Útraty Čechů na internetu letos překonají osmdesát miliard korun

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek Zdroj: Anna Vackova/E15

Češi letos v internetových obchodech utratí rekordních 81 miliard korun a ve srovnání s loňským rokem se on-line útraty zvýší o 21 procent. Letos naopak poprvé začal klesat počet tuzemských e-shopů, když se jejich počet snížil meziročně zhruba o jedno procento na 36800. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Podle výkonného ředitele asociace Jana Vetyšky letošní růst české e-commerce podle všeho překoná původní očekávání, a to o pět procentních bodů. „Naše odhady podporuje jak celkový růst maloobchodu v ČR, tak i stále větší obliba nakupování i toho nejzákladnějšího zboží denní spotřeby v internetových obchodech,“ uvedl Vetyška.

„Zatímco první polovina roku rostla z pohledu on-linu o více než 20 procent, období prázdnin bylo tento rok opravdu velmi slabé. Klíčová tak bude více než kdy jindy vánoční sezóna,“ dodal ředitel Heureky Tomáš Braverman. Například internetový obchod Mall.cz letos očekává meziroční růst tržeb o 30 procent. „Prodej elektroniky již neroste tak rychle, v průměru se dostáváme na zhruba 20procentní růst. Kategorie, které ale naopak rostou výrazně rychlejším tempem, jsou například sport, potřeby pro domácnost, krása, zdraví a drogerie,“ řekl ČTK ředitel e-shopu Vít Endler.

Nejvíce za elektroniku

Dlouhodobě Češi utrácejí on-line nejvíce především za elektroniku. Podle údajů Heureky si výrazné nárůsty letos připsalo zboží jako volně prodejné léky (25 pct), vybavení pro dům a zahradu (23 pct) nebo sekce s módou a oblečením (28 pct). Například kategorie drogerie vzrostla oproti loňsku dvojnásobně - nejprodávanější v této sekci jsou prací prášky a mopy.

Počet tuzemských e-shopů se po dlouhodobém růstu letos poprvé snížil zhruba o jedno procento na 36.800. „Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi působí na českém trhu třikrát více e-shopů. V tomto směru byl trh už nasycen. Neznamená to ale, že on-line trh dál neporoste. Potenciál e-commerce v ČR stále je, jen se síly na trhu přeskupí,“ dodal Braverman.

Na zákazníky, kteří on-line nakupují z mobilu či tabletu, je přizpůsobeno 27 procent e-shopů, o třetinu víc než loni. O jeden procentní bod letos klesla obliba dobírky, v meziročním srovnání si drží podíl 38 procent. Zájem o využití platby na místě osobního odběru se nezměnil, využívá ji 29 procent zákazníků.

podíl kategorií na e-commerce v Českupodíl kategorií na e-commerce v Česku | ctk