Vykáceli aleje, teď budou sázet

Před dvěma roky se u Kašperských Hor kácelo, až z toho byla pokuta. Teď tam chtějí silničáři sázet.

„Stromy patří do lesa a ne k silnici, která je úzká a dost frekventovaná,“ ozývalo se před dvěma roky z kašperskohorské radnice. Tehdy dostalo město za vykácení stromů ve Vimperské ulici stotisícovou pokutu a případ rozdělil tamní obyvatele na dva tábory. Jedni kácení obhajovali s tím, že silnice bude bezpečnější, jiní se zase domnívali, že likvidace stromů bylo barbarstvím.

„Bývalé vedení města se v roce 2001 se silničáři dohodlo na tom, že bude pečovat o zeleň, která je ve Vimperské ulici ještě na území města. Tahle péče se nám docela vymstila,“ řekla tehdy starostka Kašperských Hor Věra Balounová. Hlavně bezpečný provoz Nyní chtějí klatovští silničáři vysázet v lokalitě stromořadí o délce zhruba dvě stě kilometrů. „Uspěli jsme s ojedinělým projektem a díky dvacetimilionové dotaci z Evropské unie ošetříme stromy a vysázíme nové tak, aby neohrožovaly provoz,“ uvedl ředitel klatovské správy a údržby silnic Jiří Velíšek.

Silničáři s projektem uspěli u Státního fondu životního prostředí a získali jeho prostřednictvím evropské dotace. Na Klatovsku peníze postačí na komplexní obnovu stromořadí u krajských silnic kolem Kašperských Hor. I silničáři se na Klatovsku stávali terčem ekologů a ochránců přírody. „V padesátých letech se trhaly křížky u silnic, teď jsou na řadě aleje,“ podotkl na konto silničářů zoolog Ivan Lukeš. „Regenerace stromů? Proč ne. Ale nechávat u silnice staré stromy je podle mě nezodpovědnost,“ míní Pavel Janoušek ze Sušice.

Ředitel silničářů plánuje, že s úpravou alejí by mohli silničáři začít na podzim. Odstranit by měli asi tisíc špatných a nebezpečných stromů, stejný počet kmenů čeká prořezání a další úpravy. „Vysadíme také tisícovku stromů tam, kde to je bezpečné pro silniční provoz,“ uvedl Velíšek. Podle něj se k obnově vyjadřovala kvůli bezpečnosti také policie.