Uber v USA vydělává, ale v Číně ztrácí více než miliardu dolarů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Ryan Flickr

Uber je stále tím nejhodnotnějším startupem, který ale existuje už pět let a snaží se rozšiřovat do celého světa jak nejrychleji to jde. Právě kvůli tomu už od investorů získal obrovský balík peněz v podobě přibližně deseti miliard dolarů.

Aktuální ocenění na 62,5 miliardy dolarů ale nelze považovat za virtuální, byť by mohlo do budoucna narazit na problémy. Šéf Uberu – Travis Kalanick totiž potvrdil v rozhovoru pro BetaKit, že se firmě skvěle daří v USA a Uber je v zisku.

Horší je to ale v Číně, kde podle jeho slov Uber stále ještě ztrácí přibližně miliardu dolarů ročně. V Číně ale vládne další konkurence, která se navíc domluvila na společné strategii jak vyhrát nad Uberem.

Jak už jsme psali dříve, kromě společného využívání znalostí i platforem, se podle Kalanicka snaží zabrat co největší tržní podíl i za cenu ztrát. A pokud by Uber nešel do stejného rizika, podíl by ztratil a už by na tomto trhu jen těžko uspěl.

Hlavními soupeři v USA je startup Lyft, v Číně například Didi Kuaidi, v Indii Ola a v jihovýchodní Asii GrabTaxi. Uber se tak musí opravdu snažit i za cenu absence zisků, protože například čínská konkurence Didi Kuaidi zvládla za rok 2015 celkem 1,43 miliardy jízd. Uber se přitom na konci minulého roku pochlubil „teprve“ miliardou jízd.

Jako celek je Uber dle informací stále ve ztrátě, což by se měl změnit ve druhém čtvrtletí tohoto roku. Vzhledem k tomu, že se do budoucna očekává přechod od vlastnictví automobilu k jeho sdílení a pronájmu, nelze se divit obrovským investicím do rozšiřování a získávání tržního podílu.

V budoucnu totiž může mít podobná platformu tržní hodnotu i stovek miliard dolarů. Otázka samozřejmě je, jak na takovou změnu budou reagovat úřady. Už dnes totiž vznikají problémy ze strany klasických taxikářských společností, které mají řadu problémů a navíc musí platit i speciální licence.