V pekingském metru budou před vstupem snímat otisky a skenovat tváře

V pekingském metru budou před vstupem snímat otisky a skenovat tváře

V pekingském metru budou před vstupem snímat otisky a skenovat tváře Zdroj: Jorge Láscar, CC BY 2.0

V pekingském metru budou před vstupem snímat otisky a skenovat tváře
V pekingském metru budou před vstupem snímat otisky a skenovat tváře
V pekingském metru budou před vstupem snímat otisky a skenovat tváře
V pekingském metru budou před vstupem snímat otisky a skenovat tváře
5
Fotogalerie

V čínském Pekingu chystají rozšíření bezpečnostních opatření. Do místního metra se cestující dostanou až po sejmutí otisků dlaně a naskenování tváře, informuje internetový deník China Daily.

Ačkoli jde o citelný průnik do soukromí cestujících, je zdůvodňován jen těmi nejlepšími úmysly v podobě vylepšení efektivity dopravy a snížení nákladů. Nesporným faktem však je, že po zavedení se vlaky podzemní dráhy svezou jen ti, kdož budou ochotni poskytnout své biometrické údaje. Naproti tomu nejrůznější bezpečnostní složky budou mít naprosto přesný přehled o tom, kdy a kde konkrétní osoba vstoupila do stanice metra.

Zavedení dvoufaktorového biometrického ověření oznámil minulý čtvrtek během výstavy International Metro Transit Zhang Huabing, vedoucí oddělení vývoje podzemní dráhy v Pekingu, provozující většinu tratí ve městě. Technologie rozpoznávání tváří pak samozřejmě umožňuje sledovat pohyb cestujících pomocí kamer.

Realizace těchto opatření si vyžádá stavbu speciálních turniketů nové generace ve všech 370 stanicích na 22 linkách podzemní dráhy. Jejich osazování začne letos, s dokončením se počítá do konce roku 2019.

Jízdné bude účtováno na základě identifikace cestujícího, kterému bude příslušná částka stržena z jeho bankovní karty. V současnosti pekingská podzemka přepraví v pracovní dny průměrně deset milionů cestujících, což bude na biometrické terminály klást vysoké nároky z hlediska rychlosti a spolehlivosti.

Wang Jianwei, vedoucí železničních projektů firmy Huawei, uvedl, že zvolená technologie je dostatečně vyspělá a může být široce použita v systému metra.

Využití biometrických technologií není v Číně zdaleka ojedinělé – například v Šanghaji se cestující při vstupu do metra ověřují otiskem dlaně. Ten je následně porovnán s databází a v případě shody je cestující propuštěn přes turniket. I v tomto velkoměstě však uvažují o zavedení systému rozpoznávání tváře.

Zavádění těchto technologií však vyvolává oprávněné obavy z dalšího narušení soukromí a sledování osob ze strany státu. Lze ale předpokládat, že čínští občané jsou více zvyklí na podobné dohledové techniky. Například čínské orgány činné v trestním řízení mají povolení ke snímání všech obličejů a poznávacích značek vozidel v Pekingu, přičemž tuto technologii obhajují snahou o omezení kriminality.

Článek vyšel na serveru VTM >>>