Svěrákovi Tři bratři mají půlmilion diváků

Jan Svěrák

Jan Svěrák Zdroj: ctk

Pohádka se dostala na 33. místo tabulky nejúspěšnějších českých filmů od roku 1991.

Mimořádný dárek k blížícím se padesátinám si nadělil největší český hitmaker od listopadu 1989 Jan Svěrák. Jeho letošní snímek, pohádka Tři bratři, se stane nejnavštěvovanějším filmem roku 2014, navíc překonal i psychologickou hranici 500 tisíc diváků. „K pondělku 27. října přišlo na pohádku Jana a Zdeňka Svěrákových Tři bratři více než 509 tisíc diváků,“ uvedla zástupkyně distribuční společnosti Bioscop Jana Šafářová.

Snímek se tak dostal do exkluzivního klubu tuzemských filmů natočených od roku 1991, na které přišlo půl milionu diváků a více. Ten v současnosti podle dat Unie filmových distributorů a Asociace producentů v audiovizi čítá 34 titulů. Svěrákův film je v tuto chvíli na 33. místě, brzy však překoná snímek Lidice (32. pozice s 511 tisíci diváky). „Mám velkou radost, že se pohádka líbí dětem i dospělým a že z kina odcházejí s úsměvem a někdy i s písničkou na rtech. Nevím, co víc bych si mohl přát,“ reagoval Jan Svěrák.

Dobrá zpráva pro Svěráka je zároveň nepříliš dobrou informací pro sázkovou společnost Unibet. Ta na přelomu roku vyhlásila sázku, že v kalendářním roce 2014 žádný z filmů v českých kinech nedosáhne půlmilionové návštěvnosti. „Sázek moc není, bylo jich celkem jedenáct,“ sdělil deníku E15 šéf marketingu Unibetu pro Česko Milan Klemš. Problémem pro případné výherce navíc je, že se aktuální návštěvnost snímku přesahující 509 tisíc lidí ještě neobjevila na serveru Unie filmových distributorů (UFD). Ten nejnověji uvádí celkovou návštěvnost Svěrákovy pohádky 486 tisíc lidí.

„Vždycky pracujeme s daty UFD, žádná jiná pro nás nejsou oficiálně ani dostupná,“ vysvětluje Klemš. Rozdíl je ale dán odlišnou metodikou distributora a UFD. „Unie sbírá výsledky pouze ve vybraném vzorku zhruba 200 kin. Proto mají výsledky orientační, digitálních kin je v současnosti přibližně 250. Počet diváků uváděných distributorem čerpá z celkové návštěvnosti ve všech kinech, kde film běží,“ vysvětluje rozdíl v metodice Jana Šafářová z Bioscopu.