Slevové portály kouzlí s čísly i penězi, účetní tržby tají

Ředitelka Slevomatu Marie Chytilová

Ředitelka Slevomatu Marie Chytilová Zdroj: e15/anna vackova

Pátým rokem bují v Česku internetový byznys se slevovými kupony. Celkový objem prodaného zboží a služeb přes slevové portály již brzy bude atakovat hranici čtyř miliard korun. Tuto částku zástupci branže často označují za tržby. Ve skutečnosti jsou však jejich účetní tržby jen provizí z této částky. A ta ještě v úhrnu zdaleka nepřekonala jednu miliardu korun.

Mnohé slevové servery také využívají peníze, které přes ně protékají a nejsou přitom jejich, jako výhodného zdroje financování, vyplývá ze zjištění deníku E15 mezi největšími hráči.

„Bez možnosti využívat peníze partnerů v podobě zádržného by se slevový byznys nikdy tolik nerozjel,“ uvedl jeden z aktérů, který si nepřál být jmenován.

Slevové weby díky tomu disponují prostředky, které jsou pětinásobně větší než jejich účetní tržby. Podle advokáta Jiřího Markvarta ze společnosti Ambruz & Dark Deloitte Legal fungují zprostředkovatelé slev jako virtuální tržiště. Nemusí mít tedy licenci ve smyslu zákona o platebním styku.

„Z toho vyplývá, že nemusí vést oddělené bankovní účty pro shromažďování finančních prostředků od zákazníků a mohou s těmito prostředky relativně volně dále nakládat,“ dodal právník.

Účetní tržby slevových portálů tvoří provize, která se v průměru pohybuje kolem dvaceti procent. Ani jednička trhu Slevomat.cz podle dostupných informací nepřesáhl v účetních tržbách půl miliardy korun. Za loňský rok přitom firma reportovala obrat 1,2 miliardy.

Mnohé slevové servery využívají peníze, které přes ně protékají a nejsou přitom jejich, jako výhodného zdroje financování

U celého trhu se pak za rok 2014 objevovaly informace o obratu 3,5 miliardy korun. Čisté tržby hráčů se však pohybovaly kolem 700 milionů. Navíc podle některých hlasů z trhu je i celková několikamiliardová cifra o obratu mírně nadsazená.

„Od začátku se mluvilo o tom, kolik lidé na slevových portálech utratí. Takže metrika byla daná. Žádný portál neuvádí, jaké jsou jeho účetní tržby,“ hájí způsob reportování generální ředitelka serveru Slevomat.cz Marie Chytilová.

Slevový trh se výrazně pročistil, odešly tři čtvrtiny hráčů

Š ance napojit se na provize z populárního prodeje zlevněných věcí a služeb a možnost disponovat na účtech hotovostí mnohem větší, než jsou tržby, vytvořila před pěti lety obrovský boom trhu s hromadnými slevami. V těsném závěsu za projektem Slevomat.cz začal vznikat jeden projekt za druhým. Na konci roku 2011 to podle agregátoru Skrz.cz bylo již 182 firem. Přežila čtvrtina.

Pozici jedničky na trhu slevových portálů si stále více upevňuje Slevomat.cz. Jako jediný se dokázal dostat na tržby v nižších stovkách milionů korun a generování slušného zisku. Na konci roku více než poloviční podíl. O slovo se hlásí také portály typu Pepa.cz nebo Vykupto.cz, v němž má ovšem největší podíl také Slevomat.

Obrat slevových portálůObrat slevových portálů|e15

„Hlavní vlna konsolidace je již určitě za námi, ale je pravděpodobné, že v dalších letech dojde ještě k dalšímu pročištění trhu a i někdo z větších hráčů může skončit,“ uvedl šéf agentury 5DM Michal Hardyn, který stojí také za slevovým srovnávačem TopSleva.cz. Současně ale upozornil, že jednotky nových projektů stále vznikají.

