Úkol pro Radovana Krále: zabít Julinu

Zlínští divadelníci se jako první pokusili ztvárnit jevištní podobu slavného filmového příběhu Je třeba zabít Sekala.

Zlínský herec Radovan Král plní nesnadný úkol. V roli kováře Jury Barana dostává od vystrašených sedláků nevděčný příkaz zabít bezskrupulózního Ivana Sekala. Jeho role se zhostil Zdeněk Julina. Příběh známý z filmového plátna dostal ve Zlíně jevištní podobu.
Městské divadlo novým představením Je třeba zabít Sekala pokračuje v linii vesnických dramat, jako byly například hry Rok na vsi či Maryša. Fakt, že ne všechny recenze literárních kritiků byly pozitivní, bere ředitel divadla Petr Michálek s nadhledem.
„Aš lidé přijdou, udělají si obrázek sami. Já mám z této hry velkou radost, protože jsme byli první v České republice, kdo toto téma převedl na divadelní pódium,“ říká Michálek. Příběh od valašskomeziříčského rodáka Jiřího Křižana v režii Petra Veselého přijali diváci pozitivně. „Sice mne trochu zklamala hudba, ovšem jinak to bylo poměrně solidní. Výrazný výkon podal především Zdeněk Julina v roli Sekala. Tomu jsem opravdu věřila, že v životě udělal šílené věci,“ uvedla Helena Ondráčková, která představení navštívila krátce po premiéře.
Ředitele Michálka potěšilo i to, že inscenace zaujala dcery autora literární předlohy. „Prý by otec byl spokojený,“ dodal Michálek.
Divadelní scénář napsal přímo pro zlínské divadlo Martin Františák, autor scénáře Maryši, která získala cenu Thálie. „Hra nekopíruje film ani knihu zcela věrně, ale všechny podstatné momenty, jako je například smrt Anežky, rvačky s Jurou Baranem nebo Sekalovy vzpomínky na jeho vraždění při občanské válce ve Španělsku, tam nechybějí,“ popsala Ondráčková.
Režisér Petr Veselý před premiérou na tradičním posezení s diváky poznamenal, že nechtěl vytvářet kopii filmu. „Využili jsme divadelní stylizace, zkratky a posílili baladičnost příběhu,“ řekl Veselý.
Rekordní scéna Unikátní je hra především díky originální kaskádovité scéně, jejíž velikost nemá v historii zlínského divadla obdoby. Kvůli monumentálnímu dřevěnému kříži, od něhož vede dlouhé molo, museli technici vyblokovat šestnáct sedadel v prvních řadách.