Vědci představili nový typ nabíječky pro elektromobil

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu Zdroj: profimedia.cz

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu
3
Fotogalerie

Nabíječka podle vědců vyniká nejen efektivitou, ale také mnohem menšími rozměry. Nabíjení elektromobilů navíc prý může být rychlejší a stanice levnější.

 

Vědci z North Carolina State University (NCSU) představili nový typ nabíječky pro elektromobily, který má lepší efektivitu než současné nabíječky na trhu a zároveň je opravdu výrazně menší.

Vzhledem k tomu, jak rychle roste počet elektromobilů po celém světě, jsou nabíječky důležitou částí celé infrastruktury. Doma vám sice bude stačit i obyčejná zásuvka, která elektromobil nabije přes noc, ale na cestách je výhodné používat rychlé a výkonné nabíječky, které v případě potřeby nabijí elektromobil za desítky minut. Tesla je známá svými Superchargery, které mají vysoký výkon a jejich počet se rychle zvyšuje. V tomto případě jde ale o univerzální prototyp, který ukazuje, kam se výkonné nabíječky budou ubírat do budoucna.

Efektivnější a menší

Vědci se pyšní tím, že už v této fázi je prototyp s technologií MVFC (Medium Voltage Fast Charger) 10× menší, než jsou současné nabíječky na trhu. Zároveň je ale efektivnější, protože má o 60 % menší ztrátu energie při nabíjení.

Zatímco klasické nejmodernější dostupné 50kW nabíječky kombinují transformátor s hmotností kolem jedné tuny a oddělenou rychlonabíjecí částí s hmotností od 200 do 600 kg, nově vyvinutá nabíječka má hmotnost pouze 100 kg. Navíc nevyžaduje betonovou zeď pro instalaci, ale vystačí si i s mnohem menší tyčí.

Nabíječka funguje s běžnými 480 V ze sítě a prototyp ukazuje, že i s celkovou efektivitou přeměny elektrické energie se dá šplhat ještě výše. Nejlepší transformátory s nabíječkou dosahují celkové efektivity až 93 %, vyvinutý prototyp se ale už nyní dostal na 97,5 %, takže ve výsledky se dostane o trochu více energie do baterie automobilu v kratším čase a vlastně i za nižší cenu.

Výkonnější nabíječky ve vývoji

Protože si vědci novou technologii s využitím speciálních polovodičů (wide-bandgap semiconductor) na „menší“ nabíječce, už se pochopitelně pustili ještě do mnohem výkonnějších, které budou na úrovni například Superchargerů.

V plánu je tak další úroveň v podobě 350kW nabíječek, které navíc bude možné stavět v rámci většího počtu na jednom místě. Zatím se uvažuje o 1MW instalacích s několika nabíjecími porty.

Je jasné, že technologie samotná nestačí a tak i samotní vědci hledají partnery, se kterými by dostali prototyp do finálního stádia výroby a posléze také na trh.

Tesla už totiž není jediná, kdo si staví vlastní síť rychlonabíječek a velké automobilky už si rozjíždí vlastní sítě a dokonce se i spojují, aby zákazníci měli k dispozici rychlou nabíječku skoro všude. Právě automobilky a poskytovatelé elektrické energie jsou hlavní cílovou skupinou, která by takové efektivní a malé nabíječky určitě kupovala.

Takřka všechny automobilky oznámily velký přechod na elektromobily, takže výkonných nabíječek rozhodně nebude nikdy dost a bude po nich velká poptávka.

Článek vyšel na serveru VTM >>>