Nové firmy v oboru se často snaží vymezit proti konkurenci například regionální specializací. Jedním z posledních příkladů je web Slevyusteckykraj.cz. „V Ústeckém kraji byla malá nabídka slev. I velké portály mají z regionů jen málo nabídek, takže v tom vidíme příležitost,“ sdělila zakladatelka webu Kamila Zajíčková.

Obor už má však za sebou také slušné krachy. Asi největší se týkal portálu Zapakatel.cz, který patřil mezi největší hráče. Jeho původní majitel Spojka Group zbankrotoval a nechal po sobě dluhy kolem 70 milionů korun. Posléze změnil vlastníka a změnil se na srovnávač cen jiných webů.

Počet slevových serverůPočet slevových serverů|e15

Právě při podobných kraších se poprvé ukázalo, jak v oboru vypadá tok peněz. Bankrotářům totiž najednou došly zdroje na výplatu partnerů.

„Pokud žádná zvláštní povinnost nebo zákaz s nakládáním s peněžními prostředky nevyplývá ze smlouvy, může s prostředky slevový server volně nakládat,“ uvedl advokát Jindřich Král, partner kanceláře Glatzová & Co.

Například největší Slevomat.cz měl takto na konci předloňského roku k dispozici více než tři sta milionů korun, které v jeho účetnictví byly jako závazky z obchodních vztahů. Na účtu v bance měl ve stejné době přibližně 136 milionů, vyplývá z výroční zprávy.

Zážitek z jídlaZážitek z jídla|e15/anna vackova

„Máme investice. A tím, jak jsme velcí, tak se nám nemůže stát, že bychom najednou museli vyplatit všechny partnery. Z toho důvodu se ty dvě částky nerovnají,“ vysvětlila generální ředitelka Slevomatu Marie Chytilová. „Jsme krytí investory, takže kdyby nastal jakýkoli problém, tak peníze vyplatíme,“ dodala.

Využíváním peněz třetích stran si podle právníka Jiřího Markvarta z Ambruz & Dark Deloitte Legal může branže v budoucnu vykoledovat zahrnutí do regulace platebního styku na základě aktuálně připravované nové unijní úpravy platebních služeb.

To může situaci na trhu dále přiostřit a ještě více rozšířit nůžky mezi malými a velkými. Právě zvyšování tržního podílu největších pěti portálů bude podle šéfa srovnávače Skrz.cz Petra Kováčika hlavním trendem spíše než další ubývání počtu hráčů. Navíc servery se podle něj už nebudou snažit zahrnout slevy ze všech sfér, ale budou se více specializovat.

Slevomat už majitelům vydělává

Lídr a průkopník slevového trhu Slevomat.cz již splatil investice předchozích let a začal vydělávat. Ještě na konci předloňského roku měla společnost kumulovanou ztrátu 72 milionů korun. Tu však už díky ziskům předchozích let smazala. Slevomat poprvé slušně vydělal v roce 2013. Tehdy společnost v Česku a na Slovensku z tržeb kolem 277 milionů korun vytvořila čistý zisk 26 milionů. Tedy ziskovost zhruba deset procent.

„V roce 2014 byl zisk ještě vyšší,“ řekla deníku E15 generální ředitelka Slevomatu Marie Chytilová (na snímku). Zisková marže se znovu pohybovala kolem deseti procent. Minulý rok se tržby Slevomatu z provizí zvýšily asi o třicet procent. Letos čeká nárůst o dvacet procent.

Marie ChytilováMarie Chytilová|Anna Vackova

V letošním roce pravděpodobně Slevomat zmírní růst kvůli uzavření vlastní logistiky a zrušení své privátní značky Markus Pedriksen. Firmě přestaly dávat ekonomický smysl. „S tím budou spojené další náklady. Navíc počítáme s tím, že se nám kvůli tomu sníží hodnota objednávky,“ dodala šéfka Slevomatu. Výdělek firmy se přesto stále bude pohybovat v řádu nižších desítek milionů korun. Firma plánuje v současnosti velké investice do nové mobilní platformy.

