Současná pěší zóna na Lannovce připomíná lidem cestu do pravěku | E15.cz

Současná pěší zóna na Lannovce připomíná lidem cestu do pravěku

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Na rekonstruovanou Lannovu třídu si Budějovičtí zatím zvykají. Potvrdil to test Sedmičky.

Jako na cestě do pravěku.Tak si připadá pětadvacetiletá Petra Fingerhutová, když s kočárkem a dvěma dětmi zdolává trasu českobudějovické Lannovy třídy. Před Priorem, po nové dlažbě, se jede dobře, dál už pokračuje staveniště s bagry a těžkými auty. Na konci ulice, kde býval před dvaceti lety bufet Jitřenka, a kousek před ním jídelna Centrál, opadává fasáda z domů. Zdi „zdobí“ nevzhledné vitriny realitních společností. Stejně jako před třiceti lety. Až za Prior je dnes povrch pěší zóny nový. S lavičkami ze železa. Proti vandalům.
„Před Priorem už zase polehávají bezdomovci. Chybí větší popelníky a v nádobách na květiny jsou odpadky,“ ukazuje žena na nepořádek. Jinak si jízdu s kočárkem pochvaluje.
Fingerhutová je z Nové Pece, ale poslední roky žije v Budějovicích. „Když kamarádky přijížděly z Budějovic z učiliště a říkaly, že byly na Lannovce, myslela jsem si, že se vozily ve městě lanovou dráhou,“ směje se dnes mladá žena.
Před Priorem je chodník zvýšený a obehnaný železným zábradlím. Pro přechod ulice na druhou stranu musí člověk zvolit některou z branek se třemi schůdky, pro kočárek nebo vozíčkáře je uprostřed šikmý nájezd.

Záludnosti pro nevidomé

Pavel Klabouch, který je od narození téměř nevidomý, absolvoval test Sedmičky bez úrazu. Jak říká, i díky tomu, že si už novou Lannovku několikrát prošel sám a zapamatoval si záludnosti. Jaké? Při zdech domů, které jsou pro něj vodící trasou, může narazit na popelnice nebo reklamní poutače. Chybí mu orientační a naváděcí pásy na dlažbě. Pokud chce přejít třeba od lékárny k Prioru, narazí na cyklistickou stezku a zábradlí na vyvýšeném chodníku.
„Pak jdu podél zábradlí a hledám východ na chodník. Před schůdky je zbytečný malý stupínek, který klame. Podle mě jsou nesmyslně vyvýšené i obrubníky oddělující silnici od chodníků. Je to sice několik centimetrů, ale hodně nepříjemných. Měly by před nimi být varovné pásy,“ popisuje muž cestu se slepeckou holí.
Klabouch si představuje i další vylepšení. Nejsou ani nákladná. Například akustické hlásiče u vchodu do obchodů. Fungují v některých městských trolejbusech. Když Klabouch zmáčkne tlačítko malé krabičky s elektronikou, oznámí mu příjezd a číslo trolejbusu. V něm pak hlásí zastávky. Ke vchodu do Prioru by mu takový signál dost pomohl. Nejvíc jej ale zlobí úseky staveniště. Přenosné značky každou chvíli mění místa, pouhé obtočení staveniště páskou není pro něj bezpečné. Co dělá, když ztratí orientaci? „Poprosím někoho z chodců o pomoc,“ říká.

Cyklostezka náhle skončí

Nejpodivnější stavbou druhé části rekonstrukce Lannovy třídy je asi cyklostezka. Vede při chodníku blíže k Prioru. Začíná u Jeronýmovy ulice a končí náhle za jídelnou McDonald's. Nakreslené je na ní jízdní kolo a šipky, které vyznačují směr k nádraží. Po sto padesáti metrech stezka končí tak rychle, jak začala. Značkou konec cyklostezky. Podle předpisů by měli slézt cyklisté z kola a dál ho vést nebo jet po druhé straně třídy opačným směrem. Kolaři začali krátké cyklostezce s nadsázkou říkat Výstřel z Aurory.
Michal Šram z budějovického magistrátu vysvětluje, že pruh je zde proto, aby mohli v tomto úseku jezdit cyklisté v protisměru. Ve střední části Lannovky je jednosměrná silnice, na kterou by podle předpisů nemohli vjíždět.
„První část Lannovky blíž k centru je chápána jako místo pro cyklisty i chodce bez regulace dopravy. Náměstíčko, zóna s odpočinkem. Záleží na jejich vzájemné toleranci,“ popisuje projekt jeho spoluautor architekt Zdeněk Urbanec.
Podobné zakončení bude mít třída i u vlakového nádraží, kde vznikne dokonce několik stánků s občerstvením. Tuto poslední část s předpokládaným dokončením v roce 2010 dotvoří šest skleněných tabulí nazvaných Paměť města. S informacemi o historii a životě Českých Budějovic. Založení města v roce 1265 už připomíná Hirzova kašna před Českou národní bankou na začátku třídy. Poslední úsek bude za 75,3 milionu korun a město na něj chce získat z evropských fondů 30 milionů. Celkově vyjde bulvár na 190 milionů korun.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.