Učitele nahradí umělá inteligence, děti budou ve škole trávit výrazně méně času, říká britský odborník

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Učitele ve školách do deseti let nahradí roboti. Tak zní předpověď uznávaného britského odborníka na vzdělávání a zástupce rektora Buckinghamské univerzity, která si v posledních dnech vysloužila zájem britských médii i odborné veřejnosti. Učitelskou profesi přitom analýzy většinou řadí mezi ty, které jsou nejméně ohroženy digitalizací a nástupem umělé inteligence. 

Sir Anthony Seldon představil svou překvapivou vizi na veletrhu British Science Festival v Brightonu. Ve svém projevu bývalý šéf jedné z nejlepších soukromých britských internátních škol Wellington College oznámil, že očekává příchod revoluce v oblasti individuálního vzdělávání, v rámci které během příštích deseti let začnou roboti nahrazovat kantory ve třídách.

Sám Seldon na téma digitalizace ve školství připravuje knihu pod názvem The Fourth Education Revolution (Čtvrtá revoluce ve vzdělávání), která má vyjít začátkem příštího roku.

Dnešní učitelé se podle něj v budoucnu promění spíše na asistenty žáků, kterým budou pomáhat s výukovými přístroji a vším, co bude potřeba a zároveň budou dohlížet na pořádek a disciplínu. Skutečnými učiteli dětí se však stanou počítače s umělou inteligencí. Tyto technologie budou schopné vnímat hlasy svých žáků, číst výrazy v jejich tváři a celkově studentům a jejich individuálním schopnostem porozumět.

Revoluce tak podle Seldona ukončí tradiční skupinové vzdělávání ve třídách a místo toho se bude každý student rozvíjet pomocí svého vlastního personalizovaného plánu upraveného dle jeho vlastních schopností a rychlosti učení. Technika výuky navíc podle něj bude tak efektivní, že se žákům čas strávený ve škole zkrátí na 30 procent dnešní doby.

Na dotaz, zda si myslí, že roboti budou skutečně lepší učitelé než lidé, pak odpověděl jednoznačně: „Jsem z toho zoufale smutný, ale obávám se, že ano. Ty technologie budou mimořádně inspirativní. Po školách se stále budou pohybovat lidé, ale inspirace ve smyslu intelektuálního zaujetí a osvícení bude přicházet ze strany těch strojů, které k tomuto účelu budou skvěle vybaveny,” prohlásil na veletrhu.

Ani sám sir Seldon však nemůže přehlédnout negativa, která by se s případnou revolucí tak, jak ji popisuje, pojila. „Velké nebezpečí spočívá v tom, že to vezme lidem práci a v práci lidské bytosti nacházejí uspokojení, které vede k naplnění jejich života,” řekl a připojil hned další varování: „Pokud technologie špatně uchopíme, dopadne to tak, že za nás budou dělat všechno. Stejně jako rozvoj satelitních navigací způsobil, že už ani neumíme číst v mapách.”

Předpověď britského akademika je překvapivá zejména z toho důvodu, že učitelská praxe je považována za velmi málo ohroženou současnou digitalizací. Už delší dobu se mluví o profesích, které budou téměř s jistotou v brzké době nahrazeny stroji, patří mezi ně však většinou spíše rutinní či méně kvalifikovaná zaměstnání jako nižší úředníci, řidiči nebo prodavači.

Naopak u zaměstnání typu řídicích pracovníků podniků, lékařů nebo právě učitelů, které jsou zaměřené na kvalifikovanou práci s lidmi a často i využití tzv. soft skills, se výrazné změny nepředpokládají. Vyplývá to mimo jiné i z žebříčku zaměstnání seřazených podle indexu ohrožení digitalizací, který v roce 2015 zpracoval Úřad vlády ČR a který se stal součástí dokumentu Národní iniciativa Průmysl 4.0.