Vědci zjistili, že spermie v pohybu „klame tělem“

Spermie

Spermie Zdroj: shutterstock.com

3D pohyb spermie
2
Fotogalerie

Optická iluze. I tak by šlo shrnout po více než tři století známou poučku o způsobu pohybu spermií – tedy že se mrskáním bičíku šinou vpřed. Tvrdí to alespoň výzkumníci z University of Bristol a Universidad Nacional Autónoma de México. Ti způsob pohybu mužské pohlavní buňky podrobili 3D mikroskopii a ta odhalila pohyb vpřed pomocí rotace.

Vědci využili vysokorychlostní kameru zaznamenávající 55 tisíc snímků za sekundu a mikroskop vybavený speciálním piezoelektrickým zařízením, které ve vysoké frekvenci pohybovalo vzorkem nahoru a dolů – díky tomu nedošlo ke gravitačnímu zkreslení pohybu spermie. Právě to totiž vedlo k dosavadnímu nepřesnému popisu pohybu jako „mrskání ocásku zprava doleva, které vyvolává hadovitý pohyb“.

3D pohyb spermie3D pohyb spermie|polymaths-lab.com

Studie odhalila, že ve skutečnosti ocásky spermií kmitají jen na jednu stranu. Aby kvůli této nedokonalosti buňka neplavala v kruzích, rotuje podél své osy, a vývrtkovitě se tak sune vpřed. „Je to podobné, jako když si vydry hrají ve vodě. Ocasem kmitnou jen jedním směrem, ale aby pluly rovně, protočí se,“ vysvětlil matematik a jeden z autorů studie Hermes Gadelha z Bristolu.

Dodal, že právě rychlost tohoto kmitání a točení způsobuje při zkoumání klasickými mikroskopy vznik optické iluze, poprvé popsané v sedmnáctém století průkopníkem v mikroskopii Nizozemcem Antoni van Leeuwenhoekem. Odhalení, které publikoval časopis Science Advances, patrně rovnou zamíří do učebnic biologie, kde van Leeuwenhoekův popis dále upřesní.

Vědci zároveň doufají, že jim toto zjištění pomůže v boji proti snižující se mužské plodnosti. „Více než polovina případů neplodnosti párů je na straně mužů. Porozumění spermii je nutné pro vývoj dalších diagnostických, případně terapeutických metod,“ dodal Gadelha.