Švýcarská firma zkoumá, co s člověkem dělají rekordní lety

Solární letoun Solar Impulse

Solární letoun Solar Impulse

Experiment firmy Solar Impulse
Experiment firmy Solar Impulse
Pilot André Boschberg během experimentu firmy Solar Impulse
Experimentální letoun Solar Impulse
letoun Solar Impulse ve srovnání s airbusem
5 Fotogalerie
ČTK
Švýcarská společnost Solar Impulse zahájila dnes ráno simulaci třídenního letu kolem světa v letadle poháněném solární energií. Pilot André Borschberg vstoupil do repliky kokpitu v 08:00 a po 72 hodin budou odborníci sledovat jeho reakce a zdravotní stav. Cílem experimentu je zjistit, jaké má dlouhodobý let dopady na lidský organismus a zda je pilotní kabina letadla vhodně sestrojená, uvedla Solar Impulse na svých internetových stránkách.

„Dějiny letectví nepřinesly mnoho poznání o vyčerpání pilota a o požadavcích na jeho výživu (při takto dlouhých letech),“ uvedla společnost. Experimentu tak chce využít k prozkoumání různých možností, jak se s takovými problémy vypořádat. Borschberga tak před zahájením pokusu čekaly odběry vzorků krve a moči. Poté lékaři k jeho tělu připevnili čidla, která budou po celou dobu simulace sledovat pilotův zdravotní stav.

Společnost na základě pokusu také upraví design kokpitu letadla, které nyní vyvíjí. Letoun by měl být připraven k cestě kolem světa v roce 2014.

Solar Impulse představila prototyp letadla poháněného výhradně solární energií v roce 2010. Tehdy s ním Borschberg absolvoval let trvající 26 hodin, při kterém se podařilo nabít baterie sluneční energií natolik, že vydržely pohánět stroj i přes noc. Loni letoun absolvoval dvě cesty po Evropě – ze Švýcarska do Bruselu a následně do Paříže.

Prototyp letadla získával energii z fotovoltaických článků umístěných na křídlech. Celkem na letadle bylo 12 tisíc článků a energie z nich se ukládala do baterií, které poháněly čtyři elektrické motory o výkonu 40 koňských sil. Stroj měl rozpětí křídel 63,4 metru, tedy zhruba jako Airbus A340 nebo Boeing 747. Jeho hmotnost však byla jen 1600 kilogramů, což odpovídá středně velkému osobnímu autu.

Šéfkonstruktérem letounu je švýcarský podnikatel a dobrodruh Bertrand Piccard. Cílem jeho sedmdesátičlenného týmu je sestrojit solární letoun schopný obletět svět, což by podle Piccarda ukázalo lidem možnosti obnovitelných zdrojů energie.