Z Facebooku se stává mobilní firma, Instagram má 100 milionů uživatelů

Zdroj: Profimedia

Facebooku se daří dobře a postupně si buduje stabilní základy pro působení na mobilních zařízeních, která mají představovat jeho další budoucnost. Firma v prvním čtvrtletí tohoto fiskálního roku navýšila počet mobilních uživatelů, získala z nich více peněz, celkově zdravě roste, překonala odhady analytiků a letos hodlá hodně investovat do dalšího rozvoje. Roste i koupený Instagram.

Facebook má v současné době 1,11 miliardy uživatelů a rovných 751 milionů z nich je aktivních i na mobilních přístrojích. Zuckerbergově společnosti se tak stabilně daří toto číslo navyšovat – v meziročním srovnání je to růst o 54 procent. Roste i počet těch uživatelů, kteří k největší sociální síti světa přistupují pouze z mobilů a tabletů a klasickou verzi vůbec nepoužívají. Z loňských 83 milionů lidí je nyní 189 milionů.

Tržby Facebooku činily 1,46 miliardy dolarů, což je sice o něco méně, než v předchozím čtvrtletí (1,59 miliardy), ale zhruba o 400 milionů dolarů více, než ve stejném období před rokem. Na celkových tržbách se asi 85 procenty podílí peníze z různého druhu reklamy a zbytek pak tvoří mikrotransakce a další spíše doplňkové kanály.

Mobily z nuly na třicet

Na těchto příjmech z reklamy se pak 30 procenty podílí příjmy z reklamy na mobilních zařízeních. Facebooku se toto číslo daří rychle navyšovat – v předchozím čtvrtletí činil podíl 24 procent a ještě několik kvartálů nazpět firma z mobilů negenerovala nic. Společnosti se začínají vyplácet nové mobilní formáty, které postupně uvádí na trh, například zveřejňování reklamních sdělení přímo na hlavní zdi či propojování s mobilními aplikacemi dalších vývojářů.

Propojení s Facebookem už ostatně využívá 81 procent ze 100 nejpoužívanějších aplikací na iPhone a 70 procent ze 100 nejpoužívanějších aplikací pro Android. Zuckerbergův tým se aktivně snaží vývojářům mobilní programů zpřístupnit platformu Open Graph, díky které pak hraje důležitou roli i mimo své tradiční prostředí.

Facebook v posledním čtvrtletí uvedl několik nových služeb, zejména pak změněný „news feed“, vyhledávací nástroj Graph Search a prostředí Facebook Home pro Android. Tyto služby se ale prozatím nasazují postupně a průběh společnost příliš nekomentuje. Služba Home má být brzy nicméně hodně „tlačena“ a uživatelům Androidu bude nabízena k instalaci přímo v nainstalované aplikaci Facebooku.

Čtvrtletní zisk Facebooku se aktuálně usadil na 219 milionech dolarů, což je meziroční nárůst o 14 milionů. Firmě ale zároveň meziročně spadla marže o 10 procent – z 36 na současných 26 procent. To je dáno zejména tím, že Facebook výrazně investuje do nové infrastruktury (začíná například stavět čtvrté datové centrum za 300 milionů dolarů) a stále aktivně přijímá nové zaměstnance. Zástupci společnosti tento rok nazvali „rokem investic“.

Instagram má 100 milionů uživatelů

Velkou investicí je ostatně koupená obrázková sociální síť Instagram. Té se co do růstu daří dobře a aktuálně má 100 milionů uživatelů. „Když jsme Instagram koupili, měl kolem 22 milionů uživatelů. Dnes ho používá 100 milionů lidí. Instagram roste rychleji, než jak rostl Facebook v této velikosti (současné velikosti Instagramu),“ sdělil na konferenčním hovoru novinářům a analytiků šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Facebooku se daří i v dalších oblastech. Postupně se daří zefektivňovat reklamu (i díky zavedení placených příspěvků mezi běžné příspěvky uživatelů) a počet denně aktivních uživatelů meziročně narostl o 26 procent na 665 milionů.

Finanční výsledky s akciemi Facebooku zahýbaly pouze mírně a jejich hodnota v „after hours“ narostla o něco málo přes 2 procenta. Cenné papíry si v posledních měsících drží růstovou tendenci a za půl roku si připsaly téměř 30 procent. Tržní kapitalizace je tak zhruba 65 miliard dolarů, což je stále podstatně méně, než s jakou Facebooku na burzu vstupoval.