Výletní loď Máj je opět v provozu
Ideou celé rekonstrukce bylo, vrátit Máji původní podobu z konce padesátých let, kdy byla loď uvedena do provozu, současně však provést modernizaci veškerých technologií. Srdce Máje, dva dieselové motory byly repasovány a díky prosklené strojovně jsou nyní vystaveny na odiv pasažérům. Zcela nové je ovládání převodových skříní motorů, ale i kormidel. Výměnou prošla také elektroinstalace, požární signalizace a hlavně desítky kilometrů kabelů, které jsou nyní samozhášecí a vyhovují tak nejpřísnějším námořním normám.
Máj tak pod renovovaným kabátem ukrývá velmi moderní technologie na jejichž výběr a zejména správnou instalaci dohlížela nezávislá inspekční společnost Československý Lloyd. Opravená loď je proto nejen krásná, ale zároveň splňuje i ta nejpřísnější, dnes vyžadovaná, pravidla pro provoz a bezpečnost říční plavby a v některých případech i plavby námořní. Konečné náklady na jeho rekonstrukci, i z výše uvedených důvodů, přesáhly 5 mil. Kč.
Na hladinu Máchova jezera se Máj vrátil za pomoci dvou těžkotonážních jeřábů v neděli 27. dubna letošního roku. Ihned poté byl odtažen do přístaviště, kde dva měsíce probíhala instalace nových technologií, oken, motorů či zrekonstruovaného mobiliáře a obložení. Modernizace se nevyhla ani toaletám na zádi a baru na přídi lodě.
Máj tedy opět převáží turisty v rámci vyhlídkových okružních plaveb po Máchově jezeře a díky modernizaci interiéru a vybavení je nyní dobře připraven i na firemní a soukromé akce, oslavy, ale i školní výlety.
Lodníci se přes zimu nenudili
Máj měl být původně rekonstruován v některé z tuzemských loděnic. Související doprava by však celý projekt výrazně prodražila, a tak kompletní rekonstrukce probíhala přímo u Máchova jezera v dokském jachtklubu, sousedícím s Regatou Máchovo jezero, a.s., která loď vlastní a provozuje. Díky tomu se na rekonstrukci z převážné části podíleli přímo zaměstnanci Regaty Máchovo jezero, mezi kterými nechyběli lodníci ani kapitáni z Máje, kteří k němu získali ještě bližší vztah než kdy předtím. Téměř cokoliv na co se dnes podívají, prošlo jejich rukama a to včetně renovovaných interiérů a mobiliáře. Veškeré dřevěné prvky byly, v rámci zachování původních materiálů a barev, pečlivě restaurovány v truhlárně přímo u přístaviště. Zcela odstraněno bylo pouze umakartové obložení, které bylo nahrazeno modernějšími materiály, vyhovujícími dnešním protipožárním předpisům.
Staronový bar
Cestující si na novém Máji budou užívat i některé z novinek. Mezi největší patří dřevěný bar na přídi, který na původním Máji sice byl, ale neplnil svou funkci. Zrekonstruovaný a vybavený novými technologiemi je nyní připraven osvěžit jak běžné pasažéry, tak i hosty firemních akcí či oslav. Svou premiéru absolvoval Máj již koncem června, kdy se na něm konala první svatba.
Nezničitelné "matesy"
O pohon Máje se starají dva dieselové, vodou chlazené, šestiválcové motory M634 o celkovém výkonu 308 kW. Oba sice společně s převodovými skříněmi prošly generální opravou a dostaly nový nástřik, předchozí léta provozu na nich však překvapivě nezanechala téměř žádné negativní stopy. Stejné tipy motorů se montovaly také do nákladních vozů Liaz alias „trambus“ či „mates“.
O Máji |
---|
Motorová loď Máj je největší ze čtyřčlenné flotily výletních lodí na Máchově jezeře. Byla vyrobena v loděnicích Štěchovice přímo pro Máchovo jezero, je jediná svého druhu na světě a spuštěna na hladinu jezera byla na jaře roku 1959. Celkové rekonstrukce se tedy Máji dostalo k 55. výročí prvního spuštění na vodu. Svou premiéru v roce 1959 si Máj odbyl ve Starých Splavech. |