Vzhůru nohama? Radnici čeká audit

Světlana Divilková
Zlínská radnice hlásí, že přišel čas pro audit. Prověrka se bude týkat hospodaření v letech 2002-2010.

Mnohé politické kritiky by zajímalo, jak zlínská radnice v posledních letech hospodařila se svým majetkem. Odpovědi nejen jim má přinést audit, který chce zadat současné vedení radnice. Zaměří se zejména na prodeje, směny a dlouhodobé půjčky nemovitého majetku, který město vlastní.

„Audit ještě nikdo nezadal. Rada města pověřila jednáním v této záležitosti primátora Miroslava Adámka. Firma pro audit je vybraná, primátor ale ještě zvažuje další možnosti a nabídky, takže může dojít ke změně, což by se projevilo ve snížení ceny za audit. Firmu, která audit provede, budeme znát do měsíce,“ uvedl na konci března mluvčí zlínské radnice Zdeněk Dvořák.

„K rozhodnutí zadat audit nás vedlo podezření, že v řadě případů se s majetkem Zlína nehospodařilo ve prospěch obyvatel. Audit tato podezření buď potvrdí, nebo vyvrátí. Podle výsledků, které přinese, budeme poté postupovat,“ uvedl primátor Miroslav Adámek. Audit se bude zabývat předchozími dvěma volebními obdobími, tedy roky 2002-2010.

Že by populismus?

„Přijde mi zvláštní, že audit budou zadávat teď, rok a půl po volbách. Měl být hotový do léta 2011, aby současní radní zjistili, kde se dřív případně dělaly chyby, a mohli říct, že budou pokračovat v jiném duchu. Z tohoto postupu je zřejmé, že se čeká na vhodnou dobu, kdy audit zveřejnit. Považuji to za jistou formu kampaně před krajskými volbami,“ uvedl bývalý ekonomický náměstek Miroslav Hladík. Podobný názor má i další bývalý náměstek Martin Janečka.

„Je to stále jenom kritika bývalé radnice, očerňování bývalých radních. Ale nové vedení radnice nic zásadního nerozhoduje. Proč audit vyhlašují až rok a tři čtvrtě po volbách?“ ptá se Janečka.
Současné vedení radnice se brání konstatováním, že pokud by zadali audit hospodaření hned po volbách, stál by spoustu peněz a možná by nic nezjistili.

„Nedokázali bychom ho přesně zacílit, nasměrovat. Teď, když jsme zkušenější a zorientovali jsme se v hospodaření města, už víme, na co se zeptat. A proto se také zeptáme. Tím, že audit bude zaměřený na konkrétní oblasti, bude i levnější, protože nebude v tak velkém rozsahu. Také z tohoto důvodu je dobře, že jsme s jeho zadáním počkali,“ uvedl náměstek primátora Ondřej Běták.

Na zlínské radnici se před časem uskutečnil procesní audit. Jeho součástí bylo i dotazníkové šetření. Celkem 120 náhodně vybraných lidí odpovídalo na to, jak jsou spokojeni se službami magistrátu. „Pouze tři procenta klientů hodnotila odbornost a profesionalitu úředníků negativně,“ uvedla tajemnice magistrátu Helena Eidová. Procesní audit byl součástí dvouletého projektu nazvaného Zvýšení efektivity veřejné správy vykovávané Magistrátem města Zlína. Na tento projekt získalo město dotaci z Evropského sociálního fondu.

Změny v odborech

Po dokončení projektu se výrazně změnil organizační řád zlínského magistrátu. Došlo ke zrušení některých odborů či oddělení, sloučení stávajících a také ke zřízení nových. Jednou z významných změn bylo vyčlenění oddělení dopravy z odboru dopravy a silničního hospodářství a jeho zařazení do odboru stavebních a dopravních řízení.

Odbor dopravy skončil a evidence motorových vozidel přešla pod odbor občanskosprávních agend. Všechny investice nyní řeší jeden odbor.

Organizační změny ale ve svém důsledku zachovaly schválený plánovaný počet zaměstnanců zařazených do magistrátu ve výši téměř pěti set úvazků.