák používá však pouze 16 procent dotazovaných studentů, tablet pouhé procento z nich. Studenti častěji tahák napsaný ručně nebo vytištěný z počítače.

„Všechny tři skupiny dotazovaných vidí jako největší pozitivum přítomnosti tabletů ve výuce rychlý přístup k informacím. Učitelé dále oceňují možnost oživení a urychlení výuky, studenti si pochvalují rychlý a čitelný zápis poznámek a rodiče nižší hmotnost přístroje, než mají učebnice,“ okomentovala výsledky průzkumu ředitelka firemní komunikace Telefónica CR Dana Dvořáková.

Většina škol využívá k organizaci výuky internetové rozhraní. Dvě třetiny studentů, kteří mají chytrý telefon, ho využívají také pro práci se školním online systémem. Nejčastěji ho používají pro sledování online rozvrhů, často také pro objednávání obědů.