Ta má výhledově mimo jiné přinést nahrazení papírových kuponů jejich elektronickou verzí v telefonu. Hodlá se rovněž více zaměřit na okamžitě využitelné lokální nabídky po celém Česku.

Mezi akcionáře Slevomatu patří internetový podnikatel Tomáš Čupr se skupinami Miton a Enern. Server Motejlek. com již dříve uvedl, že právě přes fond Enernu vlastní část společností bývalý šéf ČEZ Martin Roman. Tuto informaci ale firma nikdy nepotvrdila.

Petr Sýkora: Malé slevové portály nepřežijí

Ředitel Pepa.cz Petr SýkoraŘeditel Pepa.cz Petr Sýkora|pepa.cz

Cestování je pro velkou část slevového trhu stále službou, na níž vydělávají nejvíce. Podle některých názorů se však kvůli tomu z mnohých hráčů staly pouhé cestovní agentury. Pro portál Pepa.cz to ale podle jeho výkonného ředitele Petra Sýkory představuje cestu k získání pětinového tržního podílu.

E15: Kam se bude dál vyvíjet trh hromadného nakupování?

Nejvýznamnější kategorií bude i nadále cestování. V roce 2014 se v tomto segmentu v rámci obratu zobchodovalo za více než 2,3 miliardy korun. Toto číslo je stále daleko od svého potenciálu, a tak v dalších letech můžeme po těchto službách očekávat ještě výraznější zájem.

E15: Očekáváte další změny v poměru sil na trhu? Bude pokračovat konsolidace?

Z dlouhodobého hlediska nevidím příliš reálně, aby na slevovém trhu přežily portály, jejichž podíl je pod pět procent. Očekávám tedy další konsolidaci, kdy ve výsledku zůstane pět až šest nejsilnějších hráčů, kteří si celý domácí trh rozdělí. S Pepa.cz v současnosti držíme druhé místo v žebříčku obratů a v horizontu dvou let je naší prioritou získat dvacet procent trhu.

E15: Je na trhu ještě prostor pro zcela nové hráče?

Vstoupit na slevový trh zkoušela v posledních letech řada nových subjektů. Obecně vzato má každý trh jednu společnou vlastnost – pokud nezískáte tržní postavení do určitého momentu jeho vývoje, je prakticky nemožné na daném trhu uspět. V případě trhu slevového tento moment odhaduji na první polovinu roku 2011.

E15: K jakým komoditám a službám se posouvají preference zákazníků slevových serverů?

Cestování se stalo hlavním pilířem mezi všemi kategoriemi. A bavíme se primárně o tuzemských zájezdech, kdy nejfrekventovanějšími lokalitami jsou západočeské lázně, Krkonoše a Jeseníky. V rámci nabídek z oblasti zboží jde zase především o netradiční produkty, které nenajdete v běžných e-shopech, obchodech či obchodních domech. Jedná se primárně o fotoprodukty a produkty do domácnosti.

E15: Co se na trhu děje s maržemi?

V posledních letech jsou největší hráči nuceni provize nepatrně zvyšovat, jelikož struktura nákladů se v posledních letech zásadně změnila. Zodpovědný subjekt již určitě nebude spolupracovat s dodavateli s menší provizí než dvacet procent. Server poskytující nižší marže zpravidla není schopen garantovat kvalitu zákazníkovi a ani dodavateli. V minulosti přesně z tohoto důvodu skončila celá řada serverů.

E15: Jakým směrem se bude ubírat Pepa.cz?

Našim cílem je stát se ještě významnějším hráčem v kategorii cestování. V příštím roce bychom se měli dostat na obrat půl miliardy korun. Vedle toho nám od začátku roku ve srovnání s předchozím obdobím stoupá zákaznická spokojenost. V tuto chvíli má pro nás jednoznačný prim získání tržního podílu na českém trhu, zahraniční expanze v současnosti tedy není aktuální.

Marie Chytilová: Trend mobility je u nás zpožděný, ale sílí

Ve slevách nakupujeme čím dál častěji