Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není

nehoda

nehoda Zdroj: HZSCR

Lukáš Dittrich , Autorevue.cz
V pátek 1. března se stala na dálnici D1 tragická nehoda při které zemřel sedmnáctiletý mladík a další osoba byla těžce zraněna. Okamžitě se nabízí složitá otázka: opravdu to muselo dopadnout takto?

Předpokládám, že většina ví o tom, že v pátek odpoledne uzavřela dálnici D1 směrem na Prahu tragická nehoda, při které zemřel sedmnáctiletý mladík, a to za asistence známých policejních Passatů. Co se vlastně stalo? Dostupné informace se navzájem poměrně výrazně liší, přesto z nich ale lze poskládat jakýsi základní obrázek.

Stručně řečeno mladík odcizil svému otci Audi A6 a vyrazil s ním po D1 směr Brno. Otec tuto skutečnost oznámil policii, která auto začala pronásledovat. U Vyškova vůz údajně otočil a vracel se na Prahu. Řidič na výzvy policie nereagoval a dokonce do policejního Passatu, kterému se jej podařilo předjet, narazil. Akce skončila kolem půl čtvrté odpoledne na 119 kilometru, kde policie připravila zátaras. Pronásledované Audi se mu údajně snažilo vyhnout a při tom narazilo do vozidel ostatních řidičů.

Tato událost zcela určitě vyvolá opět rozsáhlou diskuzi na téma policejních Passatů a jejich použití při podobných akcích. Nechci zde zabřednout do velkých úvah o tom, že by policie tyto rychlé vozy používat neměla. Ano, přikláním se spíše k názoru, že nejde o ideální nápad. Kdyby mi ale na druhou stranu někdo položil otázku, co teda měla policie místo pronásledování dělat a co by bylo lepší, žádnou jasnou odpověď nabídnout nemohu. U aktuální nehody mě ale znepokojují dvě věci, které by mohly naznačovat, že onen problém leží někde hlouběji a je úplně jedno, zda policie jede za Audi A6 v Passatu, nebo něčem jiném.

nehodanehoda | Zdroj: HZSCR

Zaprvé podle serveru iDnes.cz uvědomil otec policii o tom, že mu syn ukradl auto, už ve čtvrtek večer. Policie začala sledovat vůz v pátek kolem půl třetí. O tom, co se dělo mezi oznámením dané události policii a začátkem akce, se nikde nic neříká. Ale doba to je poměrně dlouhá.

Druhý otazník je ještě daleko závažnější. Podle všeho to totiž vypadá, že uváděné vysvětlení o objíždění zátarasu je trochu zcestné. Osobně si pod pojmem zátaras představím vyklizenou dálnici, která je nějakým způsobem v určitém místě zablokovaná. Že v tu chvíli hraje pronásledovaný velkou loterii, to je zřejmé a je to bohužel čistě jeho rozhodnutí, jenže nikdo další ohrožen není a především nepřichází v úvahu, aby při tom došlo ke střetu s vozidlem jiného řidiče.

Realita je jiná. Pronásledovaný vůz narazil v plné rychlosti do vozidel jedoucích pomalu v koloně. Pokud se tato verze potvrdí, pak jde z mého pohledu o hodně velkou chybu policie. Informace o kolonách a jiných problémech na D1 přece k dispozici jsou. Není možné, aby si policie nespočítala, že za určitých předpokladů vůz k dané koloně dojede v určitý čas. Dovolit vozidlu, aby dojelo až ke koloně je absolutně nepřípustné.

Jenže ona situace vypadá, že je mnohem horší, a sice že kolonu pomalu jedoucích vozidel vytvořili sami policisté. Jestliže se potvrdí tato verze, potom se už nebavíme o hodně velké chybě, ale o naprosto fatálním pochybení. Když zablokuju dálnici za provozu v pátek odpoledne, je logické, že se před zábranou vytvoří kolona.Tento moment považuji za ten vůbec nejzávažnější. Nechci ale nikoho odsuzovat, protože k dispozici mnoho oficiálních informací ještě není.

Dálniční Passaty, respektive jejich používání, jsou kontroverzním tématem na dlouhé diskuze, ale popsané ukvapené jednání je podstatně horší. Osobně doufám, že se pletu, že policie nezablokovala dálnici příliš brzy a že vše vlastně bylo docela jinak. Jestliže jde ale o pravdivou verzi, potom by se měli příslušní lidé z vedení policie mírně řečeno hodně zamyslet. Při pohledu na fotku Octavie se mi dělá zle. Tahle situace mohla skončit daleko větší tragédií.