V Bílém Potoce válka neskončila . Vypráví o ní hrdinové ze železa

Otec a syn Šerclovi svůj život zasvětili restaurování staré techniky. Díky jejich umu se znovu rozběhly motory tanků i letadel z celého světa.

Tovární komín šplhající do nebeských výšek. Mohutná stavba staré fabriky. Za řekou schoulený velký areál v Bílém Potoce. Na první pohled jedna z mnoha opuštěných textilek. Pod rukama zkušených strojařů tam ale ožívají dějiny. Otec a syn Šerclovi v továrně, díky jejich přičinění čerstvě prohlášené za kulturní památku, znovu vdechují život vysloužilým válečným strojům.

Od závoďáků k tankům

„Restaurujeme historickou techniku, zejména letecké a tankové motory,“ vysvětluje starší ze Šerclů, Ilja.
Právě on byl tím, kdo jako první přičichl k vůni benzinu. „Od roku 1975 jsem byl motorářem v bývalém závodním týmu Racing team Liberec, za který jezdili Tomášek, Enge, Vojtěch a Bareš. Motory jsem státní reprezentaci ladil pětadvacet let,“ vzpomíná Šercl starší. Pak přišla revoluce a poměry se změnily. Jeho práce už nebyla v týmu tolik třeba, a tak zvažoval, kam se vrtnout. V té době už kolem něj pobíhal synek, a protože zdělil lásku ke strojům po svém otci, daroval mu táta asi v šestnácti letech vysloužilý válečný veterán.
„Byl to vrak válečného transportéru, tak jsme ho začali s kluky dávat dohromady. A jednou to chytlo a rozjelo se,“ vypráví Pavel Šercl.
Lásku k historickým mašinám měl po tátovi, a tak neváhali ani chvíli a po revoluci se společně dali do díla. „Zjistili jsme, že je po opravách tankových motorů poptávka, tak jsme začali,“ říkají Šerclovi.
Nejdřív v Liberci, kde jim ale brzy začala být dílna těsná. A tak si v roce 2001 vyhlédli a koupili bývalou továrnu na přízi, která patřila Bytexu a naposledy firmě Mykana v Bílém Potoce.
„Získali jsme ji od správce konkurzní podstaty a spolu s ní krásný areál. Součastí továrny je i původní parní kotel, který funguje neustále 104 let.
Vyhasl pouze na jediný rok, když šla fabrika do konkurzu. Jen co jsme ji koupili, hned jsme ho zase zprovoznili a vyrábíme s ním teplo do všech prostor,“ líčí Šercl mladší.
Začali spolupracovat s Vojenským historickým ústavem, pro který zrestaurovali některé válečné stroje. Dnes si k nim dávají „oživit“ tanky nebo vozidla z války lidé z celého světa.
Nedávno například jejich mimořádných dovedností využil spoluzakladatel počítačového gigantu firmy Microsoft, Američan Paul Allen, který má v Seatlu významné letecké muzeum. Založil ho proto, že jeho otec byl válečným pilotem.

Dotažené k dokonalosti

„Elen koupil pro muzeum tank z Anglie, ale když ho přivezl domů, zjistil, že je nefunkční. Poslali ho k nám do Bílého Potoka a my jim ho vrátili funkční. Zhruba polovinu motoru jsme udělali novou a ještě přestavěli motor na nové palivo, protože to, které ho pohánělo za války, dnes už není běžně dostupné. Tak to děláme u velké části zakázek,“ vysvětlil Šercl.
Aby svou práci dotáhli k úplné dokonalosti, nakoupili z rušených továren i originální stroje, na kterých dokážou vyrobit součástky do historických motorů.
Za tátou a dědou už chodí okoukávat jejich um do dílny i nejmladší, tříletý Šercl. „Už se taky zajímá o to, co děláme, řekl bych, že už nám tady velí,“ směje se Pavel Šercl. Chce mu předávat všechny své zkušenosti. Stejně tak by rád naučil nějaké dovednosti třeba i učně ze strojírenských oborů.
„Čtyři roky jsem pracoval jako vedoucí odborného výcviku Na Bojišti v Liberci. Rád bych u nás ve fabrice umožnil studentům praxi, aby si osahali motory,“ přeje si Šercl.

Válečné unikáty v muzeu

Bílý Potok | Hbité stíhačky letící potemnělou oblohou, těžké bombardéry nesoucí zásilku, která má rozhodnout boj, vysílače, na kterých závisí život vojáků. To si vybaví návštěvníci muzea, které vzniká v továrně rodiny Šerclových v Bílém Potoce, asi třicet kilometrů od Liberce.
Jizerskohorské technické muzeum umožní lidem nahlédnout do zákulisí válečných bojů a za pár měsíců i do historie textilní výroby na Liberecku.
„V muzeu máme expozici leteckých motorů z Vojenského historického ústavu v Praze. Jde o vzácné exponáty, které nám zapůjčili, a my je budeme restaurovat. Mnohé z nich ještě nikdy nikdo neviděl a jde o unikáty,“ říká majitel muzea Pavel Šercl. Návštěvníci mohou obdivovat třeba část legendární německé stíhačky Messerschmitt 109, která létala ve druhé světové válce. Nebo motor z amerického bombardéru B17, sestřeleného na Mostecku. Další perlou ze sbírky je i pohon BMW Bramo z letounu Focke – Wulf Fw 200 Condor, prvního letadla, které v civilní verzi přelětělo bez přestávky Atlantický oceán, a další unikáty.
Každý zájemce si také vyzkouší, jaké to je sedět v kokpitu stíhacího letadla, protože v muzeu mají i letecký trenažér. „Expozici doplňujeme o výstrojový materiál a další zajímavosti,“ dodává Ilja Šercl.
Do konce roku chystají v Bílém Potoce další novinku.Připravují stálou výstavu o historii zpracování textilu, na které spolupracují s Národním technickým muzeem. „Ukážeme lidem třeba textilní stroje z roku 1910,“ slibují Šerclovi.