Tohle je Sparta! Wi-Fi na stadionu a velké technologické plány

Sparta Praha, Letná

Sparta Praha, Letná Zdroj: Jan Sedlak

Poslední fotbalové derby pražských „S“ opět vyhrála Sparta. Těžko to někdy může být jinak. A i kdyby hrozilo nebezpečí, David Lafata spustí svojí hereckou etudu a situaci zachrání. Prvenství na Letné zkoušejí i v jiné oblasti. Ikonicky stadion prochází postupnou revitalizací, jejíž součástí je také čerstvá instalace 82 přístupových Wi-Fi bodů. Sparta se chce posunout do éry moderního sportovního byznysu a marketingu, který už u západních klubů chvilku funguje.

„Zprovozněná Wi-Fi síť je pro nás pouze základní odrazový můstek, na kterém můžeme stavět,“ říká marketingový ředitel Sparty Praha Tomáš Křivda v čerstvě postavené letenské VIP tribuně. Vedle leží jeho BlackBerry Q10, na jehož zadní straně je na míru vyrobená nalepená nálepka se sparťanskými motivy. Testuje její kvality, aby klub později něco takového mohl nabídnout všem svým fanouškům. I to je jedna z částí, která by měla Spartu přenést do jednadvacátého století.

Sportovní týmy dnes musí čelit velké konkurenci ze strany televizí. Ty už nabízejí živé přenosy ve vysokém rozlišení a ve stoprocentním pohodlí. Diváci nemusí stát fronty na občerstvení a na toalety a často je odrazují také kvality stadionů a další služby. Navíc se skrze chytrá zařízení mohou okamžitě dívat na statistiky, komentáře a sdílet zážitky na sociálních sítích. Kluby ale o zaplněné stadiony velice stojí. Bez fanoušků nemají hodnotu, neprodají tolik práv, dresů, hrníčků s potisky, piva a klobás a nenalákají sponzory.

Dostat fanoušky na stadion nyní pomáhají moderní technologie. Jeden takový příklad jsme nedávno popisovali na americké NHL a NBA. Podobnou cestou se nyní vydává i Sparta, i když na to musí jít trochu pomaleji.

Během derby tisíce připojených

Odrazovým můstek je ona bezdrátová síť. Sparta na její realizaci pracovala s Českými Radiokomunikacemi a během jednotek měsíců se podařilo kompletně pokrýt stadion včetně některých jeho venkovních částí, jako jsou třeba pokladny. Wi-Fi síť by měla být schopná během jednoho zápasu přenést až 1 TB at a v současné době je v podstatě naddimenzovaná.

Wi-Fi na stadionu Sparty.Wi-Fi na stadionu Sparty.|Jan Sedlak

Prozatím totiž nabízí v podstatě „pouze“ pohodlné připojení k internetu zdarma. I to je veliký pokrok. Bývá zvykem, že na českých stadionech nelze využívat mobilní data. Při větší návštěvnosti se zahltí okolní mobilní buňky a úspěchem je i bezproblémové posílání a přijímání SMS. Z pohledu byznysu je to pro klub škoda. Fanoušci například nemohou sdílet zážitky na sociálních sítích a nevytváří tak marketing. „Když se třeba vyfotí a nemohou fotku nahrát, později po zápase už to neudělají, to kouzlo okamžiku vyprchá,“ popisuje Křivda.

Sparta novou Wi-Fi síť otestovala během víkendového derby a už má několik poznatků. Fanoušci jí i bez zásadní propagace začali využívat. Z přítomných zhruba 18 tisíc lidí se k Wi-Fi připojilo 12 procent z nich. Mimo jiné se tak povedlo i to, že okolní mobilní buňky nebyly tak zahlceny, protože se zátěž rozložila. Datový tok v rámci sítě navíc nebyl nijak veliký. Diváci využívali především mobilní a datově nepříliš náročné služby a největší nápor přišel o přestávce, během přerušení hry a při gólech.

Wi-Fi na stadionu Sparty.Wi-Fi na stadionu Sparty.|Jan Sedlak

Dostatečné rezervy Sparta vybudovala cíleně. Aktuálně Wi-Fi zpřístupňuje internet, do budoucna se z ní ale má stát něco mnohem většího a naváží se na ní další služby pro fanoušky. „Jsme schopní bez problémů utáhnout například videa a opakované záběry ze hry,“ přibližuje plány Křivda.

Služby skrze mobilní aplikaci

Idea je stejná, jak je to možné vidět v západní Evropě a ve Spojených státech – fanoušek si skrze aplikace a Wi-Fi síť bude moci znovu přehrát pěknou situaci či gólový moment. Aktuálně je nicméně větší problém s právech (kluby prodávají práva na přenosy a video obsah agentuře STES) než v technickém řešení.

