Vědci ví, proč se chřipka typu B šíří jen mezi lidmi

Chřipka

Nová studie odhalila, proč se vir chřipky typu B předává jen mezi lidmi. Toto zjištění do budoucna pomůže i ke kontrole nad každoročními chřipkovými epidemiemi.

Léto končí a před námi je zase podzim, se kterým přichází hrozba chřipkové epidemie. Když se začne mluvit o chřipkách a epidemiích, prvním nápadem na obranu bývá očkování. Avšak abychom dokázali vytvořit správnou a funkční vakcínu, potřebujeme mít o onemocnění co nejpřesnější informace.

Vědci z Rutgers University a University of Texas se ve své studii zaměřili na zjištění příčiny, proč se vir chřipky typu B šíří jen v lidské populaci. Doufají také, že jim pochopení vlastností chřipky typu B pomůže poznat, jak ostatní kmeny překonávají hranice různých druhů – nejčastěji chřipka typa A.

Zakašlat prosím!

Přijdete k doktorovi a verdikt zní chřipka. Často tak označujeme jen obyčejné nachlazení, avšak chřipka je mnohem vážnější. Tato nakažlivá nemoc je způsobena virem RNA a má tendenci se rychle šířit světem. Známe několik chřipkových epidemií či pandemií, které byly pro miliony lidí smrtelné.

Většina těchto epidemií se přičítá chřipce typu A, která sice nejčastěji postihuje ptáky a savce, ale zároveň je schopná rychle mutovat, takže si najde i jiné cíle. S chřipkou typu C se setkáváme u lidí a prasat, zatímco typ B je nakažlivý jen pro lidi. Právě proto se snahy vědců zaměřily pouze na tento typ.

Organismus napadený virem chřipkyOrganismus napadený virem chřipkyOrganismus napadený virem chřipky

Při studování viru vědci použili rentgenovou krystalografii – rentgenovou strukturní ananlýzu (Wiki). Tato metoda umožňuje vytvořit prostorovou strukturu molekul. Krystal studované látky je ozařován rentgenovým zářením a působí jako mřížka, která ohýbá paprsky záření. Ty pak dopadají na stínítka, na nichž vzniká unikátní ohybový vzor. Počítač následně připraví mapu elektronové hustoty a syntézou výsledných dat vytvoří skutečný 3D model molekuly.

Díky tomu mohli vědci z trojrozměrného modelu odhalit vztah mezi virem chřipky, bílkovinami a proteinem, který bojuje s infekcí. Protein viru chřipky typu B (NS1B) se váže na bílkoviny lidského hostitele. V těchto bílkovinách se nachází protein ISG15, který je důležitý k reakci organismu proti těmto virům. Avšak jejich navázáním je vir zbaví pohyblivosti a tím zabrání, aby proti němu mohl organismus včas zareagovat.

Trojrozměrný model viru chřipky navázaného na lidské bílkovinyTrojrozměrný model viru chřipky navázaného na lidské bílkovinyTrojrozměrný model viru chřipky navázaného na lidské bílkoviny

Proč se člověk nakazí a zvířata ne

Studie pod vedením profesora Gaetana Montelioneho odhalila, že příčinou, proč se chřipka typu B objevuje jen u lidí, je unikátní molekulární struktura malé části proteinu ISG15. Ta umožňuje vytvořit vazbu na protein viru chřipky typu B. Žádný jiný druh, kromě subhumánních primátů, není schopný protein NS1B navázat. Tudíž ani není schopný nakazit se tímto typem chřipky.

Výsledky studie by mohly pomoci kontrole případných hrozících pandemií a vytvoření efektivnějších léčiv. Zajímavý byl také poznatek, že některé lidské bílkoviny aktivující obranné mechanismy, které vir napadá, jsou důležité i v oblasti zkoumání rakoviny.