„V České republice se internetovému obchodu daří obecně, ať již u společností a podnikatelů, tak také u spotřebitelů. Počet e-shopů dosahuje závratných čísel a nakoupit se tedy v nich dá prakticky cokoli,“ potvrdil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
I v celoevropském průměru ovšem došlo během posledních let k nárůstu. V roce 2008 podíl elektronických prodejů na celkovém obratu podniků se sídlem v EU dosahoval 12 procent, v loňském roce už 17 procent. Zpráva Eurostatu připomíná i cíl Evropské komise na vybudování jednotného digitálního trhu, který by usnadnil e-commerce mezi členskými státy EU.
„Zatímco v roce 2014 prodávalo 18 procent podniků v EU elektronicky na svých domácích trzích, e-prodej do zahraničí byl omezenější: osm procent prodávalo online zákazníkům do jiného členského státu EU a pět procent zákazníkům v zemi mimo EU,“ popisuje zpráva evropského statistického úřadu. Česko bylo s 13 procenty podniků prodávajících do ostatních států EU za Irskem a Belgií. „Přeshraniční prodej, který je v Česku z pohledu EU specifický velkým procentem prodejců dodávajících zboží na Slovensko, čeká v nejbližších letech jistě citelný vzestup,“ doplnil Vetyška.
e-commerce |