Světové automobilky se v Šanghaji zaměřují na bohatnoucí Číňany

Veletrh v Šanghaji

Veletrh v Šanghaji Zdroj: ctk

Světoví a domácí automobiloví výrobci se na zahajovaném autosalonu v Šanghaji zaměřují na stále bohatší obyvatele čínských měst. Čína je sice už několik let největším automobilovým trhem světa a prodej tam nadále roste relativně vysokými tempy, konkurence se ale neustále zostřuje, uvedla agentura AP.

V březnu se prodej automobilů v Číně meziročně zvýšil o 13 procent, což je ve srovnání se západními trhy rychlé tempo. Čínský trh se ale teprve zotavuje z útlumu předešlých dvou let, kdy tempa růstu sestoupila pod pět procent z úrovně 45 procent v roce 2009 a 32 procent v roce 2010. Letos by se měl prodej automobilů v Číně podle průzkumu mezi automobilkami zvýšit o pět až deset procent.

Šanghajský autosalon se koná každý druhý rok a během doby se stal jednou z nejvýznamnějších událostí globálního automobilového průmyslu. Svou pozici posílil zejména po roce 2009, kdy Čína vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.

Světové automobilky v Číně kompenzují slabou domácí poptávku

Přední světové automobilky jako General Motors, Ford, Volkswagen, Fiat a japonské značky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabou poptávku ve vyspělých zemích. Narážejí na tomto trhu ale na stále ambicióznější domácí výrobce jako Geely, Chery nebo Great Wall.

„Je to trh, kde je opravdu velmi silná konkurence,“ řekl šéf čínské divize GM Bob Socia. Trh je navíc vysoce fragmentovaný a figuruje na něm přes stovka značek. Z toho někteří domácí výrobci prodávají ročně třeba jen 1000 nebo 2000 aut.

Nejlépe si v Číně vede Volkswagen včetně Škody

Největší podíl na čínském trhu má se 14 procenty německá skupina Volkswagen, která zde vyrábí se dvěma čínskými partnery. Její součástí je česká Škoda Auto, která je na čínském trhu rovněž velmi agilní.

Autosalon se dnes otevřel tisku. Účastníci na něm podle organizátorů vystaví přes 800 modelů od malých kompaktů přes sedany,SUV a minivany až po ručně vyráběné luxusní sportovní vozy za více než milion dolarů (20 milionů Kč). Odvětvoví analytici a automobilky odhadují, že čínský trh v příštích letech obnoví silný růst. Do roku 2020 by zde roční produkce mohla dosáhnout až 32 milionů vozů ve srovnání s loňským odbytem 19 milionů. To by bylo tolik, kolik se prodává v USA a Evropě dohromady.

GM dnes v Šanghaji uvedla, že vybuduje v Číně v příštích třech letech čtyři nové továrny a zvýší tamní výrobní kapacitu o 30 procent na pět milionů vozů ročně. Šéf asijské divize Fordu David Schoc řekl, že firma chce v Číně zvýšit rozsah své prodejní sítě na dvojnásobek.

Škoda v Šanghaji oznámila, že zahájí výrobu modernizovaného modelu Superb koncem června a jeho letošní produkce by se měla pohybovat kolem loňských 110 tisíc vyrobených vozů. Škoda na čínském trhu loni prodala 40 procent všech superbů. Nový superb se na čínském trhu zařadí vedle modelů Rapid, třetí generace Octavie a městského vozu Citigo.