Sparta v dohledné době vydá mobilní aplikaci pro iOS a Android (zvažuje se také Windows Phone), na kterou by postupně chtěla nové funkce vrstvit. „V první fázi aplikace nebude úplně připravená. Realizace Wi-Fi sítě šla nečekaně rychle, takže nás stavba trochu předběhla,“ říká marketingový šéf Sparty. V budoucnu se ale bude možné podívat například na rychle aktualizované statistiky, přečíst si sparťanský časopis Sparta do toho a tak dále. Mluví se také o možnosti během zápasu sdílet fotografie a zobrazovat je na velké digitální obrazovce.

Wi-Fi na stadionu Sparty.Wi-Fi na stadionu Sparty.|Jan Sedlak

Jeden z nejslavnějších českých fotbalových klubů přemýšlí mnohem dále. Čeká ho ale hodně práce. V prvé řadě, na všechny novinky se musí výrazně modernizovat celý stadion a jeho infrastruktura. Křivda například koketuje s myšlenkou, že by si skrze aplikaci bylo možné objednat občerstvení, které by následně bylo doručeno až na místo. Podobných pokrokových vizí má více.

Největší dřina se pak odehraje na pozadí. Sparta doposud v podstatě neměla žádný centrální IT systém a některé věci prostě evidovala v excelovských tabulkách. „Máme data v několika různých systémech, například vstupenky eviduje Ticketportal a e-shop má také vlastní databázi, ale nikde je nesjednocujeme,“ vysvětluje Křivda.

Znát svého fanouška

Sparta proto zahájila velkou integraci. Začíná využívat cloudový systém Salesforce.com, do kterého se bude snažit data z různých zdrojů dostat. Až se to povede, bude moci začít dělat více věcí, které jsou nyní pouze v představách. Jde o všemožnou personalizaci nabídek pro fanoušky a diváky. Skrze data a CRM je bude možné znát a lépe s nimi komunikovat i mimo stadion, třeba na sociálních sítích nebo v aplikaci.

Wi-Fi na stadionu Sparty, horní tribuna.Wi-Fi na stadionu Sparty, horní tribuna.|Jan Sedlak

Na Spartě vnímají také technologii iBeacon, reálně s ní ovšem prozatím nepočítají. Na amerických stadionech se využívá například pro navigaci fanoušků po stadionu. Ten na Letné takovým požadavkům příliš nevyhovuje, ale reálně se zvažuje napojení na parkoviště, která budou součástí sousedícího tunelu Blanka.

Sparta je v Česku v této oblasti pionýrem. Jde o nejbohatší klub, který má podle nezávislých průzkumů přes milion fanoušků. Ani to ale nestačí na to, aby všechny novinky byly realizovány okamžitě, a půjde spíše o dlouhodobé budování a zkoušení nových věcí. Zároveň nelze čekat, že by se do něčeho podobného masově začaly pouštět další kluby. I když by mnoho z nich rádo, prostředků nemají tolik.

Wi-Fi na stadionu Sparty, horní tribuna.Wi-Fi na stadionu Sparty, horní tribuna.|Jan Sedlak

Jen vybudování Wi-Fi na Letné vyšlo na řádově miliony korun. Investice do Salesforce.com a integrace dat skrze partnera jsou další nemalé částky. Případné nasazení videa jsou další investice. O jejich zpracování, doručování a skladování se budou chtít ucházet České Radiokomunikace, které přesně kvůli takovým aktivitám vybudovaly vlastní datové centrum, media cloud a CDN síť.

Wi-Fi na Huawei

Radiokomunikace mají tento případný obchod na dosah – stojí za aktuální Wi-Fi instalací a společně s Dial Telecomem také za gigabitovou optikou, která na Spartu vede. ČRa se na podobné projekty v rámci rozvoje nového byznysu hodně soustředí.

Wi-Fi síť Sparty trochu překvapivě neběží na technologii společnosti Cisco, které pro stadiony nabízí komplexní balík služeb, ale na přístupových bodech od Huawei. Jediná oficiální zpráva je, že „Huawei prostě vyšlo z výběrového řízení nejlépe“. „Samotné přístupové body jsou od Huawei, ale na pozadí běží technologie také od dalších našich partnerů, které jsme jako integrátor zvolili,“ popisuje bez dalšího upřesnění ředitel pro rozvoj byznysu v ČRa Michal Táborský.

Wi-Fi na stadionu Sparty.Wi-Fi na stadionu Sparty.|Jan Sedlak

Současná soustava 82 Wi-Fi bodů má bez problémů odbavit provoz až pěti tisíc současně připojených lidí s tím, že je systém možné pružně rozšiřovat. Vysílače jsou rozmístěny na spodních i horních tribunách, odladěny tak, aby nedocházelo k rušení, a instalace jsou také uvnitř budov. Pro techniky je pozitivní zprávou to, že během pilotního provozu byl poměr lidí, kteří se připojovali přes 2,4 a 5 GHz vyrovnaný.

A vlastně je to dobře i pro samotný marketing. „Když lidé používají 5GHz připojení, mají novější chytrý telefon, výkonnější, s větší obrazovkou, čehož můžeme využít,“ nastiňuje Křivda.