Za dvacetikorunu teď může olomouckou tramvaj řídit kdokoli

Rok a půl tvořil Jan Palán simulátor tramvajových tratí. Olomoucké tramvaje teď přes počítač řídí i hráči z Holandska či Nového Zélandu.

Vžít se alespoň na chvíli do kůže řidiče tramvaje a ovládat soupravu, jedoucí po kolejích ulicemi Olomouce, teď může každý, kdo obětuje pár korun. Díky počítačové hře, která zahrnuje všechny olomoucké linky, ale i vychytávky jako jsou výlukové tramvaje X6, mikulášské jízdy historickou tramvají, posilový spoj po fotbalovém utkání nebo „šmirgl“ – tedy služební vůz, který v zimě posypává zastávky a udržuje trať.

Na počátku bylo nadšení studenta biologie a geologie Jana Palána z univerzitního města, ve kterém se ocitl po příjezdu z rodného Brna. A na konci? Unikátní tramvajový simulátor, který už hrají stovky lidí.
„Hráči musí dodržovat všechna pravidla jako skutečný řidič, včetně omezení na výhybkách, křížení nebo v obloucích. Musí respektovat návěstidla nebo jízdní řád,“ říká Palán.

Řídicí pult jako „živý“

Z počítače se při jízdě ozývá stejné hlášení zastávek jako v tramvaji, řidič musí při odjezdu zazvonit a ohlásit příští zastávku. Věrné je i animované prostředí kabiny. Rozsvěcují se tlačítka, zavírají dveře. Hra má i své stránky s diskusí, kde si virtuální řidiči vyměňují zkušenosti s dalšími „kolegy“.

„Hráče nejvíc rozpálí, když na simulátoru jedou linku, která právě jede i v reálném čase. Například když má večer vyjet poslední tramvaj z Fibichovy ulice, vyjede ve stejnou dobu i hráč,” vysvětluje Palán.
Pro lidi z vedení dopravního podniku byla informace o unikátní simulátoru překvapením. „O tom, že existuje taková hra, nemám ani tušení,“ reagoval ředitel dopravního podniku Vladimír Menšík. Nic o ní nevěděl ani jeho náměstek nebo mluvčí podniku. Zato zástupce mistra vozovny Ivo Musil ji doma hraje už rok.

„Nejraději mám jízdu služebním vozem,“ říká s úsměvem Musil. O olomouckém tramvajovém simulátoru se dozvěděl na internetu. Oceňuje hlavně to, že v devětadvaceti možnostech jízdy může jet všemi typy vozů. Hra obsahuje i různé „nástrahy“ v podobě zaseknutých dveří nebo vypnutého elektrického proudu a mění se v ní i počasí.

„Trať je k dispozici zdarma, ale pouze na DVD nosiči. Kdo ji chce, tomu ji za dvacet korun předám osobně. Jsou to jen náklady na vypálení a obal „dévedéčka“. Pokud je někdo zdaleka, musí si k tomu připočítat poštovné,“ podotýká Palán. Dosud ví o 496 registrovaných hráčích.

„Že budou mezi hráči i Němci, to jsem čekal, ale překvapilo mě velké množství Holanďanů i to, že jeden hráč je z Nového Zélandu,“ říká Palán. Kvůli zájmu z ciziny má hra i anglickou verzi, kterou autorovi pomohl vytvořit jeho přítel ze Spojených států.

Olomoucké tramvaje „nasadil“ Palán v březnu 2007 na hru Train Simulator od Microsoftu. Je to jakási kostra či základ, nutný ke spuštění olomouckých tramvají. Dá se pořídit za pár stokorun.
Stavba Olomouce začínala „zelenou plackou“ bez jakéhokoliv domu. Postupně začaly přibývat budovy i koleje. Přesné trasy tramvajových linek Palán získal díky souřadnicím GPS ze satelitní navigace. Vše bylo hotové na konci roku 2008, kdy doladil poslední detaily – třeba přesnou vzdálenost zastávek mezi soudem a náměstím Hrdinů.

Nová verze na obzoru

Palán si cení i rad skutečných „tramvajáků“, kteří mu při čekání na smyčkách trpělivě vysvětlovali, co k čemu v kabině řidiče slouží. Domy a tramvaje mu pomáhali vytvořit také kamarádi a další nadšenci, celkem asi dvacet lidí.

„Některé domy se opakují a některé ulice jsou zjednodušené, ale zachovávají si svůj charakter. Hra je stavěna hlavně na pohled z kabiny řidiče,“ zdůrazňuje Palán.

Olomoucký student chce v březnu vydat novou vylepšenou verzi. „Vím, že budu muset upravit složitou křižovatku na náměstí Hrdinů. Kamarádi mi připravili nově Regionální centrum, silniční semafory i modely aut. Pracuje se na budově hlavního nádraží a pošty. Hlavně ale budu muset upravit přednádraží, které se změnilo,“ říká Palán.

Hráči se už teď na novou verzi těší a ptají se na ni na diskusním fóru hry na webu http://mstsolomouc.webnode.cz/.

„Kdybych věděl, jak se to rozjede a co všechno mě čeká, asi bych všechno ještě více promyslel,“ tvrdí tvůrce virtuální jízdy olomouckou tramvají. Do další verze tak chystá plno dalších vylepšení.