Tři týdny od revoluce v MHD: Lidé chválí hlavně dvojku a trojku

Od 12. června prošla budějovická městská hromadná doprava proměnou. Akciovka patřící městu upravila jízdní řády i trasy některých linek. Sedmička udělala průzkum, jak novinky přijali cestující.

Od roku 1909, kdy do budějovických ulic vyjela první linka městské hromadné dopravy, je to přelomová změna. Dopravní podnik města České Budějovice nasadil od 12. června model spojení, který ruší roky zakonzervovaná pravidla. Změnily se trasy některých linek. Přibyly nové páteřní spoje, které mají prioritu. Méně významné linky mají nižší frekvenci jízd.
Podnik chce změnu hodnotit tři následující měsíce. Pak uvidí, co s tím. „Změny v koncepci už nepředpokládáme. Úpravy časů jednotlivých spojů však ano. Vítáme všechny připomínky cestujících,“ říká Radek Filip, vedoucí oddělení strategie dopravního podniku.
Sedmička se o hodnocení pokusila už teď. Oslovila padesátku náhodných cestujících s otázkou, jak jsou s novinkami spokojení.
Osmnácti z oslovených lidí novinky vyhovují, sedmnácti spíše ne a patnáct zatím neví. Podle nich je na názor ještě brzo. Nové linky teprve poznávají. Nejhůře se orientují starší lidé.
„Jezdím teď šestkou mezi Dobrou Vodou a Hosínem, což mi vyhovuje. Horší je spojení o víkendech, kdy jede jeden vůz za hodinu. Chápu ale, že se musely některé linky posílit na úkor jiných,“ myslí si Zdeněk Slomek, který MHD využívá často. Dokonce používá pro trolejbusy a autobusy označení, jež ve městě zlidověla. Mastná tyč nebo Sociál. Jedničku jako ve škole by dali dotázaní linkám číslo 1, 3 a 5 ze Čtyř Dvorů za rychlé spojení a častou frekvenci. Například trojka jezdí každých pět minut, jednička po deseti minutách. „Z této oblasti jsme provoz posílili. V současnosti má nejbohatší nabídku spojů i jejich četnosti ze všech,“ upozorňuje Filip.
Pochvalu dostala také linka číslo 2 z Borku, která patří mezi šest páteřních a podle jízdního řádu projíždí každých deset minut. Každých sedm a půl minuty teď přijede na zastávky spoj číslo 9 pendlující mezi sídlištěm Vltava a Suchým Vrbným. Dopravci ji posílili ve špičce.

Číslo 2 bez reklamace

Podle Filipa linka číslo 2 potvrdila, že cestující jsou dnes spokojení. Ačkoliv si na ni původně stěžovali nejvíc. Teď ohledně ní dopravnímu podniku nepřišla ani jedna reklamace.
Určité výhrady mají lidé k linkám z okolních obcí a vzdálenějších městských částí. Například při jízdě z Nových Homolí k Motoru Jikov musí přestupovat. Z Dobré Vody jezdí spoj o víkendech málo a na trase z Havlíčkovy kolonie ke hřbitovu musí přestupovat jinde než dříve.
„Přímé spojení u této linky nebylo nikdy. Ani z Nových Homolí k Motoru ho nelze zajistit. Poptávka cestujících je tam malá. Nově však mají významní zaměstnavatelé jako Motor Jikov a Robert Bosch přímé spojení k nádraží,“ poznamenává Filip.
Podle českobudějovického dopravního podniku, který vloni hospodařil se ztrátou 7,1 milionu korun, závisí dopravní obslužnost i na požadavcích a finančních možnostech jednotlivých obcí. Ty hradí prokazatelné ztráty z linek. Nejlépe obsluhovanou vesnicí z tohoto pohledu je Dobrá Voda.
Předseda představenstva českobudějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš tvrdí, že systém linek změnili také kvůli úsporám. Zlepšení jim přinese čtyři miliony korun. Díky využití a návaznosti jednotlivých tras. Ztrátu firmě způsobilo zdražení materiálu a energie. Naopak stouply tržby za jízdné, přestože podnik nabízí jedny z nejlevnějších jízdenek v zemi. Základní tarif dvanáct korun nemají ani srovnatelně velká města jako Pardubice, Liberec a Hradec Králové. Provoz firmu stojí ročně 437 milionů korun.
Dopravnímu podniku však klesá počet cestujících. Oproti roku 2009 přepravil vloni o čtyřiašedesát tisíc pasažérů méně, celkem čtyřicet milionů lidí.
Podle průzkumu mezi cestujícími to ovlivňují zácpy a nízký komfort přepravy v době dopravních špiček. Stále víc obyvatel volí ve městě raději jízdní kolo než trolejbus. Další chodí pěšky. U dopravních staveb však přednost stále dostávají auta.
„V západních městech je trend upřednostňovat chodce. Na druhém místě jsou cyklisté, pak hromadná doprava a až na posledním místě motoristé,“ upozorňuje architekt ze studia Nolimat Miroslav Vodák.
Na Českobudějovicku jezdí pětadevadesát autobusů městské hromadné dopravy a pětapadesát trolejbusů. Hromadnou dopravou ve městě se zabývá 414 pracovníků.

Nejzásadnější změny

Vzniklo šest páteřních linek číslo 1, 2, 3, 5, 9, 11. Obsluhují nejvýznamnější body dopravy ve městě. Přednostně se jedná o bezbariérové vozy.
Páteřní linky mají provázané jízdní řády. Nabízejí krátké a pravidelné intervaly.
Linky číslo 1, 3 a 9 jsou stejné jako dřív, jen mají jiný jízdní řád. Linky číslo 2 a 11 změnily částečně trasy.
Vznikla nová trolejbusová linka číslo 5. Jede ze sídliště Máj do Rožnova. Obnovená je linka číslo 15 z Vltavy přes Šumavu k nemocnici. Je rychlejší, vede po Dlouhé louce.
Vznikla nová linka číslo 6 z Hrdějovic na Dobrou Vodu. Mezi Havlíčkovou a Husovou kolonií vede spoj číslo 12.
Od nádraží už neodjíždějí všechny linky ve stejný čas, ale rovnoměrně.
Zůstává linka číslo 41 a noční číslo 50. Cena jízdného je stejná a zachovávají se všechny zastávky.