Podle prvního scénáře americkořeckého herce Alexie Kaye Campbella ji pohledně a nenápaditě natočil Brit Simon Curtis. Ten se životopisným událostem věnoval i v Mém týdnu s Marilyn. Dáma ve zlatém ovšem víc než režisérovi patří producentovi Harveymu Weinsteinovi. I kvůli jeho zásahům se tak řadí mezi hollywoodské dojáky, které diváka vezmou na přísně střeženou prohlídku a nechtějí ho pustit k jediné samostatné myšlence.
Všudypřítomná hudba střídající smyčce a klavír nařizuje emoce, postavy rozdělené jasně na dobré a ošklivé pronášejí moudra o spravedlnosti (jejímž trumfem je nakonec i rekordní prodej obrazu Ronaldu Lauderovi). Víme, komu máme fandit (Američanům), víme, na koho máme bučet (na arogantní a chtivé zástupce Rakouska, země bývalých nacistů, která si nedokázala přiznat vinu). Víme, co si máme myslet.
Tento obraz má mělkou perspektivu a ještě je přetřený silným nánosem sentimentu, pohádkovosti a familiérnosti, kvůli níž nevynikne ani další dobrý výkon Helen Mirrenové, samozřejmě opět v roli protivné hrdé dámy se zlatým srdcem. Ryan Reynolds je jako její spoluhráč (očekávatelně) mdlý, jediný spravedlivý Rakušan v podání Němce Daniela Brühla působí neživotně, nápadné cameo Moritze Bleibtreua v roli Klimta publikum na Berlinale, kde měl film letos světovou premiéru, rozesmálo.
Několikaletá právní bitva, která se dala využít k méně jednoznačnému filmu o vině, traumatu a vlastnictví umění, postrádá napětí. O drama se tak musí starat melodramatické flashbacky z anšlusu a války. Ty sice nakonec dojímají nejvíc, ale také dost manipulativním způsobem. Klimtova dáma ve zlatém zůstává nestárnoucím a nezapomenutelným uměleckým dílem. Weinsteinova Dáma ve zlatém je pouhý kýč.
Dáma ve zlatém
(melodrama, USA/Velká Británie, 110 minut)
Režie: Simon Curtis
Hrají: Helen Mirrenová, Ryan Reynolds, Daniel Brühl, Max Irons
Hodnocení: 40 %