Vědci potvrdili, že ve splývající kupě galaxií byl objeven rádiový relikt

Ve splývající kupě galaxií byl objeven rádiový relikt

Ve splývající kupě galaxií byl objeven rádiový relikt Zdroj: NASA

Ve splývající kupě galaxií byl objeven rádiový relikt
7
Fotogalerie

Když zkoumáme oblohu v oblasti rádiového záření, nacházíme tam rozmanité věci. Jsou mezi nimi i takzvané radiové relikty – rozptýlené zdroje synchrotronového záření. Tato záření vysílají elektricky nabité částice, které se pohybují extrémními rychlostmi v magnetickém poli.

Když zkoumáme oblohu v oblasti rádiového záření, nacházíme tam rozmanité věci. Jsou mezi nimi i takzvané radiové relikty (anglicky radio relics). Jde o rozptýlené zdroje synchrotronového záření protáhlého tvaru, které se nacházejí v okrajových oblastech kup galaxií.

Synchrotronové záření vysílají elektricky nabité částice, jakou jsou například elektrony nebo protony, které se pohybují extrémními rychlostmi v magnetickém poli. Takové podmínky je možné vytvořit v pozemských urychlovačích, synchrotronech, ale objevují se i v okolním vesmíru, kde pak pozorujeme synchrotronové záření.

Rádiové relikty vznikají například při splývání kup galaxií. Při těchto událostech, které probíhají v měřítcích naprosto kolosálních rozměrů, dochází ke splývání plynu galaktických kup.

Tím se vytvářejí rázové vlny a také se objevuje synchrotronové záření, které vysílají urychlené částice galaktického plynu. Rádiové relikty mají v takovém případě tvar jednoho nebo dvou symetricky uspořádaných oblouků, které se objevují na okrajích kup galaxií.

Odborníci znají takových rádiových reliktů zatím jen velmi málo. Každý nový rádiový relikt přináší zajímavé informace, které by mohly přispět objasnění mechanismu vzniku rádiových reliktů i procesů doprovázejících splývání kup galaxií.

Astrofyzička Ruta Kale z Národního centra pro radioastronomii v indickém Puné a její tým prozkoumali podezřelý rádiový objekt ve vzdálené kupě galaxií PLCK G200.9−28.2. Pozorování této kupy galaxií v rentgenové oblasti záření ukázala, že kupa pravděpodobně právě splývá s jinou kupou. Nakonec se jim podařilo přesvědčivě potvrdit, že zmíněný rádiový objekt v této kupě galaxií skutečně představuje rádiový relikt.

Badatelé pozorovali kupu galaxií PLCK G200.9−28.2 indickou soustavou radioteleskopů Giant Metrewave Radio Telescope (GMRT) poblíž Puné, která pracuje v oblasti metrových vlnových délek, a také americkou soustavou radioteleskopů Karl G. Jansky Very Large Array, která se nachází ve státě Nové Mexiko.

Objevený rádiový relikt tvoří jeden monumentální oblouk o rozměrech přibližně 3,26 krát 0,91 milionu světelných let.

Přesto jde o zatím nejmenší rádiový relikt, jaký jsme ve vesmíru objevili. Jeho struktura odpovídá tomu, že jde o rázovou vlnu vytvořenou splýváním kup galaxií.

Více zajímavostí ze světa vědy a techniky najdete na serveru VTM.cz>>>