Zajímavosti z muzeí? Voskový císař, zástěra, autobus

Týdeník Sedmička vybral nejzajímavější exponáty muzeí Berounska.

Pokud byste chtěli navštívit všechna muzea, která se na Berounsku nacházejí, týden by vám na to nestačil. Jsou jich tu takřka dvě desítky. Vidět v nich můžete pravěké vykopávky, historická auta anebo voskového panovníka. Stačí si jen vybrat.

1. Dar pro pekaře

Muzeum Českého krasu v Berouně má hned několik jedinečných exponátů. Největší poklad ale návštěvníci neuvidí. „Máme ho v depozitáři. Je to zkamenělina – nymfa jepice. Nález je unikátní a vědecky nesmírně cenný, od výše uvedeného druhu jepice z Čech totiž pocházejí dosud pouze dva nálezy,“ vysvětlila ředitelka muzea Karin Kriegerbecková. To, co naopak návštěvník vidět může, je cechovní symbolická zástěra, kterou berounští pekaři získali darem za poctivou práci od Rudolfa II. Na hedvábném taftu je olejovými barvami znázorněna císařská koruna a letopočet 1604, kdy panovník dar předal.

2. Voskový král

Kdyby se společně setkaly ve své době, asi by z té schůzky příliš nadšené nebyly. Jinak je tomu ale v Muzeu voskových figurín na Karlštejně, kde vedle sebe stojí bez protestů, mlčky. Všechny čtyři manželky Karla IV. i samotný panovník, který sedí mezi nimi na trůnu. „Nejradši lidé mají Elišku, ta má za pasem meč. Tyhle zbraně prý uměla lámat,“ vysvětluje pokladní muzea. Právě tato pětice je podle ní největším lákadlem Wax muzea nacházejícím se těsně pod branou hradu.

3. Pod zem

Na Berounsku jsou hned dvě muzea, kde se můžete svézt důlním vlakem. V Chrustenické šachtě a Solvayových lomech. V Solvayových lomech ale mají skutečnou raritu: průmyslovou drážku o rozchodu šest set milimetrů. Součástí každé prohlídky je i zhruba kilometrová jízda vlakem, který se obvykle skládá z důlních vozů a otevřených dřevěných vozů. „Připadáte si jak ve světě trpaslíků,“ řekl jeden z návštěvníků Vít Suchánek z Prahy.

4. Unikát z pravěku V muzeu pravěku ve Všeradicích návštěvníky sice nejvíc lákají figuríny pravěkých zvířat, nejcennějším exponátem je ale podle starosty Bohumila Stibala bronzový postroj pro koně. „Byl nalezen v pravěkém hrobu nedaleko od nás, v Želkovicích,“ řekl Stibal. Hrob z 5. století před naším letopočtem byl odhalen v roce 1900 a ve Všeradicích je více jak po sto letech poprvé představený veřejnosti. Lidé zde uvidí nejen maketu unikátního hrobu, ale i část jeho výbavy. „Asi to byl hrob nějakého zemědělce, protože byl pohřben s koněm i vozem,“ dodal Stibal.

5. Z Ameriky do Litně Muzeum světoznámé operní pěvkyně Jarmily Novotné a spisovatele Svatopluka Čecha najdete v Litni v sousedství restaurace Ve stínu lípy, která dostala název po jednom z děl Svatopluka Čecha. „Většina dokumentů, které tu máme, jsou kopie,“ upřesnil starosta městyse Karel Kliment. Přesto se může muzeum pochlubit unikátní listinou. „Podařilo se nám získat parte Jarmily Novotné. Přitom to nikde v Česku, pokud vím, není. Vytvořil ho jeden pán na Moravě a to jen pro její rodinu, které ho posílal do Ameriky,“ uvedl Kliment.

6. Stylová roubenka

Na otázku, jaký exponát je v hudlickém Rodném domě Josefa Jungmanna nejzajímavější, odpověděla tamní průvodkyně Marie Koláříková bez přemýšlení. „Určitě je to celá roubenka, kde se Jungmann narodil. Podobnou tady v kraji nenajdete,“ řekla průvodkyně. Rodný domek obrozeneckého spisovatele byl postavený v roce 1718. „Je tu obývací světnice, ložnice, černá kuchyně, místnost na zemědělské nářadí a pak ještě jedna místnost, která slouží jako muzeum,“ vyjmenovala Koláříková. Dům s číslem popisným 43 je opředen i tajemstvím. „Lidé se často ptají, kdo v chaloupce naposledy bydlel. Jenže žádná informace se o tom nedochovala,“ dodala Koláříková.

7. Florenc 13.30

V Muzeu železniční a silniční historické techniky můžete na vlastní oči vidět obdobný autobus, který si zahrál ve známé české veselohře Florenc 13.30. Legendární vůz Škoda RTO z dílny designéra Otakara Diblíka, který byl za své dílo několikrát oceněn, patří mezi nejtypičtější autobusy české historie. „Je to jeden z našich nejhezčích exponátů. Celkově jich tu máme kolem třiceti,“ uvedl provozovatel depa Radim Říha. K autobusu v žalostném stavu přišli zakladatelé muzea náhodou před lety. „Původně sloužil jako pojízdná kancelář. Celý jsme ho zrenovovali. Trvalo nám to dva roky,“ doplnil Říha s tím, že vůz je vyrobený koncem 50. let.