Vyhlášené burzy jsou minulostí, dostihy se do Slušovic vrátily | E15.cz

Vyhlášené burzy jsou minulostí, dostihy se do Slušovic vrátily

Světlana Divilková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Kdysi slavné městečko se opět probouzí k životu. Do Slušovic míří lidé za zábavou.

V osmdesátých letech minulého století jezdily o víkendech do Slušovic desetitisíce lidí z celého kraje. Část z nich se těšila na dostihy, většinu ale lákaly vyhlášené slušovické burzy, kde se prodávalo nedostatkové zboží. Po rozpadu zdejšího agrokombinátu začaly Slušovice ztrácet svůj lesk a trvalo téměř dvě desetiletí, než začalo znovu ožívat svého času nejmodernější dostihové závodiště.
Dostihovou dráhu ve Slušovicích se v roce 2006 rozhodl znovu oživit trenér Radek Vraj, který stál u založení občanského sdružení Dostihy Slušovice. Obnovený areál už byl dokonce ve filmu. Pro natáčení scén z dostihů si ho vybrali tvůrci seriálu Ve znamení koně.

Čtyřikrát do roka

A na dostihy, které se konají čtyřikrát do roka, jezdí okolo tří tisíc návštěvníků. Do budoucna by se měl počet dostihových dnů zvýšit na šest.
Na dráze vysypané pískem je živo každý den. Trénují tady koně z nedalekých stájí na Březové. Trenér Jan Demela tam chová devět a trenér Radim Bodlák dokonce patnáct koní.
„Trénují denně. Na písek k nám jezdí trénovat i Holčák a další známí trenéři z Moravy,“ prozradil Zdeněk Karlach z občasného sdružení Dostihy Slušovice, které se o rozvoj dostihového areálu stará.
Cílem sdružení je přitáhnout výborné koně a jezdce. Karlach tvrdí, že Slušovice mají v současné době jednu z nejvyšších návštěvností v republice. Letos v srpnu, kdy dostihová dráha slavila třicetileté výročí od založení, přijelo deset tisíc návštěvníků. Rok 1986, kdy na Velké ceně Rovnosti bylo pětapadesát tisíc diváků, však Slušovičtí rozhodně nepřekonají. „Jádro dostihových diváků je pořád stejné. Ostatní lidi lákaly zdejší burzy s tuzexovým zbožím,“ míní Karlach.
Závodiště ve Slušovicích nyní patří do kategorie B, ve své třídě je jediné. Před ním jsou jen Velká Chuchle, Pardubice, Karlovy Vary a Most.
Aby do Slušovic začali znovu jezdit majitelé koní, trenéři a žokejové, muselo občanské sdružení získat peníze na úpravy dostihové dráhy. „Trávník byl ve špatném stavu, pětadvacet let se o něj nikdo nestaral. Dostihový ovál je vybudovaný na navážce, v podloží je tvrdá jílovitá půda. Bylo nutné zem provzdušnit a pravidelně hnojit. K lepší kvalitě trávníku ve vnitřním oválu, kde se konají překážkové závody, přispěl nový systém zavlažování,“ vysvětlil Karlach.
Trysky, které jsou ukryté pod zemí, vyjíždějí nahoru podle toho, jak je pracovník přes počítač naprogramuje. Jde o nejmodernější systém v republice.
Kvalita trávníku je důležitá hlavně pro majitele a trenéry koní. Pokud je trávník ve špatném stavu, hrozí zvířatům zranění. „Za poslední dva roky se stav závodiště výrazně zlepšil. Trávník je kvalitnější, takže hrozí míň natažených šlach a míň nebezpečných pádů. Pořídili jsme i mobilní zástěnu a techniku na manipulaci s koněm. Takže pokud dojde k ošklivému zranění a kůň musí být utracen, neděje se to před očima diváků. Jsou tady kvalitnější bariéry i lepší a méně nebezpečné překážky,“ shrnul své zkušenosti hlavní veterinář dostihů Dominik Gregořík.

Přímý přenos ze závodů

Za poslední rok se změnilo i zázemí dostihového areálu. Koně mají nové boxy. Místo původních čtyřiatřiceti jich je sedmapadesát. Nové je i místo na sprchování koní. Jezdci chodí do nové vážnice. A VIP hostům slouží nové prostory v dominantě celého závodiště, kde jinak funguje diskotéka Sud. Budovu znovu otevřeli letos v březnu po dvou letech od ničivého požáru, který diskotéku zcela zlikvidoval. V přízemí je pivnice, v kavárně a restauraci přibudou k prosklenému výhledu televizory s přímým přenosem ze závodů.
V plánu na příští rok je další vylepšení zázemí pro diváky. Město Slušovice získalo jednu diváckou tribunu v dražbě a po její rekonstrukci budou pod tribunou vybudovány nové veřejné toalety, kanceláře a sklady. Ostatní tribuny však nevlastní město, a tak zůstávají v původním, značně zchátralém stavu.
„V minulých letech město dalo do dostihového areálu asi pět milionů korun. Důležité bylo, že se radnici podařilo získat podporu kraje,“ uvedl bývalý starosta Slušovic František Pavelka.
Současný starosta Petr Hradecký doplnil, že město přistoupilo v minulých letech k dlouhodobému pronájmu pozemků od všech vlastníků. Jinak by ani nebylo možné dostihy provozovat. Roční pronájem pozemků stojí město 185 tisíc korun. A například letos dalo dvě stě tisíc korun na provoz dostihové dráhy. Radnice se například stará o údržbu zeleně a úklid po dostizích.
A jaký je turistický potenciál dostihového areálu ve Slušovicích? Podle ředitelky Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dany Daňové má slušovická dostihovka velký význam nejen pro tuto část Zlínského kraje. Důležité je myslet při revitalizaci závodiště především na diváky. „Co pomohou kvalitně obsazované dostihy, když si návštěvníci nebudou mít možnost sednout na slušné tribuny a mít k dispozici potřebné sociální zázemí? Pokud navíc kromě dostihů areál nabídne i další atrakce, určitě sem budou mířit hosté ve stále větším počtu,“ uvedla Daňová, která zažila i dobu největší slávy Slušovic. Chodila na dostihy i na proslulé burzy. „Tehdejší dostihy, to byla událost neuvěřitelného formátu. Neznám nic v našem kraji, co bych k nim mohla přirovnat,“ tvrdí Daňová.

Historie slušovického závodiště

O stavbě dostihového areálu rozhodli šéfové slušovického družstva v roce 1980, kdy vizovická dráha přestala vyhovovat jak velikostí, tak i parametry. Hlavním iniciátorem výstavby byl Josef Čuba, bratr předsedy družstva Františka Čuby.
První slušovický dostih slavnostně odstartoval v neděli 23. srpna 1981 režisér z nedalekých zlínských filmových ateliérů, národní umělec Karel Zeman.
Slušovická dráha jako jediná v republice má klopené oblouky. Po obvodu měří téměř jeden a půl kilometru. Šířka dráhy je třiadvacet metrů, z toho pět metrů vnějšího obvodu tvoří písková tréninková dráha. Uvnitř travnatého oválu je šestnáct překážek -živých plotů. V ploše jsou také dvě jezírka, která shromažďují spodní vodu. Uprostřed dráhy časem vzniklo devítijamkové golfové hřiště.

Autor: Světlana Divilková

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video