U pacientů bodují sestřičky | E15.cz

U pacientů bodují sestřičky

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Týdeník Sedmička získal výsledky průzkumu spokojenosti pacientů v nemocnici.

Kdo se nejlépe stará o pacienty v Oblastní nemocnici Kladno? Jednoznačně sestřičky. Alespoň tak vyznívají výsledky interního průzkumu, ve kterém se pacienti vyjadřovali k úrovni poskytované péče. Stejně jako při prvním průzkumu v roce 2008, i minu- lý rok byli nejspokojenější s vystupováním středního personálu.
Sestřičky ovládly první dvě místa. Pacienti jim dali „jedničky“ za chování, za to, jak s nimi hovoří a ochotu vyjít vstříc. „Najali jsme firmu, která sestřičky učí, jak se chovat k pacientům. Součást škole- ní je také proměna sestry v pacienta. V tom okamžiku si uvědomují, jaké to je, když se k nim kolegyně necho- vají právě příjemně,“ říká ře-ditelka nemocnice Kateřina Pancová.
Když ležel čtyřicetiletý Adam Svoboda před dvěma lety po operaci na interním oddělení, potřeboval převléct. Sestřičky ho sice pečlivě oblékli do čistého, ovšem špinavé prádlo putovalo za stolek ke zdi pokoje. „Pamatuji se, jak tenkrát říkaly, že to někdo uklidí až v pondělí. Byl totiž pátek večer a přes víkend asi nesloužili ti správní lidé,“ vzpomíná býva- lý pacient kladenské nemocnice.

Pacienti chválí čistotu, jídlo jim nechutná

Dnes je situace mnohem lepší. V tabulce kvality se proti roku 2008 posunula na přední příčky hned za sestřičky čistota na jednotlivých odděleních.
Vedení nemocnice vyměnilo firmu, která se o úklid starala. Dříve bylo zvykem uklízet přibližně dvakrát za den, nyní se tak děje pokaždé, když je to třeba. Tedy i několikrát denně. Včetně výměny prádla. „Přesto ještě vypíšeme výběrové řízení na firmu, která by se měla starat o čisté prádlo lépe než ta současná. Měla by začít fungovat od července,“ říká ředitelka Kateřina Pancová.
Nemocnice už také vyměnila společnost, která se několik let starala o stravu. Přesto jídlo určené pacientům stále zůstává na posledním, dvanáctém místě tabulky.
„Ve všech nemocnicích, kde jsem byla, měli pacienti proti jídlu výhrady. Moc se s tím dělat nedá. Vaříme třináct druhů diet a ty všem chutnat nebudou. Letos už máme na stravu více pozitivních ohlasů než stížností. Jídlo se zlepšilo,“ míní Pancová.

Lékaři jsou přepracovaní

Největší výhrady měli ale loni pacienti vůči lékařům. Vadilo jim především jejich chování při vizitách a propouštění z nemocnice. „Ležela jsem na interně a mladí doktoři na nás byli milí. Ovšem pak přišel na vizitu primář a pohoda byla pryč. Nepozdravil, jen se rozhlížel a pořád mračil,“ uvedla čtyřiapadesátiletá Marie Procházková, která na oddělení pobývala loni na jaře.
Vedení nemocnice přiznává chybu. „Lékařů je málo a nespokojenost pacientů může pramenit z jejich přepracovanosti. Budeme na lékaře apelovat, aby vůči pacientům přistupovali příjemněji,“ říká zástupce ředitelky Vladimír Lemon. Lékaři si obecně stěžují na nízké platy a příliš mnoho služeb v nemocnicích. Ta kladenská není výjimkou. Její vedení tvrdí, že takové parametry nastavil stát a na vyšší platy nejsou v rozpočtu nemocnice peníze.
„Kdybychom jim pohrozili výpovědí, když se nebudou chovat, jak si představuje pacient, možná bychom už neměli jediného lékaře. V některých profesích sebere vedení svým podřízeným odměny, ale my je ani nevypisujeme,“ konstatuje Pancová.

Přízeň nemocných je vrtkavá věc

Pacienti, i přes obecné výhrady k lékařům, označili některá oddělení jako velmi příjemná. V dotazníku dostala nejlepší známky oddělení ušní, nosní, krční (ORL), oční, kožní a dětské. „Nevím přesně, čím to je, že se u nás pacienti cítí lépe než jinde. Co nám určitě pomáhá, je práce vedení nemocnice se sestřičkami. Změna v jejich chování je znát. Popularita je ale vrtkavá. Stačí, aby nám kuchyně výjimečně poslala špatné knedlíky a pacientova spokojenost je ta tam,“ říká lékař z oddělení ORL Pavel Foitl.
Všech devatenáct hodnocených oddělení se svorně potýká s nespokojeností pacientů s ranním buzením. To je v českých nemocnicích již zhruba přes sto let stanoveno na šestou hodinu.

Budíček posunout na pozdější hodinu nelze

Buzení skončilo v tabulce na předposledním místě těsně před stravou. „Pacienti se často ptají, proč je musíme budit právě v šest a ne později. Sestřičky mají hodinu na to, aby provedly všechny náběry. Lékař na vizitě v půl osmé pak dostává potřebné údaje a v půl desáté začínají operace. Pokud bychom budíček posunuli, plánované operace by končily pozdě večer, namísto odpoledne. Na zavedení pozdějšího budíčku nemáme ani dostatek personálu. Dvě sestry na oddělení nestihnou každého vzbudit podle jeho představ,“ vysvětluje Lemon.

Onkologii přebírá lékař z Motola

Nejhorší pověst mezi pacienty mělo loni onkologické oddělení. Vadilo jim zastaralé vybavení, v některých případech chování lékařů, od kterých si podle ankety představovali příjemnější přístup.
„Na místo primáře onkologie jsme vypsali konkurz a od dubna ho vede Josef Kvěch, který předtím pracoval v pražské motolské nemocnici. Očekáváme od něj také lepší hospodaření oddělení, informovanost pacientů i příjemnější přístup vůči nim,“ říká ředitelka Pancová. „Jsem v Kladně jen několik dnů, ale, udělám maximum, aby pacienti byli u nás spokojení,“ řekl Kvěch. Oddělení onkologie vede jako primář poprvé ve své lékařské praxi. Přes nemocnici v Motole se vrátil do Kladna, kde v osmdesátých letech s medicínou začínal.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video