Tolik uzavírek Tábor ještě nezažil. Potrvají rok | E15.cz

Tolik uzavírek Tábor ještě nezažil. Potrvají rok

Některé kanalizace a vodovody v Táboře pamatují i první republiku. Jejich výměna je příčinou uzavírek, kterých je Tábor plný. Skončí až příští rok na podzim.

Více než kdy jindy mají řidiči důvod proklínat táborskou dopravu. V těchto dnech jim jízdu po městě komplikuje deset zásadních uzavírek. Na svědomí je má Vodárenská společnost Táborsko. Sehnala totiž z Bruselu dotaci na rekonstrukci kanalizace a vodovodů a do konce příštího roku musí prokázat, jak je utratila. Konkurz na celou stavbu vyhrály tři firmy v čele s Hochtiefem. Od vodárenské společnosti dostaly termín k ukončení prací do září 2010. Takže do té doby musí řidiči s uzavírkami, kterých v Táboře ještě přibude, počítat.
Práce na nové kanalizaci na sebe navazují a nesmí dojít k vážnému zdržení. Toho se ale Milan Míka z Vodárenské společnosti Táborsko nebojí, i když přiznává, že s problémy počítá a některé přicházejí už teď. „Narážíme například na kabely vysokého napětí, takže zároveň s výměnou vodovodů řešíme i výměnu jiných sítí,“ říká Míka.

Problém je Soběslavská

Náročnější podmínky mají firmy například u Soběslavské ulice. „Tam uzavírka možná nebyla. Takže nemůžeme ulici překopat a musíme jít pod povrchem. Jenomže tam je ještě plynovod, teplovod a kabely, takže jsme museli s trasou uhnout,“ připojuje se Libor Müller z firmy Hochtief.
Zásadní je uzavírka v Lužnické, což je druhá tepna Tábora. O to víc houstne provoz na Budějovické, na náměstí Františka Křižíka a nákladní doprava směřuje přes Planou, Lom a Větrovy. Zavřená bude až do konce července 2010. „Potkáváme se tam i s další stavbou, která dělá práce pod povrchem. My se napojíme, až na nás přijde řada,“ odůvodňuje dobu uzavírky Müller.
Opravdový chaos nastane v novém roce na jaře. Počet uzavírek se zdvojnásobí a přibudou hlavně v historickém centru města.

Sám se do uzavírek chytil

„Celá akce je náročná hlavně na organizaci. Může se stát, že si jednou uzavírkou zkomplikujeme příjezd k jiné. Také na Starém Městě určitě narazíme na sklepy,“ obává se Müller. Přiznává, že i když uzavírky řeší s odborem dopravy a každý den je vidí na svém stole, sám se do nich nedávno chytil. „Myslel jsem, jak si zkrátím cestu, a přitom jsem se nakonec musel vracet a čekat ve špalíru aut na třídě 9. května,“ dodává s úsměvem Müller. Řeší i připomínky lidí, podle nichž jim rekonstrukce ničí majetek. „Teď si v Jeronýmově ulici lidé stěžují, že stavba má vliv na jejich dům. Děláme tam šetření, které má jejich stížnosti prověřit,“ uzavírá Müller.

Poctivá čtyřicátá

Kanalizace a vodovody v Táboře už vyměnit potřebovaly. Nejstarší jsou ze čtyřicátých let minulého století. „Kanalizace může být i starší, ale těžko se to odhaduje. Předválečné potrubí bylo dobře zaznamenané. Některé projekty jsou nádherně barevně vyvedené, až se nechce věřit, že to lidé zvládli jen rukama a s technikou, která v té době byla. Bohužel přístup budovatelské éry byl takový, že se jich hodně ztratilo,“ vysvětluje Míka. V období kolem druhé světové války odvedli tehdejší inženýři kvalitní práci nejen na papíře, ale i pod zemí. Současní odborníci ji sice obdivují, ale hodně jim komplikuje situaci.

„Betonové roury ze čtyřicátých let jsou kvalitnější než ty z šedesátých a sedmdesátých. Ty se drolí jak písek. Vždy se snažíme trasu prohlédnout kamerou, a často ani neprojde, protože potrubí je tak zničené, že úplně chybí,“ poskytuje Míka důkaz, že stav kanalizace byl neudržitelný.

Firmy mají vyměnit čtyřiadvacet kilometrů kanalizace a osmnáct kilometrů vodovodů.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!