YouTube slaví desáté výročí. Portál s miliardou diváků vznikal na koleni

Sídlo YouTube

Sídlo YouTube Zdroj: CC BY-SA 2.0: jm3

Před 10 lety se začala psát historie jedné z nejnavštěvovanějších stránek současnosti. YouTube vznikl prakticky na koleni, zatímco dnes jej každý měsíc navštíví více než miliarda diváků.

YouTube letos slaví kulaté výročí, den 0. se odehrál před deseti lety. 14. února 2005 Chad Harley, Steve Chen a Jawed Karim zaregistrovali doménu youtube.com a v následujících několika měsících spustili zkušební verzi nového videoportálu, který chtěl zabojovat o kus tržního koláče se službami jako Metacafe, Dailymotion a dalšími, které se postupně začaly objevovat na internetu a nabízet prostor k uložení videa.

Do hry nakonec vstoupil i Google a spustil svoje multimediální úložiště Video. Na podzim roku 2006 však oznámil akvizici sílícího portálu YouTube a zaplatil za něj 1,65 miliardy dolarů ve vlastních akciích, čímž víceméně zpečetil osud veškeré ostatní konkurence, které k rozvoji chyběl strategický partner a investor podobného kalibru. Nutno podotknout, že tou dobou se mohl YouTube pochlubit 72 miliony diváků. Dnes jich je více než miliarda.

YouTube před deseti lety (Foto: Wikipedie)

YouTube sílil a díky Googlu a jeho reklamnímu systému začal vydělávat. Internetová jednička sice dodnes nezveřejňuje finanční údaje, jak se YouTubu vlastně daří, zastoupily ji ale analytické společnosti a jejich snad alespoň trochu věrohodné odhady.

Zatímco v roce 2008 se příjmy z videoreklamy odhadovaly na 200 milionů dolarů, za rok 2013 to je už 3,5-5,6 miliard dolarů dle zdroje výzkumu. Samozřejmě zůstává otázkou, jestli už je YouTube v černých číslech.

Ziskový je dle odhadů už roky, ale není jisté, jestli se už Googlu splatilo období prvních let, protože provoz služby velikosti YouTube si opravdu může dovolit pouze společnost se sítí datových center a vyrovnávacích CDN/cache serverů po celém světě. Takovou infrastrukturu dnes má pouze Google, přičemž ještě před pár lety mu musel i tak čas od času vypomoci třeba Akamai se svou vlastní internetovou distribuční sítí.

Dnes je YouTube podle Alexy druhou nejnavštěvovanější webovou stránkou na světě a může se pochlubit komunitou s více než miliardou diváků, kteří videa také sdílejí a komentují, YouTube je tedy vlastně druhá největší sociální síť na světě hned za Facebookem.

YouTubeYouTube | Reprofoto YouTube.comYouTube dnes

Portál dnes nabízí také vysílání vlastního živého videa, fušuje tedy do řemesla třeba Ustreamu, a loni pak začal v zámoří nabízet i svůj hudební paušál YouTube Music Key. Ambicí videoportálu je tedy vznik komplexního multimediálního hubu. Tento sen může ohrozit snad jedině Facebook, který sice nabízí z hlediska nahrávání, sdílení a sledování videa horší servis, ale jeho hlavní zbraní je bezprecedentní velikost.

Drobná investice z roku 2006 se však Googlu nesporně vyplatila. Zatímco Google za YouTube zaplatil něco málo přes jednu a půl miliardy dolarů, takový Facebook loni koupil komunikátor WhatsApp za sumu okolo 20 miliard dolarů.