Velké firmy objevily kouzlo startupů a technologických inkubátorů

Důkazem nového trendu může být nedávno uspořádané první pražské Startup Forum společnosti SAP, na konci června spuštěný akcelerátor Wayra společnosti Telefónica nebo nově otevřený inkubátor Hub:raum pro CEE německého Deutsche Telekom v Krakově. Firmy v nich rozvíjejícím se projektům poskytují nejen prostředky, ale také prostory nebo mentoring jejích vedoucích pracovníků.
„Nejatraktivnější část SAP Startup programu je v tom, že mladé firmy získají možnost prodávat našim zákazníkům v globálním měřítku. Ve chvíli, kdy vyvinou řešení na SAP Hana a prokážou jeho funkčnost, tak vstupují do fáze komercializace,“ vysvětluje Barbora Calaba ze společnosti SAP.
projekty bez limitů
„Je logické, že s opravdu novým přístupem a pohledem na věc mohou přijít především lidé, kteří nejsou součástí velkých firem v oboru a nejsou tedy raněni profesní slepotou,“ uvedla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. T-Mobile již například v roce 1997 založil T-Venture fond, který ročně spolufinancuje zhruba dvacet projektů. Momentálně je v jeho portfoliu 80 firem.
Projekty v akademii Wayra například nejsou nijak limitovány či svazovány interními regulacemi Telefóniky, nemusí dokonce ani spadat do oblasti telekomunikací či IT. Výměnou za podporu a investici pak získává Telefónica v projektech zpravidla pěti až desetiprocentní podíl.
Obdobné programy mají podle Barbory Calaba smysl i pro firmy, které mají silnou technologii, ale slabší prodej. Speciálně pro české firmy prý mají vysokou přidanou hodnotu, neboť jim prodeje příliš nejdou. Existují však samozřejmě výjimky.