Vzniká třída malých géniů

Základní škola Československé armády otevře speciální třídu pro mimořádně nadané děti.

Šestiletý Marek Doležil už umí číst, psát, počítat, hrát šachy, projevuje hudební nadání. Prošel výběrem základní školy známé jako Osmička a stane se od září žákem speciální třídy pro děti s mimořádným nadáním. „Do školy se těším,“ říká Marek.

Škola vytvořila pro tuto třídu, ve které bude asi sedmnáct dětí, speciální učební plán pro jednotlivé předměty. Učitelé je nebudou zdržovat věcmi, které znají, ale rozvíjet jejich talent v různých oblastech. Je to první třída tohoto druhu v kraji. Další jsou pak v Olomouci a Praze.
„Prošli jsme celý populační ročník ve městě, to je asi šest set předškoláků,“ říká zástupce ředitele školy Jiří Rozehnal, který se věnuje nadaným dětem řadu let. Se speciálně vyškoleným psychologem loni navštívil všechny mateřské školy. „Vytipovali jsme děti s mimořádným nadáním. Se souhlasem rodičů jsme s vybranou skupinou dělali testy zaměřené na matematicko-logickou inteligenci,“ líčil Rozehnal. Mimořádně nadaných dětí jsou dvě až tři procenta. Stejně, jako je lidí s IQ nad 130.
Marek Doležil, kterého si frýdecko-místecká škola ‚Osmička‘ vybrala do první speciální třídy pro děti s mimořádným nadáním, chodí zatím do mateřské školy v části města Lysůvky. Učitelky jsou jím nadšené.
„Včera si stavěl z kostek dům a na svůj výtvor dal papír s nápisem Na staveniště vstup zakázán,“ líčí učitelka Alena Hrtánková. Dodává, že dobře četl už v pěti letech. Ve školce dostává úkoly navíc, aby se nenudil. Na rozdíl od některých jiných nadaných dětí ale není samotář. „Ve všem je aktivní, s ostatními dětmi si hraje a pomáhá nám s nimi. Nemá rád, když někdo nedodržuje pravidla. Je to takový náš malý pomocný učitel,“ říká Hrtánková. Když někdo zapomene text písničky nebo básničky, Marek pohotově napovídá. „Co jednou slyší, to si už zapamatuje. A má stále nepřeberné množství otázek,“ říká jeho matka Jana Doležilová.
O třídě pro tyto děti se dozvěděla ve školce od speciálně vyškolených učitelek.
Otevření třídy podporuje vedle magistrátu města také Mensa České republiky, neziskové sdružení lidí s IQ nad 130. Podílí se na vyhledávání talentovaných dětí, organizaci klubů i speciálních tříd ve školách. „Spousta nadaných dětí trpí nekvalifikovaným přístupem učitelů v běžných školách. Mnozí mimořádné talenty nerozvíjejí, nebo dokonce potlačují. ‚Ty už se nehlas‘, slyší často od učitelů,“ říká předseda Mensy Tomáš Blumenstein. Zdůrazňuje, že je důležité rozvíjet výjimečný talent v raném věku. „Na střední škole je už na to dost pozdě,“ dodává Blumenstein.

Nutnost rozvíjet talent

Zástupce ředitele ‚Osmičky‘ Jiří Rozehnal potvrzuje, že mimořádně nadané děti mívají v normálních školách problémy. „Protože se nudí, zlobí, mívají kázeňské problémy. Často k nám přecházejí z jiných škol, protože se nemohou domluvit s učitelkami,“ říká Rozehnal. Sám je členem Mensy. Ve škole, která má téměř devět set žáků, fungují dva kluby Mensy pro mladší a starší žáky. Dlouhodobé výzkumy ukazují, že výjimečně nadané dětí, které se kvůli nepříznivým okolnostem naučily potlačovat své schopnosti, si zvyknou pracovat v podvýkonu a často jim to zůstane. „Věříme, že v naší třídě děti v podvýkonu nikdy pracovat nebudou,“ ujišťuje Rozehnal.