Tygří mast, zázrak z Barmy, léčí svět už více než sto let

Tygří mast

Tygří mast Zdroj: E15

Když člověka bolí hlava, ramena nebo za krkem, použije tygří mast. Balzám vyrobený z mentolu, kafru a oleje ze stromu Cajeput s charakteristickou vůní k Asii patří už více než sto let. Typickou šestihrannou skleničku s oranžovočerveným obrázkem skákajícího tygra najdeme ve skoro každé asijské domácnosti.

„Tygří mast znám od svých prarodičů, kteří ji používají už od roku 1940,“ říká Ewing Baskoro z indonéské Jakarty. Život bez všeléku na bolest si však nedovede představit mnoho lidí ani na Západě. „Moje rodina nedá na tygří mast dopustit. Dáváme ji absolutně na všechno. Bolesti svalů, hlavy, komáří štípnutí, zácpu anebo třeba za uši pro povzbuzení. Mám ji od dětství,“ říká Jane Kelly ze Spojených států.

Tygří mast přijela do evropských a amerických domácností v zavazadlech přistěhovalců. Vozili ji také západní kolonizátoři, kteří se zajímali o tradiční čínskou medicínu. Kromě Tiger Balm se z Asie vozí další legendární značky: singapurský Axe Brand Medicated Oil, thajský White Monkey Balm nebo filipínský Omega Pain Killer. Všechny tyto výrobky mají podobné složení jako tygří mast.

Něžný leopard a Něžný tygr

Samotná tygří mast pravděpodobně vznikla v Myanmaru na začátku dvacátého století. Dnes se vozí do více než sta zemí. Současná receptura je dílem dvou bratrů Awových. Boon Par (něžný leopard) a Boon Haw (něžný tygr) však pouze zdokonalili postup, který jejich otec, profesí bylinkář, přivezl z Číny.

Značka v současnosti patří společnosti Haw Par Corp. Limited. Vloni firma vykázala tržby 56 milionů dolarů, o 13 procent více než v roce 2011. Téměř polovina tržeb pochází ze Singapuru, kde má firma své sídlo. V Evropě se zhruba desetigramové balení prodává za pět eur.

Tygří balzám se nyní, když dosáhl světové proslulosti, vrací ke kořenům – do Barmy. Produkt se v zemi s dlouhou zkušeností vlády vojenské junty oficiálně neprodával několik desítek let.

Tygří řev jako reklama

„Za počáteční úspěch značka vděčí marketingové šikovnosti Boon Hawa,“ říká Nitin Pangkar, profesor z obchodní fakulty Národní univerzity v Singapuru. Boon Haw nechal vyrobit barevné, mnohajazyčné plakáty, rozdával malé vzorky masti, které do odlehlých vesnic vozil ve speciálně upraveném automobilu s tygří hlavou a klaksonem, který místo troubení vydával tygří řev.

„Na konci dvacátých let chtěl Boon Haw expandovat za moře, například do Singapuru, kde založil továrnu na výrobu masti, která je desetkrát větší než původní manufaktura v Barmě,“ popisuje Pangarkar. O deset let později přesunul chytrý obchodník sídlo do Hongkongu, aby odtud dobyl čínský trh. Díky úspěchu s mastí se pak Boon Haw vrhl do byznysu vydávání novin a bankovnictví.

Krize přišla s Brity

Firma Haw Par Corp. přežila druhou světovou válku. Skutečná krize přišla až v sedmdesátých letech, kdy do ní kapitálově vstoupili Britové. Boon Par chtěl se značkou dál expandovat, ale nový majitel, Slater Walker Securities, místo toho brand „Tiger Balm“ a „Kwang Loong“ pronajal thajské firmě Jack Chia Group na celých dvacet let.

Špatný management vedl bezmála ke krachu impéria Tiger Balm. V roce 1992, když franšíza skončila, si Haw Par vzal Tiger Balm i Kwan Loong zpátky. Firma pak začala znovu budovat svoji image a investovala přes deset milionů dolarů do masivní reklamní kampaně.

„Haw Par rozšířil propagaci do nových zemí, takže v roce 2008 byla mast k dostání ve více než 60 tisících obchodech po celém světě,“ říká Pangarkar. Tygří mast tedy umí nejen „pomoci tam, kde to bolí“, ale také vyléčit sebe sama.

Svět objevuje novou Barmu. Ona musí najít samu sebe

Manila - od naší zpravodajky. Autorka je členkou sítě Globereporter. org