Stejné triko, stejné gatě, myslíš na mě a já na tě...

Stejné oblečení zamilovaných - nový trend v Číně

Stejné oblečení zamilovaných - nový trend v Číně Zdroj: Couplegreent.com

Wu Čuan a Cung Jing-chung nenosí snubní prstýnky, nedrží se za ruce ani se na veřejnosti nelíbají. Namísto toho jejich stejná tyrkysová trička se žlutými a černými srdíčky dávají světu najevo, že jsou muž a žena, napsal zpravodajský server The Wall Street Journal.

O víkendu pravidelně vyrážejí - oblečení do stejných šedých mikin s kapucí, pruhovaných svetrů, anebo fialových triček s prasátky - okukovat výklady v centru Pekingu, kde sami přitahují pozornost kolemjdoucích.

„Chci, aby nám každý záviděl,“ říká dvaatřicetiletý Wu, který pracuje jako poradce pro lesnictví a ochranu přírody. Se svou identicky oblečenou manželkou ovšem čelí sílící konkurenci. Během jediné hodiny sobotního dopoledne se na nákupní ulici Nan-luo-ku-siang v Pekingu procházelo nejméně osm identicky oblečených párů. Na sobě měli ladící trička se stejným obrázkem, anebo se stejný pruhovaný vzor opakoval na tričku mladíka a šatech dívky.

Stejné oblečení zamilovaných - nový trend v ČíněStejné oblečení zamilovaných - nový trend v Číně | asiapacificarts.usc.edu„Lidi chtějí BMW, aby ukázali, že jsou bohatí; a stejným oblečením chtějí ukázat, že mají vztah,“ říká profesor Sun Pchej-tung

V zemi, kde tradičně do seznamování sami mladí lidé nemohli vůbec nebo jen velmi málo mluvit, se páry snaží dostat vztahy pod vlastní kontrolu. A jak se mění celá definice seznamování a randění, jedním z vedlejších produktů je módní trend, nad nímž by se většina západních tvůrců luxusní módy ošívala.

Po zadání čínského výrazu pro shodné oblečení pro páry „čching lü čuang“„čching lü čuang“ zvýšil o 57 procent. V Číně tenhle fenomén představuje projev romantiky, jaký místní kultura dřív neznala.

Po stovky let rodiče a prarodiče rozebírali rodinné kořeny, počítali věno a astrologické tabulky, aby domluvili potomkům nejlepší možný sňatek. Dokonce i v posledních letech mnoho manželství vzešlo z příslibu lepšího materiálního života například v podobě skutečnosti, že ze dvou příjmů si novomanželé budou moct koupit nový dům nebo dokonce vůz BMW.

Naproti tomu paní Cung, jednatřicetiletá pekingská účetní, říká, že se rozhodla za Wua provdat, protože ji dokáže rozesmát. A Wua k ní přitahovala její jemná povaha. Wu a Cung začali ladit svoje oblečení krátce poté, co spolu začali chodit. „Měli jsme pocit, že tím je to oficiální,“ řekl Wu.

Známka bujícího materialismu

Sun Pchej-tung, profesor z univerzity v Šanghaji, míní, že tento fenomén odráží čím dál tím víc materialistickou čínskou společnost posedlou logy a značkami. Lidi chtějí BMW, aby ukázali, že jsou bohatí; a stejným oblečením chtějí ukázat, že mají vztah, dodal.

Paj Čeng-pching požádal Ma Sin, aby si s ním společně koupila tričko se znakem Supermana, když spolu chodili teprve šest měsíců. „Byl jsem hrdý. Jako bych tím říkal: 'Ona je moje',“ vysvětlil Paj. „Chtěl jsem, aby to všichni věděli.“ Nyní spolu chodí dva roky a stejná trička stále nosí.

Patříme k sobě, je vám to jasné?

Návrhář Čou Jou-ken uvedl na trh svou značku oblečení pro páry Fei Chen v roce 2011. Od té doby se tahle kategorie rozvinula od obyčejných stejných triček k módním šatům a košilím, které se navzájem doplňují. Sám Čou, kterému je něco přes čtyřicet, se někdy obléká s manželkou stejně. Potenciál stejného oblečení pro páry je podle jeho názoru tak velký, že si nyní pohrává s myšlenkou rozšířit nabídku o serióznější oděvy pro starší páry a možná i o sady pro celé rodiny.