Talentované děti: mají IQ přes 130, ale vzorní žáci to nejsou

Chodí do čtvrté třídy, ale učivo probírají z páté. Nadaní žáci z Olomoucka mají svou speciální třídu.

Devítiletá Agatha uměla číst a psát ještě než nastoupila do první třídy. Teď píše svoji první knihu. „Až budu dospělá, chtěla bych být arteterapeutkou a spisovatelkou. A taky mít salon, ale musím samozřejmě vyřešit finance,“ přibližuje dospěle své plány dívka. Její spolužák Petr taky rád čte, nejvíc ho ve škole baví přírodověda a vlastivěda. V televizi sleduje dokumenty a sitcomy, na internetu hledá hlavně informace. „Nejvíc o zvířatech, protože chci být veterinářem,“ vysvětluje Petr.

Agatha i Petr chodí do speciální třídy Základní školy Hálkova v Olomouci, která se zatím jako jediná na střední Moravě věnuje nadaným dětem.

Podmínkou pro vstup do třídy s rozšířenou výukou předmětů jsou zvládnuté psychologické testy. Ty zjišťují nejen inteligenci dítětě, ale i jeho školní zralost.

IQ žáků se pohybuje kolem 130. „Jejich možnostem musíme přizpůsobit výuku,“ vysvětluje Božena Vítková, ředitelka základní školy Hálkova. V běžné třídě by podle ní některé děti byly zařazené mezi problémové.

Co je diskalkulie? >>>

„Mnohdy to nejsou vzorní a ctižádostiví žáci, kteří se stále hlásí a mají vše v pořádku. Mohou být i sociálně a citově nevyzrálí a jejich vývoj nerovnoměrný,“ upozorňuje ředitelka.

Nesmějí se nudit

Někdy navíc může jít nadání ruku v ruce s různými poruchami učení a chování. „Látka je musí zaujmout, nesmějí se nudit. Důležité je, aby byli takoví žáci pořád vytížení,“ doplňuje Vítková.

Že to není jednoduché, potvrzuje i učitelka Katarína Greplová. „Každý den se mě snaží nachytat svými otázkami. Přípravy jsou hodně náročné, musím stále přicházet s novými nápady,“ říká učitelka.

Její žáci byli prvními průkopníky, když se před čtyřmi lety v Hálkově otevřela speciální třída. Od té doby škola každoročně otevírá jednu takovou třídu, ve které studuje maximálně šestnáct žáků.

Třídu navštěvují děti z Olomouce i okolních měst, protože na střední Moravě další není. Zatím mají žáci jistotu, že na škole dokončí první stupeň. Kam půjdou, až ho dokončí, zatím vedení školy neví. „Kvůli penězům si nemůžeme dovolit otevřít tyto třídy i na druhém stupni,“ tvrdí ředitelka Vítková.

Nadané děti tak mohou zatím pokračovat ve studiu na stejné škole, zařadí se do běžných tříd, kde jim učitelé vytvoří individuální plán. Nebo zamíří na osmiletá gymnázia.

V pěti letech do školy

I když školy mnoho zkušeností s mimořádně nadanými žáky nemají, v poslední době jim pomáhají zákony. Školám nařizují, že musí i nadaným věnovat pozornost a podporovat je.

Pokud děti předloží posudek od lékaře, psychologa a složí srovnávací zkoušky, mohou třeba přeskočit ročník. Těch, které by studovaly se staršími spolužáky, je však velmi málo.

Od letošního roku navíc mohou talentované děti nastoupit do školy už v pěti letech. Rodiče ale o novinku zájem nejeví. „Ještě jsme se s tím nesetkali. Teď je spíš opačný trend, nechávat děti doma déle. Zhruba čtvrtina má u nás odklad,“ říká ředitel Základní školy Nedvědova Jan Hándl.

A podobná je situace i jinde. „Zatím jsme u nás pětileté dítě neměli,“ poznamenal ředitel školy Tererovo náměstí Jaroslav Hála.